بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد،2 باغ تاریخی یزد یعنی باغ دولت‌آباد و باغ پهلوانپور مهریز برای ثبت جهانی در حال آماده‌سازی است. یزد باغ دولت‌آباد یزد توسط «محمدتقی خان زند»، معاصر «شاهرخ میرزای افشار» و «کریم خان زند» در سال 1160 هـ.ق ساخته شد. این باغ محل اقامت حاکم وقت (خان یزد) بود. باغ شامل فضاهایی مانند عمارت هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین، عمارت تالار آیینه، عمارت سردر اصلی، عمارت سردر جنوبی و... است. در عمارت هشتی و بادگیر باغ، تلفیقی از جریان هوا و آب انجام می پذیرد.
کد خبر: ۳۵۳۳۶۲

این باغ به وسیله قنات دولت‌آباد مشروب می‌شد و سنگ‌های مرمر سیاه در عمارت پایین و حوضخانه آن، از معادن مرمر مراغه و تبریز بود. عمارت میانی ـ واقع در ضلع شمال غربی ـ بهشت آیین خوانده می شود. ارتفاع بادگیر این باغ از سطح زمین 33 متر است. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج و سرو، گل سرخ محمدی و درختان میوه بخصوص انگور و انار است.

اما باغ پهلوان‌پور در محله مزویرآباد شهرستان مهریز قرار دارد. این باغ شامل فضاهای مختلف از قبیل برج حفاظتی، کوشک مرکزی، آشپزخانه، حمام خزینه‌ای و ... است که ساخت برج حفاظتی و سایر بناهای موجود در ضلع جنوبی باغ به دستور «ملا علیرضا» و همزمان با اواخر حکومت قاجاریه صورت گرفت.

علی‌اکبر کاظمی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی یزد در مورد ثبت جهانی باغ‌های دولت‌آباد و پهلوانپور می‌گوید: برای ثبت جهانی این دو باغ از حدود یک سال پیش مقدمات کار آغاز شده و پرونده آن در حال آماده شدن است. تا ظرف چند ماه آینده نیز تمام مقدمات کار آماده و برای ثبت در میراث جهانی مهیا می‌شود ولی چند باغ دیگر نیز در این استان می‌تواند برای ثبت جهانی آماده شود. یکی از این باغ‌ها، باغ خان نام دارد. این باغ در جاده یزد ـ تفت قرار دارد و مانند اکثر باغ‌های یزد، تاریخی وعمارت با شکوهی با آب‌انبار، ساباط، قهوه‌خانه و اصطبل در میان آن بنا شده است. بنای این باغ مربوط به قرن سیزدهم هـ.ق و بانی آن محمدخان والی است. از ویژگی‌های این باغ، تالار بزرگ، سقف مرتفع و عرض بنای آن است که می‌گویند سازنده آن به نام استاد کریم، یک روزه این اطاق عجیب را پوشانده است. البته باغ خان در زمان حکومت ضیغم‌الدوله قشقایی صدمات بسیار دید.

یکی دیگر از این باغ‌ها هم، باغ نمیر نام دارد که به دستور صدرالعلماء از حکام دوران زندیه ساخته شد، در خیابان ساحلی شهرستان تفت قرار دارد.

امیر ترقی‌نژاد ‌/‌ جام‌جم یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها