دنیای وارونه، وارونه،وارونه...

عراق به آمریکا خسارت می‌دهد!

دولت عراق طی توافقنامه‌ای با آمریکا پذیرفت به سربازان و اتباع آمریکایی که در زمان ریاست جمهوری صدام حسین آزار دیده یا زخمی شده یا مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند، خسارت پرداخت کند!.
کد خبر: ۳۵۲۵۵۱

مسئولان عراقی روز شنبه 11 سپتامبراعلام کردند که توافقنامه‌ای میان عراق و آمریکا امضا شده که بر اساس آن به آمریکایی‌هایی که در زمان ریاست جمهوری صدام حسین و در زمان جنگ کویت (1990 و 1991) هدف بدرفتاری قرار گرفتند، خسارت پرداخت کند!.

بر اساس گزارش کریستین ساینس مانیتور، مبلغ خسارت چهارصد میلیون دلار تعیین شده است.

عراق در سال 1990 ده‌ها سرباز آمریکایی را هنگام اشغال کویت دستگیر کرده و از آنها به عنوان دیوار انسانی برای مقابله با حملات هوایی نیروهای ائتلاف استفاده کرد. گزارش‌های زیادی نیز در مورد شکنجه این سربازان توسط ماموران صدام حسین منتشر شد.

در شکایت‌هایی که تاکنون در دادگاه‌های آمریکا ثبت شده است، زندانی‌های سابق آمریکایی در عراق گفته‌اند که هدف شکنجه‌هایی چون «اعدام مصنوعی»، «گرسنگی»، «جلوگیری از خوابیدن» و «عدم ارائه خدمات پزشکی» قرار گرفته‌اند!.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق که این تفاهم‌نامه جدید را با جیمز جفری سفیر آمریکا در بغداد به امضا رساند، اعلام کرد که این تفاهم‌نامه کمک می‌کند تا تحریم‌هایی که سازمان ملل بیست سال پیش و بعد از حمله صدام به کویت علیه عراق وضع کرده، خاتمه یابد.

وزارت خارجه عراق در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که امضای تفاهم‌نامه پرداخت خسارت به آمریکا در راستای حل و فصل خواسته‌های قانونی متعدد شهروندان آمریکایی از نظام سابق حاکم بر عراق است.

دیوید راینز سخنگوی سفارت آمریکا در عراق نیز بدون آنکه جزئیات زیادی را اعلام کند، گفت که تفاهم‌نامه مزبور در دوم سپتامبر به امضا رسیده بود.

پس از حمله عراق به کویت در سال 1991، شورای امنیت از عراق خواست تا به کشورهایی که در اثر اشغال کویت ضرر کرده‌‌اند، خسارت پرداخت کند. عراق هم‌اکنون نزدیک به پنج درصد از درآمدهای نفتی خود را برای پرداخت خسارت هزینه می‌کند که بیشتر آن نیز به کویت پرداخت می‌شود.

با این حال عراق گفته است که مبلغ این خسارت‌ها که نزدیک به بیست میلیارد دلار تعیین شده، عادلانه نبوده و باید کم‌تر شود تا بدین ترتیب دولت عراق بودجه بیشتری برای بازسازی کشور پس از حمله نظامی  آمریکا به عراق در سال 2003 در اختیار داشته باشد.

عراق پیش از این خواسته بود تا تمامی مصوبات شورای امنیت که تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد به تصویب رسیده بود، لغو شود. اما کویت با اعتراض به این امر موفق شده تاکنون موافقت جامعه بین‌الملل برای ادامه این مجازات‌ها را جلب کند.

اجرای مصوبات شورای امنیت که بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل متحد به تصویب می‌رسد، برای کشورهای عضو الزامی است.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها