نگاهی به پدیده پیری زودرس

چرا زمان از‌‌ ما جلو ‌می‌زند؟

کد خبر: ۳۵۱۸۹۳

تفاوت در ظاهر و سلامت افراد چیزی است که همیشه توجه ما را به خود جلب می‌کند. چرا بعضی‌ها زودتر پیر می‌شوند و بعضی‌ها دیرتر؟ چرا موی بعضی‌ها زودتر سفید می‌شود و بعضی دیگر دیرتر؟ چرا بعضی‌ها اواخر دوران جوانی طاس می‌شوند و بعضی دیگر تا آخر عمر همه موهای خود را حفظ می‌کنند؟ چرا بعضی از افراد شادابی و نشاط و تحرک خود را در سال‌های پیری هم با خود دارند اما برخی دیگر هنوز 40 سالگی را رد نکرده‌اند، اما گرفتار بسیاری از مشکلات سالمندان می‌شوند؟

دانشمندان نیز مثل مردم پیوسته به دنبال یافتن جوابی برای راز جوان ماندن و جلوگیری از پیری زودرس هستند.

بیماری‌های دوران پیری از 60 و 65 سالگی بتدریج خودنمایی می‌کنند. اما اگر علائم و عوارض دوران سالمندی قبل از 60سالگی ظاهر شود آن را پیری زودرس می‌نامند. عوامل مختلفی در سرعت روند پیری دخالت دارند مانند فشارهای اقتصادی، مشکلات زندگی، قحطی، قتل، غارت، جنگ، خشونت، اختلافات طبقاتی و نژادی و بالاخره نبودن تامین آینده.پزشکان دریافت مقدار مناسب کالری روزانه و مراعات اعتدال در خوردن و در عین حال جلوگیری از گرسنگی و تشنگی را برای عمر طولانی‌تر توصیه می‌کنند.

فرآورده‌های الکلی، دخانیات و قلیان، موادمخدر، خواب‌آورها و محرک‌ها و قهوه و کاکائو و چربی‌های جامد می‌توانند هر چه بیشتر شما را به سمت پیری سوق دهند و سبزیجات، ورزش و تغذیه صحیح شما را سالم نگه می‌داند.

مصرف متعادل چربی‌های مایع، مصرف کم قند و شکر، 8 ساعت خواب در شبانه روز، رعایت تعادل بین کار جسمی و فعالیت روانی و استفاده از ویتامین‌ها از ابتدای تولد، در دوران رشد، میانسالی و سالمندی از دیگر عادات غذایی است که می‌تواند به سلامت و روند طبیعی پیری کمک کند.

یکی دیگر از ریزمغذی‌ها که پیری را به تعویق می‌اندازد، استفاده از املاح منیزیم است. منیزیم در تولید بعضی از آنزیم‌های حیاتی که در دوران پیری کاهش می‌یابند، موثر است. همچنین در سوخت و ساز و تولید انرژی اهمیت بسزایی دارد. داشتن آرامش روانی می‌تواند روند سالمندی را کند و از پیری زودرس جلوگیری کند.

رژیم غذایی بد مثل غذاهای چرب یا سرخ کرده و قندهای ساده باعث تحمیل کردن مواد شیمیایی زائد و چربی‌های غیراشباع به بدن می‌شود. در حقیقت اگر شما غذاهای حیات بخش بخورید، باعث پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود عملکرد ارگان‌های بدن می‌شوید و فقر مواد غذایی لازم و ضروری بدن را از بین می‌برید.

رژیم غذایی شما باید دارای پروتئین‌های سبک، قند‌های پیچیده، سبزیجات، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و غلات باشد.

مطالعات نشان می‌دهد مواد رنگی موجود در پوست میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که قطعا برای سلامت مفید است و مانع سرطان و مبارزه با سموم می‌شود.

زندگی سرد و بی‌روح

خوردن و نخوردن تنها چیزی نیست که شما را پیر می‌کند. زندگی سرد و بی‌روح و افسردگی نیز به مشکلات شما دامن می‌زند. می‌دانستید که افراد افسرده 2 برابر بیشتر از افراد دیگر مستعد بیماری‌های قلبی هستند؟ همچنین ثابت شده که افراد مبتلا به افسردگی، استرس، اضطراب و مالیخولیا مستعد سرطان می‌شوند، بنابراین اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید شاداب باشید. به تئاتر‌های خنده‌دار بروید و با دوستانتان تفریح کنید و خانواده را در کنار خود داشته باشید.

ورزش کنید

اگر می‌خواهید راز زندگی سالم و سلامت پیرترین نگهبان دنیا را که در تخت سلیمان کار می‌کرد، بدانید باید بگویم پیاده‌روی، هوا و غذای سالم او را بانشاط نگه داشته آن طور که در 96 سالگی همچنان کوهنوردی می‌کند.

ورزش و تحرک عنصری ضروری برای داشتن متابولیسم سالم، چرخه انرژی صحیح و دفع سموم است. چاقی و عدم تحرک راهی مطمئن برای پیری زودرس و میزبانی از بیماری‌هاست. راه رفتن سریع، شنا، دوچرخه‌سواری و راهپیمایی از جمله این ورزش‌هاست. داشتن برنامه ورزشی منظم روزانه مانع ابتلا به دیابت غیروابسته به انسولین می‌شود.

با فشارهای روانی بجنگید

یک راه مبارزه با فشارهای روانی این است که بایک دست چند تا هندوانه برندارید و سر خود را بیش از اندازه شلوغ نکنید.

هر وقت احساس خستگی کردید از کار خود مرخصی بگیرید و اگر احساس افسردگی شغلی می‌کنید به هر ترتیب که شده در آن تحولی ایجاد کنید. برای رهایی از استرس دقایقی در هوای آزاد نفس عمیق بکشید و به خود استراحت دهید. روزانه برای تمدید انرژی 15 دقیقه در ظهر استراحت کنید. اگر تنها 5 دقیقه زمان برای استراحت دارید در این زمان تنها چشمان خود را ببندید تا تنش‌ها و استرس‌ها را دفع کنید.

رژیم‌های چاقی و لاغری

رژیم‌های زیبایی یکی دیگر از مصیبت‌های زندگی ماست. رژیم‌های 10 روزه، لاغری بیش از 10 کیلو طی یک ماه و چیزهایی از این قبیل شعارهای واهی هستند که اگر به واقعیت بپیوندند، شما را بیمار و خیلی زود پیر و شکسته می‌کنند. لاغری ناگهانی به 2 طریق می‌تواند سبب چین و افتادگی پوست شود. یکی این که بر اثر لاغر شدن، درزیر پوست کاهش حجم به وجود می‌آید، یعنی با تحلیل رفتن بافت‌های زیر پوست، فضایی خالی ایجاد شده و پوست حالت افتادگی پیدا می‌کند و چروک برمی‌‌دارد.

دوم این که چون هورمون زنانه استروژن در بافت چربی تجمع می‌یابد، چربی‌های زیرپوست محل تجمع استروژن می‌شود. از این رو کاهش چربی‌ها در زیر پوست در واقع به معنی کاهش هورمون استروژن است.

از آنجا که این هورمون در ساخته شدن کلاژن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، در نتیجه سبب کاهش ساخته شدن کلاژن می‌شود؛ بنابراین معضل به وجود آمده بر اثر لاغری شدت می‌یابد. پس باید مواظب باشید کاهش وزن و ایجاد لاغری شدید و ناگهانی نبوده و در حد تعادل باشد.

چند میوه ضدپیری

آووکادو به علت داشتن گلوتایتون یک آنتی‌اکسیدان مهم است. این میوه با خنثی کردن چربی‌های مخرب غذاها، یکی از محافظان پرقدرت سلول‌ها محسوب می‌شود. کلسترول خون را پایین آورده و بهبود می‌بخشد. آووکادو از لحاظ پتاسیم محافظ رگ‌های خونی نیز است.

زالزالک، توت‌فرنگی و تمشک نیز همگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که مانع پیری زودرس سلول‌های بدن می‌شوند. تمشک بیشتر از هر ماده غذایی، آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین دارد که این مقدار 3برابر بیشتر از دومین و غنی‌ترین منابع این ماده، یعنی آب انگور ارغوانی و چای سبز است. توت‌ها بویژه به لحاظ داشتن آنتی اکسیدان ویتامین c، سرشار از اکسیر جوانی هستند. ذکر کامل خواص ضدپیری گل‌کلم کار مشکلی است. این سبزی آنتی‌اکسیدان‌های شگفت‌انگیزی دارد. بروکلی یکی از غنی‌ترین منابع غذایی حاوی کرونیوم است. کرونیوم که موجب ازدیاد عمر می‌شود در برابر صدمات غیر قابل کنترل انسولین و قند خون یک نوع محافظ به شمار
می‌آید.

ماندانا ملا علی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها