نگاهی به نرم‌افزارهای کاربردی کوچک App (بخش دوم)

کوچک‌ترین پولساز جهان

این روزها هرگاه در اخبار جهان فناوری اطلاعات گشتی می‌زنیم، موضوع یا تفسیری هم درباره نرم‌افزارهای اپل می‌شنویم. طرفداران پروپاقرص آیفون، آیپاد و لوازمی از این دست، در بسیاری از کشورهای دنیا، تنها به‌دلیل یک حس زیبایی‌شناسی خاص به مارک سیب نیم‌خورده حک شده بر محصولات این شرکت به آن نمی‌بالند، بلکه این مباهات به‌خاطر کارکردهای سخت‌افزار منحصربه‌فرد آن است که در سیستم‌عاملی هوشمند بر پایه یونیکس متجلی شده است. اما بی‌گمان این خود سیستم‌عامل نیست که می‌تواند کاربران پرشمار با سلیقه‌های گوناگون را گرد خود جمع کند. پس دلیل این محبوبیت چیست؟ پاسخ یک چیز است: App!
کد خبر: ۳۴۸۷۹۰

همان‌طور که هفته پیش گفتیم، اپ به برنامه‌های کاربردی کوچکی گفته می‌شود که عموما تک‌منظوره بوده و برای کارهای خاصی تهیه می‌شوند. برنامه‌های کاربردی کوچک می‌توانند مستقل باشند و از منابع داخل سیستم محلی استفاده کنند، یا شبکه‌ای باشند و از منابع سیسم‌های دیگر استفاده کنند. حتی می‌توانند بخشی از یک نرم‌افزار کاربردی جامع باشند و به کارکردهای آن چیزی بیفزایند یا آن را تحت کنترل بگیرند.

نکته: در حال حاظر نمی‌توان بین نرم‌افزارها یک خط قرمز کشید و به‌طور قطعی گفت کدام برنامه کاربردی کوچک است، کدام برنامه جامع و کدام برنامه سرگرمی، از این‌رو ما تنها نمودهایی از هر کدام را بیان می‌کنیم تا بهتر بتوانیم مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

تجارت با هیچ

شرکت اپل در گزارش مالی خود که مشروح آن در اپل اینسایدر آمده، آمار افسانه‌ای دانلود نرم‌افزارهای خود را آورده است. طبق این آمار، تا 7 ژوئن سال 2010 میلادی بیش از 5 میلیارد دانلود از فروشگاه نرم‌افزار اپل یا همانAppStore انجام گرفته که این رقم حاصل دانلود 225 هزار عنوان اپ معتبر بوده است. اما نکته جالب توجه این آمار سودآوری این کار است چراکه اپل تنها بابت قرار دادن این نرم‌افزارها در فروشگاه الکترونیکی خود مبلغ یک میلیارد دلار سود خالص به‌دست آورده است. این مبلغ تنها حاصل 30درصد از بهای فروش هر نرم‌افزار در فروشگاه اپل است و 70درصد باقیمانده به سازنده نرم‌افزار پرداخت می‌شود.

به این نوع مبادله و شرایط آن و حتی زیرساخت‌های تولید و ترویج نرم‌افزار در دنیای فناوری اطلاعات در اصطلاح «بسته توسعه نرم‌افزار» یا (SDK (Software Developing Kit گفته می‌شود. SDK مجموعه‌ای از ابزارهای طراحی، تولید و توسعه نرم‌افزارهاست. معمولا تولیدکننده‌های زیرساخت‌هایی مانند سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای راه‌انداز (frame wear) یا حتی تولید کنندگان سخت‌افزارهایی مانند موبایل این بسته را ارائه می‌دهند تا برنامه‌نویسان مختلف بتوانند نرم‌افزارهایی هماهنگ با ساختار این سیستم‌ها ارائه کنند تا ضمن کمک به گسترش استفاده از آن زیرساخت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، بتوانند برای کسب‌وکار خود نیز سودآوری و تضمین کاری داشته باشند.

این روش برای سیستم‌های زیادی اجرا شده و شرکت‌های زیادی برای ابزارهای خود SDK ارائه کرده‌اند. برای مثال نوکیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و فروشندگان تلفن همراه از اولین ارائه‌دهندگان این بسته برای برنامه‌نویسان بود و روی سیستم‌عامل سیمبین بسته نرم‌افزاری خاصی ارائه داد. (در ویکی‌پدیا نقل شده که سیمبین توسط چند شرکت تولیدکننده تجهیزات تلفن همراه از جمله نوکیا، زیمنس، سامسونگ، اریکسون، پاناسونیک و سونی‌اریکسون سرمایه‌گذاری و ساخته شد.)

اپل که در برابر شرکتی چون نوکیا قدمتی ندارد، توانسته است با ارائه یک SDK بسیار خوب برای زیرساخت محصولاتش رکورد بالای فروش میلیاردی نرم‌افزار را به‌دست بیاورد و همین نیز باعث شده شرکت‌هایی مانند نوکیا و سونی‌اریکسون به فکر ابتکار و تولید محصولات خلاقانه‌تر بیفتند.

اما برای همکاری با شرکت‌های بزرگ و تولید اپ باید چه‌ کار کنیم؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم هر توسعه دهنده نرم‌افزار، یک بسته نرم‌افزاری برای این کار ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال در سایت متخصصان و توسعه‌دهندگان سیمبین، SDK آنها ارائه شده است و کسانی که می‌خواهند بر اساس آن نرم‌افزار کاربردی تولید کنند، باید با مطالعه شرایط و شناخت زیرساخت‌ها کار خود را آغاز کرده و برنامه‌های کاربردی برای این زیرساخت تولید کنند. شرکت اپل نیز بسته‌نرم‌افزاری خود را در اختیار همه قرار داده تا هر کسی در هر کجای دنیا بتواند به این بازار وارد شود.

برای آغاز کار با اپل می‌توانید فایل نسبتا حجیم 1800مگابایتی را از سایت اپل دانلود و آن را اجرا کنید. این بسته نرم‌افزاری با سیستم‌عامل مک سازگار است اما می‌توانید روی سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس هم با ماشین مجازی مانند virtual box (که در واپسین شماره سال گذشته کلیک در صفحه نرم‌افزار معرفی شد) یا VMware آن را اجرا کنید. البته پیش از اقدام به این کار نیازمند مطالعه در این زمینه خواهید بود. برای کسب این آگاهی در درجه اول به سایت اپل و قسمت توسعه نرم‌افزار مراجعه کرده و از محیط‌های آموزشی آن استفاده کنید. در مرحله بعد، از سایت scribd.com استفاده کرده و با جستجوی عباراتی مانندiphone و SDK از بی‌نهایت مقاله و گزارش درباره تجربیات افراد و راهنمایی‌های آنها در این زمینه استفاده کنید. همزمان می‌توانید از نرم‌افزارهای پایه‌ای مانند iTunes استفاده کنید و با ورود به بخش نرم‌افزار، از نحوه فروش و توزیع مطلع شوید.

شرایط فروش نرم‌افزار

معمولا همه تولیدکنندگانی که بسته نرم‌افزاری پیشنهاد می‌دهند، یک فروشگاه هم برای این کار در نظر می‌گیرند. اما سرآمد تمام روش‌های سودآور باز هم اپل است. شما هم برای این‌که نرم‌افزارتان (که برای محصولات اپل تولید شده) را بتوانید در این فروشگاه قرار دهید، باید ابتدا 99دلار به حساب این شرکت واریز کنید تا نرم‌افزارتان بررسی شود. اگر مشکل فنی یا محدودیت‌های اخلاقی شامل نرم‌افزارتان نشود، معمولا سریع تایید شده و در فروشگاه قرار می‌گیرد.

اما این پایان راه نیست و برای پول درآوردن از آن، باید برای نرم‌افزارتان بازاریابی کرده و مشتریان را به فروشگاه اپل هدایت کنید تا هر چه بیشتر نرم‌افزارتان را خریده و استفاده کنند.

نکته: لزوما بهترین نرم‌افزارها همیشه بیشترین فروش را ندارند و نرم‌افزارهای معمولی با بازاریابی خوب می‌توانند فروش خوبی داشته باشند.

اگر صاحب ایده هستید دست به کار شوید، چرا که برنامه‌نویسی برای آیفون به‌گواه کسانی که برای آن برنامه‌ می‌نویسند، کار سختی نیست و آغاز کار هم چیزی بیش از یک رایانه نمی‌خواهد. بیشتر کسانی که از فروش محصول خود در فروشگاه اپل به سود کلانی رسیده‌اند، شرکت‌های دو یا سه نفره‌ای بودند که در وقت آزاد روزانه یا بعد از ساعت درس یا کار، نرم‌افزاری تولید کرده‌اند.

زبان‌های کوتاه و بلند

با این‌که صفحه فناوری اطلاعات از برنامه‌نویسی جداست اما معرفی چند زبان کلی برای شروع کار با اپ‌های مختلف خالی از لطف نیست.

همه چیز و همه جا با جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا از آغاز برای استقلال نرم‌افزارها از زیرساخت سخت‌افزار و سیستم‌عامل ایجاد شد. هم‌اکنون نیز نرم‌افزارهایی که با زبان جاوا نوشته می‌شوند، با وجود کامپایلر خود می‌توانند روی هر سیستمی اجرا شوند و به‌نوعی میان‌افزار هستند. برای همین از این زبان در بسیاری از اپ‌ها استفاده می‌شود. شی‌ء‌گرایی نیز خاصیت این زبان است که با کلاس‌های خاصی می‌توانید کار برنامه‌نویسی را تسهیل کنید.

امکاناتی مانند Java 2 Mobility Edition و Java 2 Platform Standard Edition می‌توانند کار شما را به حداقل برساند.

برای آیفون نیز زبان Objective C که محصول خود اپل است به‌‌کار می‌رود و همچنین زبان‌های دیگری مانند سی، سی++، جاوا، اسمبلر، جاوااسکریپت و WML اسکریپت، که می‌توانید در صفحه برنامه‌نویسی پیگیر آنها باشید.

چند اپ نگون‌بخت

فروش و ارائه نرم‌افزارها بی‌قاعده نیست و به‌دلایلی مانند شکایت کاربران یا سیاسی و غیراخلاقی بودن، ممکن است از فروشگاه اپل حذف شوند. این را هم بدانید که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند مانند اپل، اچ‌تی‌سی و گوگل امکان حذف از راه دور یک برنامه از روی گوشی تلفن همراه شما را دارند و این کار قانونی است. بازیBaby Shaker که برای آیفون طراحی شده بود گوشی را به یک نوزاد شبیه می‌کرد که برای آرام‌کردنش باید گوشی را مانند نوزاد تکان می‌دادید و اگر از این کار دست می‌کشیدید با شدت بیشتری صدای گریه نوزاد از گوشی بلند می‌شد. این کار تا حدی کاربران را عصبی می‌کرد که با شکایت به یکی از دادگاه‌های آمریکا دستور حذف این نرم‌افزار صادر شد.

نرم‌افزار I am rich، یک نرم‌افزار برای خودشیفتگانی بود که ادعا می‌کردند ثروتمند هستند و سایر افراد دارای این نرم‌افزار می‌توانستند به آنها کالا پیشنهاد دهند و با قیمت‌های حدود 1000 دلار مناقصه برگزار کنند. اما این نرم‌افزار تنها پس از 5 روز عرضه به‌دلیل 3 بار کلاهبرداری از یک مشتری حذف شد. اپ تنها 6 بار دانلود شده بود.

«تاریخچه تبت» نیز نرم‌افزاری بود که مدافعان دالایی‌لاما آن را ارائه می‌کردند و با فشار دولت چین این نرم‌افزار نیز از رده نرم‌افزارها حذف شد.

برای دریافت اپ‌ها و اطلاعات بیشتر به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

http://www.symbian.org/applications

http://www.apple.com/iphone/apps-for-iphone/

http://www.appleinsider.com

http://www.macromediax.com

http://developer.apple.com/iphone/index.action

سعید نوری آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها