بحران جدی کلوپ های قدرت در دنیا

متکی: غربی ها در منطق کم آورده‌اند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز جهان از زمامدارانی که خود را در قبال کارهایی که می‌کنند پاسخگو نمی‌دانند به تنگ آمده است گفت: کلوپ های قدرت در دنیا با یک بحران مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۳۴۳۴۴۱

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور که صبح امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد ، در بیان ضرورت تشکیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: ضرورت تشکیل و برنامه ریزی برای شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور طی سال های گذشته یا از زبان ایرانیان خارج از کشور و یا با تدبیر مسئولان در داخل کشور احساس شد و بر این اساس شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور تشکیل گردید.

وی خاطرنشان کرد: اما اینکه یک مجموعه اداری احساس کند که اگر کسانی مشکل دارند به آنها مراجعه کنند تا مشکلاتشان را برطرف نمایند، تا آنکه آن مجموعه خود به سراغ مخاطبین و مراجعه‌کنندگانش برود و فقط هم به مشکلاتی که آنان دارند نپردازد بلکه از آنها بخواهد که اگر مشکلی می‌بینند مطرح کنند دو نگاه متفاوت است.

متکی ارتباط بین شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور و ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند را ارتباطی دو سویه دانست که بر پایه باور متقابل نسبت به ظرفیت های یکدیگر استوار است و گفت: از زمان‌های دورهمه کسانی که به این مرز و بوم متعلق هستند نقطه پرگار این هویت ماندگارند.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان در زمان های مختلف تاریخ در همه حوزه‌های فرهنگی، عملی، دینی و اجتماعی برای جامعه بشری منشا اثر بودند، گفت: سهمی که ایران و ایرانیان در تولید علم، اندیشه و ایده‌های مختلف برای جامعه بشری داشته سهمی ماندگار و افتخارآمیز است.

وزیر امور خارجه افزود: اینکه در موقعیت‌های مختلف بتوان ارتباط بین ایرانیان در سراسر دنیا را برقرار کرد تا هم‌افزایی‌هایمان فراموش نشود ، تناسب شرایط اندیشه‌های نو را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه امروز در نوع نگاه است که می‌توان تحویل آفرید و با تدبیر و ابتکار است که می‌توان جهان را گرفت، گفت: این اندیشه‌ای است که امروز جوامع مختلف اندیشمندان و مصلحان به آن می پردازند.

متکی ایرانیان را در حوزه‌های مختلف به ویژه در علم و خدمات متقابل اسلام و ایران دارای نقش مهمی توصیف کرد و افزود: ایرانیان همواره در عرصه مناسبات خود با دیگر کشورها از یک منطق قوی و معتدل پیروی کردند. همچنین در مباحث گوناگونی از جمله موضوع حقوق بشری نیز از این منطق قوی تبعیت نموده‌اند همان طور که هم اکنون سیاست خارجی ما نیز بر این اساس رفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعارض بین دو نگاه منطق قدرت و قدرت منطق در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: امروز در همه موضوعاتی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود وقتی غربی‌ها به پایان خط می‌رسند از خود می‌پرسند که نگاه و عملکرد ایران چیست؟

وزیر امور خارجه با طرح این سئوال که غربی‌ها با وجود اینکه منطق روشنی را حاکم بر عملکرد ایرانیان می‌بینند، پس چرا متوسل به مغلطه می‌شوند، مجدداً این سئوال را مطرح کرد که چرا با طوفانی کردن فضا یا گرد و غباری نشان دادن فضا سعی می‌کنند موضوع را به جاهای دیگر بکشانند، گفت: دلیلش این است که آنان کم آورده‌اند و مشکلشان نیز همین جا است.جمهوری اسلامی ایران در تمام موضوعات خود به صورت کاملاً شفاف با غرب برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه غربی‌هایی براساس اطلاعات غلط گوشه‌ای از دنیا را به جنگ می‌کشانند و سیاست‌های سلطه ‌گرانه خود را در آنجا تحمیل می‌کنند، غرور و تکبرشان مانع از اعتراف آنها به این کارها می‌شود، گفت: امروز جهان از زمامدارانی که در مقابل کارهایی که می‌کنند و پاسخگو نمی‌دانند به تنگ آمده است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه کلوپ های قدرت امروز در دنیا با یک بحران مواجه شده‌اند ، گفت: آنان تا دیروز گمانشان این بود که می‌توانند در پشت درهای بسته تصمیم بگیرند و آن را با تهدید و تطمیع اجرایی کنند به طوری که هیچ نظارتی بر آن نباشد. به عبارتی دیگر خود شاکی و خود متشاکی، خود قاضی و خود وکیل مدافع و خود صادرکننده حکم و خود اجراکننده حکم هستند که این فضا تداوم داشت اما امروز برایشان مشکل ایجاد شده است.

وی در بیان مشکل غربی‌ها عنوان کرد: آنان امروز نه به دلیل اینکه در داشتن سلاح، کمبود بودجه و نبود تصمیم ‌سازی کم آورده‌اند بلکه آنان در منطق کم آورده‌اند.

متکی اضافه کرد: ملت ایران در سرزمین پهناورش و همچنین نمایندگانش در جهان مفتخر به داشتن منطقی قوی هستند که نه در این زمان بلکه در همه دوره‌های تاریخی موجب سرافرازی ایران شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها