518 سال پیش در روز 3 اوت سال 1492 میلادی کریستف کلمب دریانورد جنوایی به امید اینکه از مسیر غرب بتواند خود را به هندوستان برساند بندر پالوس واقع در آندلس اسپانیا را با 3 کشتی کوچک بادبانی به نام های سانتاماریا ، نینیا و پینتا ترک می کند.
کد خبر: ۳۴۳۴۰۲

کریستف کلمب پس از مدت ها تلاش توانست پادشاه و ملکه اسپانیا را متقاعد کند که از نقشه او برای رسیدن به هندوستان از مسیر غرب و عبور از اقیانوس اطلس حمایت کنند.

در آن زمان تجارت ادویه هندوستان در دست پرتغال دیگر قدرت دریایی آن روزگار بود و پاپ وقت برای اینکه از جنگ دو کشور مسیحی اسپانیا و پرتغال جلوگیری کند جهان را بین این دو کشور تقسیم کرده بود. بخش شرقی سهم پرتغال و بخش غرب سهم اسپانیا شده بود.

کشتی های این دو کشور حق نداشتند وارد قلمروی دیگری شوند ، به همین دلیل کریستف کلمب امیدوار بود از مسیر غرب بتواند خود را به هندوستان و گنجینه ادویه برساند. در این سفر 95 دریانورد ، کریستف کلمب را همراهی می کردند.

ناوگان کوچک کلمب پس از توقف در مجمع الجزایر قناری که جزو قلمروی اسپانیا محسوب می شد مسیر جنوب غرب را در پیش می گیرد.

پس از ورود به پهنه اقیانوس اطلس ، دریانوردان که عادت داشتند در مسیر سواحل حرکت کنند از عدم مشاهده زمین به زودی نگران شدند.اما کریستف کلمب به آنها دلگرمی می داد که از بندر مبدا خود هنوز فاصله زیادی ندارند. او به جای اینکه به جستجوی جزایر در آب های پیرامونی بپردازد مستقیم مسیر غرب را ادامه داد.

در روز 10 اکتبر تقریبا 2 ماه پس از ترک خاک اسپانیا ملوانان دیگر طاقت خود را از دست داده و آماده شورش شده بودند. کریستف کلمب به آنها قول می دهد هر فردی که نخستین بار زمین را مشاهده کند 10 هزار ماراودیس دریافت خواهد کرد.

در شب 11 و بامداد 12 اکتبر یک ملوان که در کشتی پینتا دیده بانی می کرد ، ناگهان فریاد زد «زمین». ملوانان هر 3 کشتی در عرشه جمع می شوند.

در روز 12 اکتبر سال 1492 میلادی ناوگان کریستف کلمب پس از 2 ماه دریانوردی در نزدیکی ساحل یکی از جزایر باهاماس لنگر می اندازد.

کریستف کلمب پس از اینکه پا به ساحل می گذارد تصور می کند به هندوستان رسیده است و تا آخر عمر نیز متوجه نمی شود کاشف دنیای جدید بوده است.

به این ترتیب ، در روز 3 اوت سال 1492 میلادی کریستف کلمب دریانورد جنوایی به امید اینکه از مسیر غرب بتواند خود را به هندوستان برساند با 3 کشتی بادبانی و 95 دریانورد بندر پالوس واقع در آندلس اسپانیا را ترک می کند.

پس از بیش از2 ماه دریانوردی ناوگان تحت فرماندهی کلمب به یکی از جزایر باهاماس می رسد. کلمب تصور می کرد به آسیا و هندوستان رسیده است با مشاهده بومیان جزیره آنها را هندی نامید. او تا آخر عمر متوجه نشد که قاره آمریکا یا دنیای جدید را کشف کرده است.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها