دبیرکل حزب‌الله لبنان از طرحی بزرگ خبر داد که پس از شکست طرح‌های قبلی لبنان، مقاومت و منطقه را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۳۴۱۶۵۷

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پنجشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در سالن دبیرستان شاهد در ضاحیه حومه جنوبی بیروت اظهار داشت: معتقدم که باید درک کنیم که لبنان را از این لحظه به بعد وارد مرحله‌ای حساس و پیچیده کرده‌اند که به اوضاع داخلی یا حمله اسرائیل مرتبط نیست بلکه درباره دادگاه بین‌المللی و حکم فرضی آتی آن است و من خواهم گفت که چه کسانی لبنان را وارد این مرحله کرده‌اند.

وی درباره حکم آتی دادگاه بین المللی در خصوص ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان گفت: بر اساس داده‌های حزب الله، حکم فرضی دادگاه بین‌المللی پیشتر صادر شده بود اما به دلایل سیاسی به تعویق افتاد و همه رایزنی‌های "بلمار" با شورای امنیت در نیویورک و مسئولان فرانسوی درباره زمان اعلام آن است زیرا این حکم فرضی از پیش نوشته شده است.

وی با اشاره به این‌که سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان پیش از سفرش به واشنگتن با وی دیدار داشته است، گفت: الحریری از تمایل فراوان و آمادگی زیاد برای حفاظت از لبنان سخن می‌گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که در این دیدار سعد الحریری تاکید کرد، در ماه سپتامبرحکمی فرضی صادر می‌شود و افرادی از حزب الله که گروهی غیرمنضبط هستند، براساس آن متهم خواهند شد و حزب الله رابطه‌ای با آن ندارد و من خواهم گفت که حزب الله با آن ارتباطی ندارد.

سید حسن نصرالله افزود: این موضوعی است که به اطلاع ما رسید و در این باره بحث کردیم و به همین مقدار از محتوای جلسه کفایت می‌کنم.

وی تصریح کرد: مسئولان امنیتی، سیاسی، سفرا و نویسندگان مطبوعات نیز از موضوع صحبت می‌کنند و شاید درباره زمان آن اختلاف نظر داشته باشند اما همه آنها درباره حکم فرضی اجماع دارند و در شرایطی که این حکم نوشته شده، چرا کمیته تحقیق خود را خسته می‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به برنامه‌های محافل غربی برای لبنان گفت: سناریوهای آن‌ها برای لبنان بعد از صدور این حکم فرضی است، زیرا این امر تمام شده تلقی می‌شود و حکمی صادر خواهد شد و می‌گویند که بیایید درباره وضعیت و اوضاع لبنان بعد از صدور حکم فرضی سخن بگوییم و بررسی کنیم که چه کاری باید انجام دهیم.

دبیرکل حزب الله لبنان هم‌چنین اظهارداشت: اکنون لبنان وارد مرحله بسیار حساسی شده است. مرحله کنونی مرحله‌ای بسیار حساس و پیچیده است و دلیل حساسیت آن این بار نه به لحاظ حوادث داخلی یا جنگ اسرائیل بلکه به لحاظ دادگاه بین‌المللی و رای این دادگاه است که به زودی صادر خواهد شد.

سید حسن نصرالله افزود: برخی در طول هفته گذشته و پس از سخنرانی اول من درباره ارتباط‌ها اظهار تعجب کردند که حزب‌الله چرا و درباره چه چیزی صحبت می‌کند و از این مساله غافلگیر شده‌اند، برخی دیگر درباره حق ما در خصوص دفاع از خود بحث می‌کنند. ما می‌گوییم که توطئه‌ای علیه مقاومت و کشور در حال انجام است. برخی دیگر نیز فراتر از آن رفته و بدعت فلسفی و قضایی را که در تاریخ بشریت وجود ندارد، مطرح می‌کنند و آن این است که اگر کسی متهم می‌شود و از خود دفاع می‌کند، چنین برداشت می‌کنند که در واقع به جرم خود اعتراف می‌کند و چنین برداشت‌هایی از ابداع‌های استثنایی لبنانی است.

وی گفت: متن رای دادگاه از پیش نوشته شده است اما به دلایل سیاسی به تاخیر افتاده است. رایزنی‌های بلمار در واشنگتن، نیویورک، شورای امنیت، فرانسه و دیگر مناطق جهان مرتبط با شرایط سیاسی است و ارتباطی به محتوا و مضمون رای دادگاه ندارد چرا که محتوای آن از مدت‌ها پیش نوشته شده است.

سید حسن نصرالله بار دیگر افزود: سعد الحریری پیش از سفر به واشنگتن در دیداری که با من داشت و با توجه به دلسوزی و حمایت او از کشور سخنان او را نقل می کنم که گفت رای دادگاه در تاریخ و ماه مشخصی صادر خواهد شد و شماری از اعضای حزب الله نیز متهم خواهند شد اما حزب الله نقشی در این باره ندارد و اگر دادگاه رای خود را در این باره صادر کرد، من به رسانه‌ها اعلام خواهم کرد که افراد دیگری غیر از حزب الله در این عملیات دست داشته اند.

وی افزود: شکی نیست که اگر دادگاه بین‌المللی در رای خود افرادی از حزب الله را متهم کند، ما به طور قطع آن را رد خواهیم کرد. بسیاری از رسانه‌ها درباره این مساله حزب الله را متهم و محکوم می‌کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: به صراحت می‌گویم که پس از همه حوادث گذشته توطئه بزرگی در حال انجام است و هدف آن مقاومت لبنان و منطقه است. پس از شکست همه گزینه‌ها و تجربه‌های پیشین اکنون توطئه جدیدی علیه مقاومت در حال آماده شدن است و این بار به طور مستقیم مقاومت را هدف قرار داده است و این طور نیست که مقاومت را از طریق متحدانش در لبنان یا سوریه هدف قرار بدهد بلکه به طور مستقیم و از طریق دادگاه بین ‌المللی و بهره‌برداری از یک مساله عادلانه به حق که همه لبنانی‌ها درباره آن اتفاق نظر دارند و آن شهادت رفیق الحریری است مقاومت را هدف قرار داده است، پس از این‌که همه اهداف مراحل قبلی آن‌ها به نتیجه نرسید و از دادگاه بین المللی علیه سوریه و متحدانش در لبنان استفاده شد و راه به جایی نبرد، اکنون مقاومت هدف آن‌هاست.

وی افزود: من مطمئن نیستم که رای دادگاه در ماه سپتامبر، اکتبر، نوامبر و یا دسامبر صادر شود و در این باره چیزی نمی‌دانم پیشتر جلسات دادگاه به دلایل سیاسی به تاخیر افتاده بود و

ممکن است تاریخ‌های مطرح شده به دلایل سیاسی ثابت بماند یا به همان دلایل بار دیگر تغییر کند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: همه شواهد موجود نشان می‌دهد، با توجه به طرح و توطئه‌ای که علیه منطقه، فلسطین و لبنان وجود دارد و با توجه به شرایط موجود در لبنان و منطقه ممکن است، برخی برهه کنونی را برای خود مناسب بدانند. به نظر می‌رسد در خارج و در داخل لبنان برخی‌ها هستند که ادامه ثبات در لبنان را که پس از تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان ایجاد شد و موضع مثبت لبنانی‌ها در قبال یکدیگر و وجود فضای همکاری در آن را به سود منافع خود ندانند و تصور می‌کنند، دادن فرصت بیشتر به مقاومت که با استفاده از عنصر زمان به قدرت خود اضافه می‌کند به نفع آن‌ها نیست. بنابراین تلاش می‌کنند، لبنان و مقاومت را به مرحله ای سوق بدهند که در جهت خدمت به طرح‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه باشد.

وی ادامه داد: همه در لبنان و فلسطین و منطقه می‌دانند، مقاومت به ویژه در لبنان مهم‌ترین مانع در برابر هرگونه طرح سازشی است که منجر به تحمیل شروط اسرائیل و آمریکا به فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها شود، بنابراین تصور می‌کنند که باید این مانع برداشته شود.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: مرحله کنونی حساس است و همه باید به مسئولیت‌های خود با درایت و دقت عمل کنند و در جهت حمایت از کشور و مقاومت گام بردارند. نباید در جهت تحقق اهداف اسرائیل عمل کرد. برای این منظور اولین شرط برای همکاری و تشریک مساعی این است که با مسئولیت عمل و به سخنان همدیگر خوب گوش کنیم و به قصه‌های مشاوران و مفسران گوش نکنیم.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: زمانی که مطلع شدیم رای دادگاه طی ماه‌های آینده صادر خواهد شد و همه شواهد نیز حاکی از آن است و دو نتیجه ‌گیری می‌توان داشت اولین نتیجه ان ممکن است این باشد که دادگاه بین‌المللی بسیار خوب خواهد بود و در آن کسی از برادران سوری از چهار افسر لبنانی و کسی از متحدان سوریه در لبنان متهم نخواهد بود که نتیجه خوبی است. نتیجه گیری دوم ممکن است، چنین باشد که اتهام‌هایی متوجه افرادی از حزب الله خواهد شد و اکنون نیز به ما در این باره گفته می‌شود که آن‌ها عناصر غیر منضبط هستند که این بخش نتیجه بد رای دادگاه است.

وی افزود: در روزهای آتی اظهارات واضح، مستند و مستدلی درباره موضع خود در خصوص دادگاه بین المللی و ارزیابی‌مان از تحقیقات را اعلام خواهیم کرد. ماه آوریل گذشته در جلسه‌ای که از برخی از برادران تحقیق انجام شد، از مسوول تحقیقات پرسش‌هایی به عمل آمد اما تا این لحظه حتی به یک پرسش نیز پاسخ داده نشده است که با این حساب می‌توان گفت آن‌ها در تحقیقات خود در این باره جدی نیستند.

وی در ادامه از رهبران سیاسی گروه 14مارس خواست تا یک بازنگری واقعی و نقد درونی از خود و همه لبنانی‌ها داشته باشند چرا که نتیجه انعکاس رویکردها و سیاست‌های سران این گروه بر همه مردم لبنان تاثیرگذار است. تنها کسی که شجاعت و جرات بازنگری واقعی و علنی و نقد ذاتی داشت و احیانا شدید بود، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست پیشرو بود. وی چنین شجاعتی داشت چرا که از رهبری خود و تصمیم‌هایی که اتخاد می‌کرد، کاملا اطمینان داشت و اعلام کرد که درست این است که در رویکرد خود بازنگری داشته باشد و در سخنان و گفت‌وگوهای رسانه‌ای نیز از این موضع و بازبینی خود سخن گفت.

سید حسن نصرالله افزود: علاوه بر آن رهبران گروه 14 مارس با مردم لبنان به ویژه با هوادارانشان در کنفرانس‌ها و جلسات حزبی به صراحت سخن بگویند. این کافی نیست که بگویند خواهان روابط خوب و طبیعی با سوریه در سال 2010هستند، بلکه لازم است به مردم لبنان بگویند که از سال 2005 زیاده‌روی و اشتباه کرده‌اند و کشور و منطقه را به لبه پرتگاه برده‌اند. آیا این شجاعت و جرات را دارند که به مردم لبنان و به ویژه به هوادارانشان با شهامت و شجاعت بگویند که سبب این مشکلات آن‌ها بوده‌اند. رهبران با شهامت و مخلص و دلسوز به مردم می گویند که اشتباه کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها غلط بوده است.

سید حسن نصرالله داشتن روابط طبیعی بین لبنان و سوریه را به نفع هر دو کشور دانست و خطاب به گروه 14مارس تصریح کرد: در سال 2005سوریه و متحدانش در لبنان را متهم کردند. در یک ساعت و یک روز با آمدن به خیابان‌ها علیه سوریه و متحدانش تظاهرات کردند. بدون تحقیق حکم صادر کرده و سوریه را محکوم و سپس مجازات کردند. سوریه از این مسائل گذشته است چرا که به دنبال روابط بین دو کشور است اما ما لبنانی‌ها هنوز از این مسائل عبور نکرده‌ایم در سال 2005 با کشور چه کردید. چه تضمینی وجود دارد که این مسال تکرار نشود.

بر اساس گزارش شبکه خبری العالم، سید حسن نصرالله با اشاره به اتهام‌های سیاسی و قضایی علیه سوریه و آوردن شاهدان دروغین به دادگاه گفت: همه این تلاش ها برای این بود تا حملات علیه سوریه و هشت مارس ادامه داشته باشد و در نهایت فرو بپاشد. پایداری سوریه در برابر فشارهای بین‌المللی، منطقه‌ای و عربی و و پایداری گروه هشت مارس در برابر این همه جنگ روانی و جنگ ژوئیه 2006سبب شد، آن‌ها خود اعتراف کنند که دلیلی علیه سوریه وجود ندارد. امیدوارم پس از این‌که سران گروه 14مارس به اشتباه خود پی بردند، وارد مرحله جدیدی با عنوان روابط طبیعی و بسیار خوب بین سوریه و لبنان شویم و در این راستا من شخصا برای سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به لبنان عجله می‌کنم تا مرحله‌ای جدید با عنوان همکاری، برادری، هماهنگی، دوستی و وحدت در سرنوشت را شروع کنیم و مرحله دشمنی پایان یابد.

سید حسن نصرالله افزود: نکته دیگر این است که کسانی که شاهدان دروغین در دادگاه حاضر کردند، باید محاکمه شوند. جرم کسانی که آن‌ها را حاضر کرده‌اند بیشتر از خود شاهدان دروغین است.

وی هم‌چنین عنوان داشت: هرگز در قبال اتهامات احتمالی که قرار است به برخی افراد حزب‌الله وارد شود، سکوت نخواهیم کرد. حزب‌الله هیچ هراسی از رای دادگاه بین‌المللی ترور الحریری ندارد، بلکه باید کسانی که علیه مقاومت لبنان توطئه می‌کنند، نگران باشند زیرا این بار نیز شکست خواهند خورد.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که روند کار کمیته تحقیق دادگاه بین‌المللی ترور رفیق الحریری به هیچ وچه مجرای قانونی ندارد و کاملا سیاسی است زیرا یکی از مهم‌ترین احتمالات یعنی احتمال نقش اسرائیل در این ترور نادیده گرفته شده است درحالی که اسرائیل هم توان انجام این ترور را داشته و هم منافع زیادی از این ترور کسب کرده است.

وی تاکید کرد: رای این دادگاه حتی اگر القاعده را هم متهم کند، تا زمانی که مدارک مستدل ارائه نکند از نظر ما مردود است.

سید حسن نصرالله با بیان این که مقاومت قدرت دفاع از خود را دارد و ازهیچ کس کمک نخواهد خواست، خاطرنشان کرد: کسانی که نگران آینده لبنان هستند، بهتر است به بازیگران بین‌المللی این بازی بگویند، لبنان ظرفیت این بازی را ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به سوالی درباره احتمال بروز جنگ در آینده نزدیک گفت: ما خواهان جنگ نیستم. حتی ما در جنگ ژوئیه هم شروع کننده نبودیم زیرا بعدا مشخص شد که این جنگ ناشی از تصمیم اسرائیل، آمریکا و برخی دولت‌های عربی و برخی‌ها در لبنان بود که ناکام ماند. بنابراین ما خواهان جنگ نیستیم و تنها از خاک خود دفاع می‌کنیم و هیچ ترسی هم نداریم.

وی با بیان این که برخی به هیچ وجه نمی‌خواهند لبنان در آرامش باشد و مقاومت فرصت تقویت خود را داشته باشد، گفت: در گذشته سوریه و هم پیمانان حزب الله به نقش داشتن در ترور حریری متهم می‌شدند و امروز حزب الله را مستقیم مورد اتهام قرار می‌دهند و این نشان از یک توطئه بین المللی است که لبنان را به سوی تونل تاریکی هدایت می‌کند که در نهایت به انفجار اوضاع منتهی خواهد شد.

سید حسن نصرالله در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر دولت گفت: تا پیش از صدور حکم دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری ما خواهان تغییر دولت نخواهیم شد ضمن این که ما همه سناریوهای موجود را بررسی و بهترین تصمیم را می‌گیریم.

سید حسن نصرالله در پایان این سخنرانی به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص مسائل مختلف پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا می توان از قرار اتهام ظالمانه دادگاه بین‌المللی که در آن مقاومت لبنان هدف قرار گرفته است، جلوگیری کرد و آیا نخست وزیر کنونی لبنان یا عربستان سعودی می‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند، گفت: ما از کسی چیزی نخواسته‌ایم. در قرار اتهام دادگاه که پیش بینی می‌شود صادر شود، به ما تعدی شده است و وقتی به ما تعدی شود ما از خودمان دفاع خواهیم کرد و به خوبی راه دفاع کردن را هم بلد هستیم اما در پاسخ به سئوال شما باید بگویم خیلی‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. می‌توانند به سازمان ملل بروند و بگویند کشور ما لبنان چنین بازی‌هایی را تحمل نمی‌کند ولی ما از کسی چیزی نمی‌خواهیم.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر درباره واکنش‌های مقاومت به توطئه‌های داخلی گفت: هر اتفاقی بیفتد ما بر اساس آن حکم خواهیم کرد. در هر حال ما مسائل مربوط به خودمان را به خوبی بررسی می‌کنیم و مسئولیت‌هایمان را به خوبی انجام می‌دهیم.

دبیرکل حزب الله در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر این که اگر سعد الحریری بگوید که تصمیم دادگاه درباره ترور پدرش را که در آن حزب الله متهم می‌شود، نمی پذیرد شما چه موضعی درباره وی یا جناح 14 مارس خواهید داشت، گفت من حتی هیچ کس را مسئول نمی‌دانم. من هیچ کس را تا پیش از صدور تصمیم دادگاه متهم نمی‌کنم. سعد الحریری فردی مسئولیت شناس و موقعیت شناس است و بر اساس آن عمل خواهد کرد. ما در هر دیداری که با یکدیگر داشتیم، درباره این گونه مسائل صحبت کردیم. من به حریری گفته‌ام که اگر از دادگاه ترور رفیق الحریری برای بهره برداری از اهداف سیاسی استفاده شود، ربطی به تو ندارد. ما هر دو ممکن است قربانی این دادگاه باشیم. بدون شک اگر تصمیم دادگاه بین المللی آن گونه که پیش بینی می‌شود، صادر شود ما و حریری هر دو در موضع دشواری قرار خواهیم گرفت. همه باید مساله را بررسی کنند و موضعی را که به مصلحت کشور است، اتخاذ نمایند.

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به سوال خبرنگار بی.بی.سی عربی نیز بر حفظ وحدت در داخل لبنان تاکید کرد و افزود: اگر کسی به مقاومت لبنان دست‌درازی کند، از کل لبنان انتظار می‌رود که برای مقابله با تجاوزگران در یک صف بایستند.

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که آیا حزب الله برای جلوگیری از جنگ داخلی در لبنان اقدام به عملیات خارجی خواهد کرد، گفت: ما هیچ گاه جنگی خارجی راه نینداخته‌ایم. نه قبل از تصمیم دادگاه الحریری و نه بعد از آن نیز جنگی راه نخواهیم انداخت. در جنگ ژوئیه 2006 نیز ما جنگ را آغاز نکردیم بلکه فقط دو اسیر گرفتیم. در هیچ جای تاریخ به اسارت گرفتن دو سرباز به جنگ منجر نشده است. در هر حال همه حوادث بعد از این ماجرا ثابت کرد که این جنگ از قبل برنامه ریزی شده بود و آمریکا و برخی طرف‌های عربی و بین المللی درباره آن توافق کرده بودند. ما به جنگ اعتقادی نداریم. ما یک جنبش مقاومت هستیم که هدف ما آزاد سازی سرزمینمان است و سرزمینمان را آزاد کردیم و از کشور خود دفاع نمودیم. ما اصلا به فکر آغاز جنگ یا ایجاد درگیری در منطقه نیستیم و می‌دانیم هر جنگی که در منطقه صورت گیرد، تاثیر زیادی بر منطقه خواهد گذاشت. ما به هیچ وجه به دنبال جنگ افروزی نیستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها