دکتر مینو محرز ، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ـ که معمولا اعلام آمارهایش غافلگیرمان می‌کند ـ بتازگی از وضعیت نگران‌کننده ابتلا به ایدز در کشور خبر داده است. به گفته او، 99 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در ایران از طریق تماس جنسی است.
کد خبر: ۳۳۴۹۶۲

 اگر تا به حال استفاده از سرنگ آلوده بیشترین تعداد مبتلایان به ایدز را به معتادان محدود می‌کرد و اگر تا‌به حال درباره تماس‌های جنسی و افزایش آمار ابتلا به این بیماری در ایران پنهانکاری می‌کردیم، حالا اعلام چنین آماری نشان می‌دهد که وضعیت جدیدی در کشور ایجاد شده چون به مرز هشدار نویسنده بود ، توجه کسی را به خود جلب نکرده است.

هر چند به نظر می‌رسد انتشار این خبر با هدف هشدار نسبت به افزایش بی‌بند و باری در کشور و ضرورت برخورد با عوامل آن صورت گرفته، اما اگر کمی ریشه‌ای‌تر به این مساله نگاه کنیم، با واقعیتی به نام ناآگاهی و کم اطلاعی در بین جوانان روبه‌رو می‌شویم. در این آمار 99 درصد مبتلایان به ایدز، جوانانی کم سن و سال وجود دارند که به علوم روز و استفاده از تکنولوژی آگاهند، اما هنوز کمترین اطلاعاتی از نحوه ارتباط با جنس مخالف، خویشتنداری، روابط سالم و... ندارند.

ریشه را باید نه فقط در رشد بی‌بند و باری ـ که به نوعی پاک کردن صورت مساله است ـ بلکه ناشی از این تفکر دانست که سالیان سال برخی برنامه‌ریزان، کارشناسان مسائل اجتماعی و سیاستگذاران آموزشی، آموزش و آگاه‌سازی جوانان به شیوه‌های رویارویی با جنس مخالف را «تابو» دانسته و عامل بلوغ زودرس تعریف کرده‌اند.

بتازگی با اعلام چنین آمارهایی آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان و وزارت علوم به تکاپو افتاده‌اند که جلوی آسیب را از هر جایی که شده بگیرند. از این رو به اعمال سیاست‌هایی مانند آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره‌های دوران جوانی برای ازدواج و آگاه‌سازی جوانان در برخورد با افراد جامعه و... در قالب واحدهای درسی یا کلاس‌های فوق برنامه پرداخته‌اند.

اعلام این‌گونه آمارها که از وضعیت جدیدی در روابط اجتماعی بویژه در قشر جوان جامعه پرده برمی‌دارد، نه فقط برای نیروی انتظامی که از آن فراتر برای نظام آموزش کشور از مدارس تا دانشگاه‌ها هشداردهنده است، فقط کافی است تابوهای اجتماعی را متناسب با شرایط روز تعریف کنیم.

کتایون مصری
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها