مکث

تلویزیون، فوتبال می‌سازد

این روزها هر جا بنشینی صحبت از فوتبال و جام جهانی است. علاقه‌مندان به فوتبال کم نیستند و تلویزیون با پخش زنده مسابقات جام جهانی باعث شده هیجان تماشای این بازی‌ها بیشتر شود. فوتبال بنا به ذات خود هیجان‌انگیز است؛ 22 نفر برای وارد کردن یک توپ به داخل دروازه، 90 دقیقه (و گاهی بیشتر)،120 متر زمین را بارها و بارها از این دروازه به آن دروازه می‌دوند.
کد خبر: ۳۳۴۹۰۸

هر کدام از این 22 نفر علاقه‌مندان خاص خود را دارند همان‌گونه که هر تیم، طرفداران سرسخت خود را دارد؛ طرفدارانی که روی برد تیم خود اصرار دارند و تلاش می‌کنند به دیگران هم بقبولانند که تیم مورد علاقه آنها به هزار و یک دلیل برنده می‌شود. همه اینها هیجانات فوتبال است، اما امسال یک عامل دیگر هم باعث شده تا علاقه‌مندان فوتبال با هیجان بیشتری این مسابقات را پیگیری کنند. کارگردانی تلویزیونی مسابقات امسال جام جهانی به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است. با کمی دقت می‌توان فهمید که برای هر بازی شاید بیشتر از 50 دوربین در جاهای مختلف زمین کار گذاشته شده تا کوچک‌ترین اتفاق مسابقه را ثبت کنند. کسی که در اتاق فرمان نشسته و این همه تصویر را می‌بیند و از بین آنها بهترین‌ها را انتخاب می‌کند و به اصطلاح به یکدیگر پیوند می‌دهد (سوئیچ می‌کند) و به روی آنتن‌های ماهواره می‌فرستد، کسی نیست جز کارگردان تلویزیونی. این کارگردان با دستیارانی که دارد، ده‌ها تصویر را همزمان با ثبت شدن در کنار هم قرار می‌دهند تا تصاویری بکر و هیجان‌انگیز را به روی آنتن بفرستند. امسال در کنار ده‌ها تصویر که از کناره‌های زمین گرفته شده‌اند، ما شاهد تصاویر زیادی هستیم که به صورت هوایی و از بالا تهیه شده‌اند؛ تصاویری حرکت‌دار که مانند پلان‌های عظیم سینمایی، دوربین با حرکت‌های نرم و زیبا به بازیکن یا بازیکن‌ها نزدیک می‌شود و لحظاتی زیبا را برای تماشاچیانی که از طریق تلویزیون مسابقات را می‌بینند، خلق می‌کند. حتی کسانی که برای دیدن مسابقات به ورزشگاه‌ها می‌روند فقط از یک زاویه می‌توانند مسابقه را ببینند، اما دوربین‌های تلویزیونی مسابقات را از زوایای مختلف نشان می‌دهند و کوچک‌ترین لحظه را نیز از دست نمی‌دهند.

در سینما برخی بر این باور هستند که فیلم روی میز مونتاژ ساخته می‌شود اما اکنون حتی می‌توان گفت که مسابقات فوتبال نیز در اتاق فرمان و از طریق کارگردان تلویزیونی شکل می‌گیرد.

طاهره آشیانی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها