پس از 10 دوره برپایی جشن خانه موسیقی، 10 مهر امسال این رویداد هنری برای نخستین‌بار در سالن همایش‌های برج میلاد به صورت رقابتی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۳۲۸۵۰

از زمان برپایی نخستین جشن خانه موسیقی در سال 1379، اگرچه همیشه زمزمه‌های گنجاندن بخشی رقابتی در آن به گوش می‌رسیده، اما تا 2 سال پیش هیچ گاه این بحث جدی نشده بود.

8 دوره ابتدایی جشن خانه‌موسیقی، تنها شاهد برگزاری کنسرت چهره‌های شناخته شده و تجلیل از پیشکسوتان این هنر بود و در آن، جایی برای ابراز وجود جوان‌ترها نبود.

شاید به دلیل همین کاستی بود که سال 1387، مدیران خانه موسیقی تصمیم به برگزاری بخش رقابتی و انتخاب بهترین آلبوم‌ها در شاخه‌های گوناگون موسیقی گرفتند که متاسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی ناقص و دیرهنگام، چندان نتیجه مثبتی در بر نداشت. برای مثال در آن دوره، تنها 3 اثر کلاسیک موسیقی به بخش رقابتی ارائه شد که عملاً برگزاری مسابقه را منتفی کرد.

سال گذشته هم جشن سالانه خانه‌موسیقی تنها به یک ضیافت عصرانه تبدیل شد و طبیعی بود که کسی از بخش مسابقه آن خبری نگیرد و انتظار برگزاری آن را نداشته باشد.

در زمانه‌ای که بخش خصوصی به دلیل مسائل اقتصادی کمتر سراغ انتشار آثار فاخر می‌رود و به جوانان توجه نمی‌شود، نگاه خانه‌موسیقی می‌تواند این خلأ را تا حدودی رفع کند؛ اقدامی که با تاخیری چند ساله بالاخره در مهرماه امسال رخ می‌دهد.

در یازدهمین جشن خانه موسیقی، قرار است از میان لوح‌های فشرده، نوار و کتاب‌های منتشر‌شده در شاخه‌های گوناگون موسیقی ، بهترین‌ها معرفی شوند و جایزه دریافت کنند. به همین منظور، امسال آثار شرکت‌های فروشنده آلبوم‌های موسیقی ، از سوی خانه ‌موسیقی خریداری می‌شود تا هیات داوران بتوانند سر فرصت به ارزیابی آنها بپردازند.

علاوه بر آن که بهترین آلبوم‌های منتشر شده در 2 بخش «سنتی» و «کلاسیک» مورد بررسی قرار می‌گیرند و بهترین کتاب موسیقی هم معرفی می‌شود، قرار است جایزه ویژه‌ای هم به یاد و با عنوان پرویز مشکاتیان به بهترین سنتور‌نواز و برترین نوازنده‌ قطعه‌ ضربی اهدا شود.

مهدی یاورمنش 
گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها