دکتر حسین عبدالرزاق جزایری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، از گسترش ایدز در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۳۳۰۹۹
جزایری در پیامی به همایش روز جهانی ایدز در تهران با بیان اینکه حدودهزار نفر در منطقه خاورمیانه به بیماری ایدز مبتلا شده اند، گفت: گسترش روزافزون آمار مبتلایان به ایدز در این منطقه به برخورد واقع بینانه با این معضل نیاز دارد.
وی در این پیام از کشورهای منطقه خواست تا راهبردهای جدیدی برای پیشگیری و مراقبت از بیماران به کار گیرند تا بتوان به نیازهای بیشمار و روزافزون افراد آلوده به ویروس HIV و بیماران ایدز پاسخ گفت.
جزایری همچنین خواستار آن شد که کشورهای خاورمیانه با آنچه که وی آن را تبعیض و برچسب زدن به مبتلایان ایدز خواند، به منظور کاستن از رنج و مصائب بیماران مبتلا به ایدز در تحمل این بیماری مبارزه کنند.
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: در پرتو روشهای جدید درمانی، ایدز اکنون یک بیماری مزمن تلقی می شود که نیاز به درمان مداوم دارد.
جزایری افزود: همه کشورهای جهان باید تمامی تلاش خود را برای مقابله با این باورهای نادرست و تبعیض آمیز در مورد بیماران مبتلا به ایدز به کار گیرند و برای این کار باید از مدارس ، ادارات ، کارخانه ها و مراکز بهداشتی درمانی شروع کرد.
وی خاطرنشان کرد که مهر ننگ زدن بر پیشانی اشخاص مبتلا به ایدز، برخلاف اصول و عقاید مذهبی و مبانی پذیرفته شده انسان دوستی است. این امر مانع بزرگی در دسترسی بیماران مبتلا به ایدز در راه درمان و دادن کمکهای ضروری است.
گفتنی است سازمان بهداشت جهانی در ژنو روز دوشنبه هفته گذشته به مناسبت روز جهانی ایدز طرح جدید خود را با عنوان «سه تا پنج» برای مبارزه با این بیماری مهلک اعلام کرد. براساس این طرح ، تا سال 2005 میلادی داروهای مبارزه با ایدز در اختیار 3 میلیون نفر از مبتلایان به ویروس HIV در کشورهای در حال توسعه و درحال گذار قرار می گیرد.
این داروها، داروهایی ترکیبی بوده و در افراد آلوده به ویروس HIV مانع ابتلا به بیماری ایدز می شود و زندگی نسبتا عادی را برای این افراد فراهم می کند.
گفتنی است تنها در سال 2003 میلادی 3 میلیون نفر براثر ابتلای به این ویروس جان باخته اند و هر دقیقه 10 نفر به ویروس ایدز مبتلا می شوند.
سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرد که مناطق جنوب آفریقا شاهد بیشترین مبتلایان و قربانیان ایدز است و 20 درصد از افراد بالغ در این منطقه به ایدز مبتلا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها