مردم لبنان روز گذشته درحالی عصر دیروز دهمین سالگرد عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از جنوب کشورشان را با سخنان «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان جشن گرفتند که ساعاتی پیش از آن،‌باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر خلاف عرف رایج کاخ سفید حاضر نشد پس از دیدار با «سعد حریری» نخست وزیر لبنان در یک کنفرانس خبری مشترک با او در برابر خبرنگاران حاضر شود. بنابر گزارش‌ها،‌حریری در آغاز اولین سفر رسمی خود به آمریکا پس از انتصاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان، در واشنگتن با «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. به گفته منابع لبنانی،‌حریری در این دیدار بر اصول دولت لبنان و ضرورت دفاع این کشور از حقوق خود در تحولات منطقه تاکید کرد و از سوی دیگر طرف آمریکایی نیز گفته که تحولات لبنان را درک کرده و گفتگوهای مستمر با سوریه را هرگز به ضرر لبنان نمی‌داند.
کد خبر: ۳۳۰۶۳۶

نخست‌وزیر لبنان پس از این دیدار با «ویژه» خواندن نشست خود با اوباما بر ضرورت ادامه کمک‌های نظامی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در راستای ایجاد سیطره کامل بر همه خاک لبنان تاکید کرد. کاخ سفید نیز پس از این دیدار در بیانیه‌­ای اعلام کرد 2 طرف بر پایبندی خود به تقویت حاکمیت و استقلال لبنان و تداوم مشارکت دراز‌مدت و گسترده میان آمریکا و لبنان تاکید دارند. براساس این بیانیه، اوباما بار دیگر به نخست‌وزیر لبنان تاکید کرده که برنامه‌های آمریکا در منطقه و تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح در منطقه هرگز علیه لبنان نیست و آمریکا حتی با اسکان جزیی آوارگان فلسطینی در خاک لبنان مخالف است. پس از آن، حریری با جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه نیز دیدار کرد. میچل این دیدار‌ را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار کرد: ما از میزان اهمیت صلح فراگیر برای لبنان و ملت آن آگاهیم. دیدگاه ما برای صلح فراگیر مبتنی بر بهره‌مندی لبنان از آن می‌باشد.جفری فلتمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک نیز پس از دیدار با حریری اظهار کرد: این نشست فرصت تقویت دوباره تعهدات ما به مشارکت مستمر با ملت لبنان و کمک به آنان جهت آبادانی و تضمین شکوفایی لبنان و دموکراسی و ثبات در این کشور را فراهم کرد. سعد حریری که روز دوشنبه وارد آمریکا شد در ادامه سفر 5 روزه‌اش دیروز با «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان و «سناتور جان کری»،‌ رئیس کمیته روابط خارجی در سنای آمریکا دیدار کرد. حریری همچنین دیروز در مراسم بزرگداشت اخراج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در جشن لبنانی‌های مقیم آمریکا شرکت کرد.

سالروز عید لبنان

نخست‌وزیر لبنان در حالی عازم آمریکا شده است که مردم و مقامات این کشور در حال برگزاری دهمین سالروز عید مقاومت و آزادی در لبنان هستند. بر همین اساس میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار، سالروز آزاد سازی لبنان را به تمامی لبنانی‌ها بویژه مقاومت و مبارزان قهرمان آن و نیروهای ارتش که در این آزادسازی سهیم بودند، تبریک گفت.

سلیمان عنوان کرد: ‌گزینه مقاومت گزینه‌ای علیه ظلم و تجاوز است و هنگامی که برابری در قدرت وجود نداشته باشد، از آن استفاده می‌شود. وی افزود: این گزینه‌ای است که موجب بازگرداندن حقوق و قدرت بازدارنده در برابر هر‌گونه حمله و تجاوز است. رئیس‌جمهور لبنان درخصوص تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه این کشور و دولتش گفت: این تهدیدها چیز جدیدی نیست و هرگز متوقف نشده است. سال 1970 نیز وزیر امور خارجه اسرائیل همین جمله را بیان کرد که لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانیم. رئیس‌جمهور لبنان درباره اتهامات رژیم صهیونیستی مبنی بر ارسال موشک‌های اسکاد از سوریه به لبنان گفت: طبیعی است که اسرائیل تلاش کند، خطر ناشی از کشورهای همسایه علیه خویش را بزرگنمایی کند. اقشار مختلف مردم لبنان نیز دیروز در سالگرد آزادی جنوب این کشور که با تصمیم دولت،‌تعطیل رسمی اعلام شده است،‌جشن‌های باشکوهی برگزار کردند. سید حسن نصرالله سخنران اصلی این مراسم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها