سنندج شهری با 4 قرن سابقه شهری، از زیبایی‌ها، جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است که بیش از یک دهه اخیر، ساخت و نصب تندیس و پیکره‌هایی از مشاهیر و مفاهیم در میادین و کانون‌های شهری را به بدنه خود افزوده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، این تندیس‌ها و پیکره‌ها که دیگر به عنوان عنصری از عناصر این شهر به شمار می‌روند ضمن دربر داشتن زیبایی و جلوه‌های بصری دارای رموز و مفاهیم غنی ارزشی، فرهنگی و مردم شناختی است که در کنار دیگر عناصر، ساختار هویت شهری سنندج را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۲۶۳۸۳

این پیکره‌ها هر کدام در نوع خود شاهکار مهندسی سازه هم به شمار می‌روند که مفاهیم مورد نظر را در قالب پیکره‌ای با پیچیدگی‌های خاص به نمایش می‌گذارند. نمونه بارز این ویژگی را می‌توان در تندیس «میدان آزادی» سنندج به وضوح ملاحظه کرد که همه وزن این پیکره 6 متری با توجه به زاویه نشستن و خم شدن آن در زانو و نوک پای تندیس متمرکز شده است. استاد هادی ضیاء‌الدینی که خالق بسیاری از تندیس‌های سنندج است برای ساخت هریک از این پیکره‌ها، تکنیک و شیوه خاصی را به کار گرفته و طراحی خوب را شرط نخست خلق این آثار دانسته است؛ مسلما قالب‌گیری و قالب‌ریزی از دیگر مراحل کار است که در این مراحل، بنا به شرایط کار از موادی مانند گچ و گل فایبرگلاس، بتن، بتن گلاسه و برنز استفاده می‌شود اما بیشتر از فرم «محتوا و مضامین» مورد نظر در این تندیس‌هاست که مورد توجه قرار گرفته است.

با بررسی دقیق می‌توان تندیس‌های سنندج را در دو دسته یعنی تندیس «مشاهیر» و تندیس «مضامین و مفاهیم» تقسیم‌بندی کرد که تندیس سهروردی، مولوی کرد، ملامصطفی بیسارانی و محمـد اوراز از جمله تندیس‌های مشاهیر است. بعلاوه تندیس حجاب، بسیج، شورا، انقلاب، دو کودک، آزادی، کوهنورد، چوپان، کارگر و نقش برجسته‌های زیویه در ورودی بوستان آبیدر سنندج و سرباز مادی در سر در موزه سنندج هم از پیکره‌های مضامین و مفاهیم این شهر به شمار می‌روند. به گفته یکی از کارشناسان مبلمان شهری و شهردار منطقه یک سنندج، از حدود 16 سال پیش تاکنون 14 تندیس با مضامین انتزاعی، نمادی، تمثیلی و یادواره مشاهیر و اشخاص مختلف ساخته و در میادین و محل‌های مختلف سنندج نصب شده است که از آثار استاد هادی ضیاء‌الدینی، مهدی ضیاء‌الدینی، احمد خلیلی‌فرد و دیگر هنرمندان خلاق سنندجی است. یک کارشناس مدیریت جهانگردی و از فعالان حوزه گردشگری هم با مقایسه تعداد و کیفیت فرم و مضامین مورد نظر در تندیس‌های سنندج با سایر شهرهای کشور این تندیس‌ها و پیکره‌ها را ویژگی منحصر بفرد سنندج دانست و انتخاب مضمون به کار رفته در هر اثر را بجا و مناسب ارزیابی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها