مواد لازم (برای 2 نفر): روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری لوبیا سفید: 75 گرم پیاز: یک‌دوم عدد ـ کوچک
کد خبر: ۳۲۳۷۱۴

 برگ بو: به مقدار لازم

گوجه فرنگی خرد شده: یک پیمانه

رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

شوید خشک شده: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه: لوبیا را از 6 ساعت قبل درون یک ظرف ریخته، روی آن به مقداری آب بریزید تا روی لوبیاها را بگیرد و بعد از 6 ساعت آبکشی کنید. سپس آنها را داخل یک قابلمه ریخته به مقداری آب اضافه کنید که سطح لوبیا را بپوشاند. آن را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید، درب ظرف را گذاشته تا 30‌دقیقه بپزد.

قبل از این که بقیه کار آشپزی خود را ادامه دهید، فر را روی 375 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

در مدتی که لوبیا در حال پخت است، یک ماهی‌تابه بردارید و درون آن یک قاشق روغن بریزید تا داغ شود. سپس پیازها را درون آن سرخ کنید تا طلایی شود. آن را از روی حرارت بردارید.

بعد از 30 دقیقه لوبیاها را آبکشی کنید و درون ماهی‌تابه به پیازها اضافه کنید. حالا بقیه روغن را درون قابلمه بریزید. گوجه، برگ بو و سه‌چهارم پیمانه آب داخل ظرف ریخته و به هم بزنید و بگذارید تا‌آب جوش بیاید سپس از روی گاز برداشته و داخل فر بگذارید.

در طی یک ساعتی که غذای ما درون فر است، گاهی آن را هم بزنید و اگر لازم بود به آن آب بیفزایید. رب گوجه را به آن اضافه و نمک و فلفل آن را اندازه کنید، صبر کنید تا لوبیاها نرم و کاملا پخته شود. آن را از فر بیرون بیاورید.

شوید را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. درب آن را گذاشته و بگذارید 15 دقیقه بماند. ادویه آن را تنظیم کنید و با سلیقه خود تزئین و سرو نمایید.

ازخواص لوبیای سفید می‌توان به میزان بالای پروتئین و چربی بسیار اندک آن اشاره کرد. لوبیا منبع غنی فیبر بوده و از آنجا که کلسترول آن پایین است، وعده غذایی مناسبی برای بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت محسوب می‌شود.

منیزیم موجود در لوبیا سفید می‌تواند از حملات قلبی پیشگیری کند و سیستم گردش خون را بهبود بخشد.

پتاسیم و سدیم موجود در آن به تنظیم فشارخون و ضربان قلب کمک می‌کند. لوبیا سفید منبع مناسبی از دو ماده معدنی مهم منگنز و مس بوده که در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به سرطان مفیدند.

مس موجود در لوبیا سفید در تولید نوعی آنزیم موثر در بازسازی کلاژن والاستین پوست نقش دارد و چین و چروک پوست را به تعویق می‌اندازد. همچنین ویتامین B1 از ویتامین‌های موجود در لوبیا سفید است.

یک پیمانه لوبیا سفید حاوی 8‌/‌15 گرم پروتئین، 258 کالری و یک گرم چربی می‌باشد. همچنین حاوی 19‌/‌0 گرم اسید آمینه تریپتوفان و 254 میکروگرم اسیدفولیک بوده که نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کند.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها