معترضان در بیشکک خبر دادند

تشکیل دولت جدید در قرقیزستان

مخالفان دولت قرقیزستان که ساختمان تلویزیون این کشور را به تصرف خود در آورده اند، سقوط دولت کنونی و تشکیل دولت جدید را اعلام کردند.
کد خبر: ۳۱۹۶۸۵

به گزارش خبرگزاریها، درگیری هزاران نفر از مخالفان دولت قرقیزستان که از ساعاتی پیش با حمله به ساختمانهای دولتی، پارلمان و تلویزیون این اماکن را به تصرف خود در  آورده اند، با نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

 در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داد معترضان از تلویزیون دولتی قرقیزستان اعلام کردند که دولت کنونی این کشور مشروعیت نداشته و به همین دلیل دولت جدیدی جایگزین آن می شود.
 
منابع رسمی از کشته شدن 40 نفر و زخمی شدن دست کم 200 نفر دیگر در درگیری‌های بیشکک پایتخت قرقیزستان خبر می دهند. اگر چه برخی منابع شمار تلفات این درگیریها را بیشتر از این میزان می دانند، با این حال این آمار از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است.
 
خاطرنشان می شود با ادامه درگیریهای مسلحانه هر لحظه بر تعداد مجروحان افزوده می شود. در حال حاضر بیمارستانهای این شهر مملو از جمعیت مجروح بوده و کمبود نیرو و دارو سبب نگرانی مقامهای بهداشتی بیمارستانها شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز لحظاتی قبل از قرقیزستان به نقل از مخالفان دولت بیشکک اعلام کرد: دولت قرقیزستان استعفا کرده و رییس جمهور این کشور نیز پایتخت را ترک کرده است.
 
رویترز به نقل از " ریا نووستی " روسیه اعلام کرد ، " کورمان بک باقی‌یف" بیشکک را ترک کرده است.

خبریاد شده هنوز مورد تایید قرارنگرفته است چون سخنگویان دولت قرقیزستان و رییس جمهور آن برای هرگونه اظهار نظر دراین باره در دسترس نبودند.

" تمیر ساریف" رهبر مخالفان گفت: معترضین وارد ساختمان مقر دولت در مرکز بیشکک شده و " دانیار یوسینف" نخست وزیر قرقیزستان متن استعفایش را نوشته است.

ساریف همچنین افزود: رییس جمهور باقی یف کاخ سفید را ترک کرده و دیگر در بیشکک (پایتخت ) نیست .

اوضاع قرقیزستان از حدود یک ماه پیش و با درخواست رهبران احزاب مخالف برای کناره گیری رئیس جمهوری نا آرام بوده اما شرایط این کشور در پی بروز خشونت در تظاهرات روز سه شنبه این هفته در شهر تلاس، واقع در شمال غرب قرقیزستان، بحرانی شد.

روز گذشته چند صد تن از اهالی شهر تلاس پس از تجمع در برابر دفتر حزب اصلی مخالف دولت در این شهر، به سوی ساختمان فرمانداری راهپیمایی کردند و خواستار کناره گیری آقای باقی یف شدند.

اوضاع کشور قرقیزستان هم اکنون مبهم است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها