آدمیزاد به طور طبیعی با موی مشکی یا فوقش مایل به مشکی به دنیا می‌آید؛ اما بتدریج که پا به سن می‌گذارد، موهای سیاهش شروع می‌کنند یکی‌یکی به سفید شدن. انگار که هر تار مویی، یک پرچم سفید به نشانه تسلیم شدن در برابر گذر عمر بالا می‌گیرد. اگرچه علت اصلی و طبیعی این رنگ‌باختگی موها، از کار افتادن سلول‌های ملانوسیت یا همان رنگدانه سازهاست؛ اما در بعضی‌ها این روند سفید شدن، بنا به دلایلی شدت می‌گیرد. یکی از این جمله دلایل مرده‌شوی برده، اضطراب و استرس هست که البته بیشتر در کشورهای غربی وجود دارد؛ اما در کشور ما نیز تک و توکی پیدا می‌شود.
کد خبر: ۳۱۷۴۶۷

ترانه سپید:

موی سپیدو توی آینه دیدم
آینه شکست از جیغی که کشیدم!

راه‌های جلوگیری: با این که سفید شدن موها یک امر طبیعی است و نمی‌شود از بیخ جلوی آن را گرفت؛ اما با یک‌سری کارها و ابتکارها می‌توان زمان آن را به تاخیر انداخت و از شدت آن کم کرد. ذیلا به چند نمونه اشاره می‌کنیم. افراد کچل می‌توانند از اینجای مطلب را درز بگیرند و نخوانند.

1- حفظ آرامش: تا می‌توانید استرس لامصب را از خود و خانواده‌تان دور کنید. به همسایه‌ها نیز توصیه کنید که همین کار را بکنند. آن وقت خیابان محل سکونت شما می‌شود «خیابان آرام»!... بعضی‌ها به قدری حساسند که حتی داخل هواپیما نیز به محض شنیدن خبر احتمال سقوطی موفق، بیخود و بی‌جهت دچار استرس می‌شوند. خب، این خوب نیست. حساسیت هم حدی دارد.

2- تغذیه سالم: خوردن غذاهای خوب و بموقع، نقش زیادی در دیر سفید شدن موها دارد. غذای خوب، واجب‌تر و بهتر از شامپوی خوب است. در این میان، مواد پروتئینی نظیر لبنیات و گوشت و تخم‌مرغ و سبزیجات، حرف اول را می‌زنند. الحمدلله تمامی این مواد لازم نیز که با نازل‌ترین قیمت‌ها در دسترس عموم قرار دارد. دیروز با عموم داشتم سر همین قضیه صحبت می‌کردم. به عوض این که غذای مقوی بخورد، حرص می‌خورد. فقط یک تار مویش مشکی مانده؛ آن هم محض نمونه.

3- ژن‌گیری: سابق خیلی از مشکلات را به گردن جن می‌انداختند؛ اما از وقتی که علم پیشرفت کرده، به گردن ژن می‌اندازند. در همین مورد سفیدشدن زودرس موها نیز می‌گویند که یک علتش ژنتیک است. بعضی‌ها به طور ژنتیکی زمینه زود سفید شدن موها را دارند. این دسته از افراد کمتر باید از مقابل آینه عبور کنند. استرس می‌گیرند، قوز بالا قوز می‌شود. این قوز اضافی خوب نیست.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها