متخصص بیماری‌های دهان:

عفونت‌های دندان را جدی بگیرید

عفونت با منشأ دندانی شایع‌ترین عفونت در ناحیه سر و گردن است، با آن که بیشتر عفونت‌ها را می‌توان پیشگیری و درمان کرد، ولی بعضی از آنها می‌توانند عوارض وخیم و حتی مرگ را برای فرد در پی داشته باشند.
کد خبر: ۳۱۵۰۲۸

دکتر علیرضا کریمی‌مجرد ، دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان در گفتگو با «جام‌جم» در این باره می‌گوید: گسترش پوسیدگی‌های دندانی به سمت پالپ دندان (اتاقک حاوی عروق و اعصاب دندان) و بیماری‌های پریودنتال (بافت اطراف دندان) می‌تواند باعث عفونت‌های دندانی شود که اغلب این حالت همراه با درد دندان به صورت خود به خود، درد هنگام جویدن و حساسیت به سرما و گرماست.

به گفته این متخصص بیماری‌های دهان، یکی دیگر از علل شایع‌ عفونت در حفره دهان، پری کورنیت یا عفونت بافت اطراف دندان عقل در حال رویش است که باید فوری درمان شود.

وی مصرف آنتی‌بوتیک همراه با درمان دندانپزشکی به وسیله دندانپزشک را اولین گام در مقابله با این عفونت عنوان می‌کند و می‌افزاید: این که یک عفونت با منشأ دندانی به صورت متمرکز در نوک یا اطراف ریشه دندان باقی بماند یا بتواند از طریق نسوج محیطی منتشر شود، طیف مختلفی از بیماری‌های عفونی دندانی را ایجاد می‌کند که این خود بستگی به مقاومت بیمار و کمیت قدرت بیماری‌زایی باکتری‌های مربوط دارد.

دکتر کریمی‌مجرد می‌افزاید: وقتی مقاومت شخص پایین باشد (بیماران دیابتی) تکثیر سریع باکتری‌ها می‌تواند با کمترین تعداد و پایین‌ترین قدرت صورت بگیرد.

در محیط دهان، استخوان فکی به عنوان اولین سد دفاعی باعث محدود کردن انتشار عفونت دندانی است. اگر عفونت در استخوان پیشرفت کند به صورت شعاعی انتشار یافته و بالاخره یکی از صفحات قشری استخوان را سوراخ کرده، به نسوج نرم محیطی همچون عضلات و نیام‌های مجاور حمله می‌کند و سرانجام این عفونت می‌‌تواند به طرف پایین و بالای حفره دهان پیشرفت کند و وارد نواحی عمیق‌تری از گردن یا حتی سینه شود و تهدیدی جدی برای زندگی فرد باشد.

دکتر کریمی‌مجرد با اشاره به این که وقتی عفونت حاد هنوز در استخوان اطراف نوک ریشه دندان محدود باشد، دندان نسبت به ضربه حساس می‌شود و بیشتر به صورت نوعی بیرون‌زدگی از حفره نشان می‌دهد، اذعان می‌کند: وقتی عفونت از استخوان خارج و وارد نسوج نرم محیطی شد، باعث حدوث یک ادم التهابی (ورم التهابی) می‌شود که بی‌نهایت متورم و دارای قوامی نرم است که چنین تورمی را سلولیت می‌نامند. وی یادآور می‌شود: در این مرحله چرک تشکیل نشده است ولی وقتی پدیده چرکی شدن روی می‌دهد و عفونت متمرکز می‌شود، حالتی به وجود می‌آید که به آن آبسه (دمل) می‌گویند.

این پزشک متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: در ناژ (تخلیه آب)، خارج کردن دندان، درمان کانال ریشه دندان، درمان بافت نگهدارنده دندانی، خارج کردن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته همراه با تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مناسب می‌تواند از راه‌های درمانی اولیه باشد.

دکتر کریمی‌مجرد با بیان این که آژین لودویک، عارضه بالینی مشخصی است که از زمان بقراط آن را می‌شناسند، متذکر می‌شود: این حالت براثر انتشار عفونت دندانی در فک پایین به فضاهای زیر زبانی، زیرفکی و زیرچانه‌ای است که منجر به بالا آمدن کف دهان و زبان، ادم گلوت، اختلال در عمل تنفس، بلع و در نهایت خفگی می‌شود که در برخی موارد تب، لرز، تعریق و بی‌اشتهایی نیز همراه این عفونت‌ها هستند.

به گفته این دندانپزشک، چنانچه به این عفونت‌ها بی‌توجهی شود یا درمان مناسب در زمان صحیح صورت نگیرد، می‌تواند منجر به مننژیت، آبسه مغزی، ترومبوز سینوس کاورنوس (ایجاد لخته در سینوس کاورنوس) شود.

کریمی‌مجرد ابراز می‌کند: منژیت خود را به صورت سردرد، تب، سفتی گردن و استفراغ نشان می‌دهد و در آبسه‌های مغزی اختلالات حسی، حرکتی، گیجی، اضطراب و تشنج از علائم بارز آن است.

در ترومبوز سینوس کاورنوس نیز درد چشم و حساسیت چشم هنگام فشار همراه با تب بالا، لرز و تعریق مشاهده می‌شود، بنابر این معاینات مکرر (دست‌کم هر 6 ماه یکبار) به وسیله دندانپزشک بویژه در بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی، بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد عفونت دندانی و عوارض بسیار خطرناک آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها