صاعقه‌زدگی اگرچه یکی از اتفاقاتی است که معمولا به ندرت رخ می‌دهد اما شدت آن آنقدر زیاد است که در بسیاری از موارد به مرگ فرد می‌انجامد. غیرمرسوم بودن این حادثه باعث شده که در مورد پیشگیری از صاعقه‌زدگی حرف و حدیث زیادی وجود داشته باشد. توصیه‌های بسیاری برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در هنگام طوفان به شما می‌شوند که بسیاری از آنها ممکن است از پایه و اساس درستی برخوردار نباشد. در واقع چون اصابت صاعقه اتفاق نادری است خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند. ولی باید بدانیم که برخی موقعیت‌ها خطر صاعقه‌زدگی را افزایش می‌دهند. هر چند که خطر کلی این واقعه اندک است، دانستن این که وقتی در این موقعیت‌ها گرفتار می‌شویم چه کنیم تا خطر صاعقه‌زدگی را کم کنیم لازم به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۱۳۱۶۸

محاسبه خطر دقیق صاعقه‌زدگی دشوار است. چیزی که واضح است این است که بعضی موقعیت‌ها از سایر موقعیت‌ها با خطر بیشتری همراه است.

به عنوان مثال، اگر در یک فضای باز، خصوصا در ارتفاع (مثلا وقتی که برای کوهنوردی می‌روید) در طوفان گرفتار شوید، خطر اصابت صاعقه خیلی بیشتر از مقدار تخمینی 1 در 600 هزار خواهد بود. در حقیقت در بین سال‌های 1959 تا 1994 در ایالات متحده، بیش از 3000 مرگ و نزدیک به 10000 آسیب جدی در نتیجه صاعقه‌زدگی حاصل شد.

در یک سال معمولی در ایالات متحده تعداد مرگ‌های ناشی از صاعقه‌زدگی بیشتر از مرگ‌های ناشی از تندباد و گردباد است و هزینه تحمیلی آن بالغ بر 300 میلیون تا 5 بیلیون دلار است.

منبع صاعقه را ردیابی کنید

اگر پس از مشاهده صاعقه ثانیه‌ها را تا زمان شنیدن رعد بشمارید نمی‌توانید بگویید که این مقدار فاصله شما از منبع صاعقه به مایل است بلکه باید این مقدار را بر 5 تقسیم کنید. برای مثال اگر صاعقه‌ای را مشاهده کردید و پس از 10 ثانیه رعد را شنیدید منبع صاعقه 2 مایل با شما فاصله دارد. (هر مایل حدودا برابر با 1609 متر است.)

از این موقعیت‌ها دوری کنید!

در هنگام صاعقه به خاطر داشته باشید که نباید زیر درختان پناه بگیرید. در حقیقت بهتر است از اجسام بلند در هنگام طوفان دوری کنید زیرا این اجسام صاعقه را به سمت خود جذب می‌کنند. همچنین از ازدحام در کنار یکدیگر پرهیز کنید.

اگر گرفتار طوفان شدید بهترین راه این است که فاصله خود را با دیگران در حد 5/4 متر حفظ کنید تا شانس این‌که هر یک از افراد دچار صاعقه‌زدگی شوند را کمتر کنید. افرادی که در کنار هم ایستاده باشند راحت‌تر توسط یک صاعقه دچار آسیب می‌شوند.

اگر در بیرون از منزل حضور دارید نباید درهنگام صاعقه در نزدیکی جایی که آب تجمع دارد مانند برکه یا رودخانه باشید

از دیگر مواردی که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید روی زمین بنشینید.

اگر در طوفانی همراه با صاعقه گرفتار شدید از نشستن یا دراز کشیدن روی زمین خودداری کنید. بیشتر صاعقه‌هایی که باعث آسیب افراد می‌شوند به زمین برخورد می‌کنند و در آن منتشر می‌شوند، به همین جهت هر چه تماس کمتری با زمین داشته باشید، بهتر است.

به طور ایده‌آل شما باید از درختان و سایر اجسام بلندقامت و فضاهای باز دوری کنید. به دنبال پناهگاهی بگردید که از محیط کاملا بسته‌ای برخوردار باشد (مانند خانه، مدرسه یا ماشین). اگر نتوانستید پناهگاهی پیدا کنید بهترین کار این است که روی پنجه‌های خود بنشینید تا تماس خود با زمین را به حداقل برسانید.

آیا در هنگام صاعقه می‌توان حمام رفت؟

جواب منفی است. زیرا شوک الکتریکی ناشی از صاعقه از طریق لوله‌ها و یا شیرآلات به شما منتقل می‌شود به همین جهت توصیه می‌شود که از حمام رفتن یا قرار گرفتن در وان هنگامی که صاعقه به شما نزدیک است خودداری کنید. همچنین اگر در بیرون از منزل حضور دارید نباید درهنگام صاعقه در نزدیکی جایی که آب تجمع دارد مانند برکه یا رودخانه باشید.

آیا می‌توان از تلفن استفاده کرد؟

استفاده از تلفن‌های سیم‌دار در هنگام طوفان‌هایی که با صاعقه همراهند توصیه نمی‌شود. زیرا شوک الکتریکی می‌تواند از طریق سیم تلفن به شما سرایت کند. در حقیقت استفاده از هر وسیله الکتریکی در این هنگام ممنوع است.

صحبت با تلفن‌های بی‌سیم در محیط‌های بسته خطرناک نیست هرچند نباید از تلفن همراه در محیط‌های باز استفاده کرد زیرا فلز به کار رفته در تلفن همراه می‌تواند مانند یک برقگیر عمل کند.

صاعقه‌ای که شما را فریب می‌دهد

اگر آسمان بالای سر شما آبی است و یا طوفان از شما خیلی دور است، هنوز هم این امکان وجود دارد که صاعقه به شما اصابت کند.

در واقع «صاعقه آسمان آبی» مسوول درصد قابل توجهی از آسیب‌های ناشی از صاعقه می‌باشد. زیرا صاعقه می‌تواند قبل از رسیدن به زمین تا 20 مایل حرکت کند، بنابراین ممکن است طوفان از شما فاصله داشته باشد ولی همچنان باعث آسیب به شما شود. به همین جهت متخصصان توصیه می‌کنند که وقتی منبع صاعقه 6 مایل یا کمتر با شما فاصله دارد (یعنی فاصله بین دیدن صاعقه تا شنیدن رعد 30 ثانیه یا کمتر است) بهتر است اقدامات ایمنی را رعایت کنید و در جایی پناه بگیرید و تا 30 دقیقه پس از آخرین صاعقه یا رعد از محل مربوطه خارج نشوید ( این مطلب به قانون 30 30 معروف است)

آیا کمک به فرد صاعقه‌خورده خطرناک است؟

یکی از برجسته‌ترین بدفهمی‌های صاعقه این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند نباید به فردی که دچار صاعقه‌زدگی شده است دست بزنند وگرنه خود آنها نیز دچار شوک الکتریکی می‌شوند.

باید بدانید که تماس با فرد آسیب‌دیده هیچ خطری برای شما به همراه ندارد، بعلاوه ممکن است فرد آسیب‌دیده با کمک شما از مرگ نجات یابد.

دکتر امیر شیروانی
منبع: intelihealth

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها