‌سیب‌زمینی از نظر مصرف اولین سبزی است که در دنیا خصوصا در میان خانواده‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. امروزه از سیب‌زمینی به صورت پخته، سرخ شده، چیپس و... استفاده می‌شود. نوع سرخ شده و چیپس آن سالانه قربانی‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. هر چند سیب‌زمینی خود گیاه مفیدی است ولی نوع فرآوری آن است که می‌تواند آن را خطرناک‌ یا بی‌خطر سازد. درکل سیب‌زمینی منبع بسیار خوب ویتامین‌های C ، ب 6 ، A ، پتاسیم، منگنز، مس و فیبر به شمار می‌رود. سیب‌زمینی یک ماده غذایی مغذی، پرنشاسته و کم چرب است که بهترین روش مصرف آن، آب پز، بخار پز، تنوری و یا کباب کردن آن است. این سبزی حاوی آنزیم مهارکننده است و خاصیت ضدسرطان و ضدویروس دارد.
کد خبر: ۳۱۱۷۵۲

توصیه‌های کلیدی

سیب‌زمینی بهترین دارو برای آنهایی است که بدنشان اسیدی است. این‌گونه اشخاص باید سیب‌زمینی را با پوست و با بخار بپزند و بخورند. سیب زمینی سرخ شده برعکس سیب‌زمینی بخار پز شده در بدن اسید تولید می‌کند.

کسانی که زیاد سیب زمینی می‌خورند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو روبرویند. سیب‌زمینی به دلیل آن‌که دارای شاخص گلیسمیک بالایی است سطح قندخون را به سرعت بالا برده که با گذشت زمان، این افزایش قندخون به سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده آسیب می‌رساند و فرد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

سیب‌زمینی داروی خوبی برای از بین بردن تورم است، برای این منظور آن را ورقه کنید و در سوپ بیندازید و هنگامی که نیم پز شد میل کنید.

بیشترین مقدار فیبر ویتامین‌های سیب‌زمینی در مجاورت پوست آن قرار دارد بنابر این مصرف آن با پوست توصیه می‌شود مشروط برآن که قسمت‌های سبز آن را جدا کرده و پوست را کاملا بشویید. (قسمت‌های سبزرنگ حاوی مقادیر زیاد سولانین می‌باشد.)

سیب‌زمینی سبز و نارس‌ حاوی سمی به نام سولانین می‌باشد. مزه تلخ سیب‌زمینی به معنای افزایش سطح این سم در آن است. پختن و‌آب پز کردن تاثیری در نابودی این سم ندارد و از علائم مسمومیت به سولانین، سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ ، تب، زردی، کاهش حرارت بدن، فلج، اسهال و دل پیچه است.

برگ و گل سیب‌زمینی به علت داشتن سولانین مخدر و آرام‌بخش است ولی به علت سمی بودن نباید مورد مصرف داخلی قرار گیرد.

نکته: 1- نور خورشید و یا نور لامپ‌های فلورسنت و معمولی می‌تواند سبب سبز شدن رنگ لایه‌های سطحی و گاه عمقی سیب‌زمینی شود. این تغییر رنگ پایدار است و با قرار دادن سیب‌زمینی در تاریکی برطرف نمی‌شود.

2- از قراردادن سیب‌زمینی در مجاورت پیاز اجتناب کنید. چرا که گاز متصاعد شده از پیاز فساد سیب‌زمینی را سرعت می‌بخشد. همچنین از نگهداری این سبزی در درون یخچال خودداری کنید زیرا نشاسته سیب‌زمینی به قند تبدیل شده و این امر باعث شیرین و قهوه‌ای رنگ شدن سیب‌زمینی هنگام پختن و سرخ شدن می‌شود.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها