سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد

پیش بینی 100 میلیون سفر نوروزی

بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی در سفرهای نوروزی ‌سال گذشته 99 میلیون نفرسفر و 43 میلیون نفرشب اقامت ثبت شد که پیش بینی می شود تعداد سفرهای نوروز 89 به بیش از صد میلیون نفر سفر برسد.
کد خبر: ۳۱۱۴۸۱

به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسافرت های نوروزی سال 88  نسبت به سال قبل آن 40 درصد افزایش داشته و همچنین تصادفات جاده ای و تلفات آن نیز از کاهش 15 درصدی برخوردار بوده که پیش بینی می شود در نوروز 89 با درصد بیشتری از مسافرتها روبرو شویم.

برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند آمار بالای سفرهای نوروزی ربطی به تسهیلات سازمانهای مختلف ندارد و مردم به طور غریزی سفر و تفریح را برای کسب آرامش دوست دارند لذا ایام نوروز را بدلیل طولانی بودن تعطیلات و همچنین آغاز فصل بهار برای سفر انتخاب می کنند اما با این حال نمی توان تاثیر کیفیت تسهیلات مختلف را بر میزان رضایت و یا ترغیب و ماندگاری مسافران نادیده گرفت. 

با توجه به پیشینه آیینی و سنتی نوروز در بین ایرانیان به نظر می رسد ایرانیان در این ایام سعی می کنند حتی با گردآوری حداقل امکانات و اسباب سفر بار سفر را ببندد که نزدیکترین مثال برای این مدعا سهمیه بندی سال گذشته بنزین بود که به باور بسیاری دلیلی برای کاهش سفرهای نوروزی بود در حالی که اینگونه نشد و براساس آمارهای موجود تعداد بیشتری سفر در مقایسه با سال 87 انجام شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند سالی است که ستادی تحت عنوان تسهیلات نوروزی با همکاری سازمانهای دیگر برای ارائه خدمات و تسهیلات به مسافران نوروزی راه اندازی کرده که فعالیت این ستاد چند ماه قبل از عید آغاز می شود.

در ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور ویژه نوروز 89 علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، سازمانهای مختلفی مانند کشتیرانی ، گروه صنعتی ایران خودرو ، سازمان تعزیرات حکومتی ، وزارت کشور ، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری ، سازمان صدا و سیما، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان پایانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال‌احمر، وزارت بهداشت و جامعه هتلداران ایران از سازمانهای عضو ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور هستند.

سال گذشته نظارت بر تاسیسات خدماتی فقط در نوروز انجام می شد اما به گفته محمد ابراهیم لاریجانی قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای نوروز سال 89 نظارت بر تاسیسات خدماتی را چهار برابر و از آذرماه آغاز کرده ایم تا مسافران از نظر بهداشتی و دریافت خدمات دچار مشکل نشوند.

وی دراین رابطه عنوان کرد: اعمال نظارت بر تمامی تاسیسات خدماتی و گردشگری توسط 126 ناظر استانی از اول آذر آغاز و تا 15 دی‌ماه ادامه می یابد و در مرحله بعد نیز این نظارت‌ها از ابتدای هفته‌ دوم بهمن‌ماه با حضور 115 گروه دونفره از ناظران سازمان مرکزی ادامه پیدا می کند و پس از آن نیز در اسفند و نوروز نیز نظارت انجام خواهد شد.

یکی دیگر از اقامات جدیدی که در نوروز 89 صورت می گیرد نصب نرم افزار تردد شمار برای شمارش تعداد دقیق مسافران است که البته در برخی از استانها با همکاری وزارت راه انجام خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که مسافران نوروزی هر سال با آن مواجه می شوند کمبود مکان و فضای اقامت کافی است که باعث می شد درصد زیادی از مسافران نوروزی شب را در چادر و در خیابانها بخوانند که البته نرخ بالای هتلها و مراکز اقامتی نیز دلیلی بر این امر محسوب می شوند.

به همین دلیل برای رفع این مشکل در نوروز سال 89 ، دبیر جامعه هتلداران از آمادگی 800 هتل برای ارائه خدمات اقامتی به مسافران نوروزی خبر داد و عنوان می کند که نرخ هتلها در نوروز افزایش پیدا نمی کند.

ایرانپور پیش بینی می کند که با اقدامات صورت گرفته و همچنین آمادگی برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران، سفرهای نوروزی در مقایسه با سال گذشته از رشد 10 تا 15 درصدی برخوردار شود.

از سویی دیگر به منظور تعامل با مسافران نوروزی و دریافت نظرات و شکایات آنها، شماره تلفن 09669 آماده پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مسافران نوروزی است و تمامی مسئولان هتل‌ها و مراکز خدماتی موظف به نصب این شماره در واحد تحت مدیریت خود هستند.

براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با تماس گردشگران با این شماره تلفن نظارت و بازرسی کافی به مرکز مورد نظر انجام می شود و موضوع بررسی می شود که البته باید منتظر شد و نتیجه آن را بعد از تعطیلات نوروز دید.

سید رضا موسوی معاون گردشگری کشور در این رابطه می گوید: تاکنون حدود 71 نشست از سوی ستادهای تسهیلات سفر استان‌های کشور به منظور هماهنگی در راستای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های نوروزی انجام شده است و ستادهای شهرستانی نیز با ریاست فرمانداران زیر نظر ستادهای استانی برنامه‌های خود را آغاز کرده‌اند، بطوریکه تاکنون در هر شهرستان دو تا سه نشست در این رابطه برگزار شده است.

وی می افزاید: به منظور همکاری و ارتباط هرچه بیشتر سازمان‌های عضو ستاد تسهیلات سفرهای کشور با دبیرخانه این ستاد شماره تلفن‌ 66582234-021 و دورنگار 66582054_021 در نظر گرفته شده است و تمامی ستادهای استانی نیز موظف به ارائه آمار خود به دبیرخانه ستاد تسهیلات سفر هستند.

یکی دیگر از ارکان مهم ستاد تسهیلات نوروزی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مسافران است تا به واسطه آن پاسخگویی به یکی از اصلی ترین نیاز گردشگران انجام می شود. به همین دلیل در نوروز 89 یکی از برنامه های اعلام شده از سوی مسئولان توسعه و تجهیز ناوگان بهداشتی استانها اعم از آمبولانس و اورژانس هوایی است.

کنترل آب شرب مصرفی، مراکز توزیع آب شیرین، موازین بهداشتی در جایگاه های اسکان موقت مسافران و مواد غذایی بخشی از الزامات تعیین شده به شمار می آید که رعایت آن از سوی کمیته های ستاد تسهیلات سفر استانها تحقق خواهد یافت.

همچنین براساس اعلام مسئولان ستاد تسهیلات نوروزی تأمین نیروی پزشک، پزشکیار و دارو به عنوان نیاز اصلی مسافران نوروزی از سوی کمیته های ستاد تسهیلات سفر استانها پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این خصوص عنوان می کند: با وجودی که سیستم مسافرتی و خدمات‌دهی ما بسیار جوان است، اما آمار بالای سفرهای داخلی سفرهای داخلی در نوروز و تابستان نشان از مدیریت مطلوب ما دارد.

این درحالی است که کارشناسان گردشگری معتقدند آمار زیاد مسافران و گردشگران در نوروز نمی تواند موفقیتی برای مسئولان محسوب شود و فقط ارائه خدمات مناسب مهم است و اینکه تعداد مسافران هر سال زیادتر شود و باعث شود که درصد بیشتری از آنها در خیابانها و پارکها بخوابند پسندیده نیست.

حمید بقایی در مردم حال هوای  و هوای مردم در نوروز امسال می گوید: وقوع برخی اتفاق‌ها پس از انتخابات، فشارهای‌ بی‌ربطی را به مردم وارد کرد و باید قبول کنیم که این حوادث منفی آرامش مردم را برهم زد و استرسی اجتماعی ایجاد کرد که بهترین دوای این درد، نوروز و تعطیلات آن است.

همچنین شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و ترابری در مورد تسهیلات دیگر این وزارتخانه برای نوروز می گوید: در ایام نوروز سه ‌برابر ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازمان راه داری تلاش خواهد کرد که از یکم تا هفتم اسفندماه، پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی را به‌صورت اینترنتی و با ظرفیت مناسب اجرایی کند.

نظارت بر موضوع سفر، چگونگی آن، سلامت راننده، بهداشت و ایمنی خودروها ، سامان‌دهی سواری‌های ورودی پایانه‌ها، فعالیت 477 راهدار، انجام 650 گشت راهداری، پاک‌سازی مسیرها، تابلوها، بسیج 10هزار نیروی راهدار و فعالیت داوطلبانه‌ 150 راننده در قالب طرح راهیار، از جمله برنامه های سازمان راهداری در سفرهای نورزی 89 است.

براساس اعلام سازمان راه داری  مردم می توانند با شماره تلفن 141 و تلفن گویای 3000141 نظرات، پیشنهادات و درخواست‌های خود را برای گرفتن امداد اعلام کنند.

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش نیز یکی از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی است که برای نوروز 89 مانند سال‌های پیش، 11هزار مدرسه شامل 100هزار کلاس درس را آماده‌ خدمت‌رسانی به گردشگران کرده است بطوریکه 15هزار نفر از همکاران آموزش و پرورش در سه شیفت آماده‌ ارائه خدمات به مسافران نوروزی با اولویت فرهنگیان و سپس مسافران غیرفرهنگی هستند.

پذیرش اینترنتی مسافران نوروزی در مدارس یکی از اقداماتی است که اجرا خواهد شد و هزینه کلاس‌های مجهز 15هزار تومان اعلام شده که این قیمت برای فرهنگیان، ایثارگران و بازنشستگان تخفیف دارد.

از سویی دیگر سازمان جوانان هلال احمر 15 هزار راهنما برای راهنمایی مسافران، معرفی مکان‌ها و خدمات مورد نیاز آن‌ها و 400 آمبولانس، 120 پایگاه امداد جاده ای و 6 بالگرد هوایی را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی آماده و همچنین 750 چادر نیز در مراکز گردشگری و تفریحی برای استفاده مردم راه اندازی کرده است.

برنامه های عنوان شده از سوی سازمانها و ارگانهایی که عضو ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هستند در صورت اجرایی شدن برای گردشگران مناسب و مفید است و امیدواریم مشکلی در تحقق این برنامه ها ایجاد نشود و با عملی شدن آنها در نوروز 89 تعداد زیادی از مردم بتوانند به سفر رفته و از تعطیلات نوروزی نهایت استفاده و لذت را را ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها