نگاه اول به هفته بیست و ششم لیگ برتر

زیر سایه شهرآورد پایتخت

اصلا مهم نیست که سپاهان در صدر جدول رده‌بندی قرار دارد، هیچ اهمیتی ندارد که جایگاه دومی ذوب‌آهن با نتایج ضعیف اخیرش در حال تهدید شدن است، باز هم مهم نیست که جدا از ابومسلم، 6 تیم دیگر در خطر سقوط به لیگ یک هستند، مساله‌ای نیست که .... البته اشتباه نشود، همه این موارد مهم هستند ولی وقتی پای شهرآورد بزرگ و سنتی تهران به میان می‌آید، حداقل برای یک هفته هم که شده تمام این اتفاقات اهمیت خود را از دست می‌دهد و مصاف سرخابی‌های پایتخت، جای خود را در صدر جدول اخبار و موضوعات فوتبال ایران باز می‌کند.
کد خبر: ۳۱۰۴۶۸

به هر حال همین قضیه هم می‌تواند توفیق اجباری باشد تا بقیه تیم‌ها فارغ از هیاهو و جنجال و توجهات رسانه‌ها، امروز و فردا طی 8 بازی یک گام دیگر به تعیین سرنوشت خود در لیگ نهم نزدیک شوند؛ 8مسابقه‌ای که بدون تردید زیر سایه شهرآورد پایتخت قرار دارند ؛ شهرآوردی که امیدواریم هر اتفاقی در آن می‌افتد، خبری از نتیجه تکراری و مشمئزکننده یک یک در آن نباشد.

صبای قم - ذوب‌آهن
سوته‌دلان داوری

پس از سریال تکراری اعتراض به داوری بازی‌های سپاهان، تیم صبای قم که معتقد بود در برابر این تیم اصفهانی، اسیر ناداوری شده و پیروزی را با تساوی عوض کرده، مقابل دیگر تیم اصفهانی یعنی ذوب‌آهن قرار می‌گیرد، با این تفاوت که سفیدپوشان اصفهانی برخلاف همشهری زردپوش خود خیلی از اشتباهات داوری منتفع نشده و باخت خانگی هفته گذشته خود را هم به نوعی مرتبط با موارد داوری می‌دانند. حالا ذوب‌آهن در حالی که حاشیه امنیتش در مکان دوم جدول نسبت به تعقیب‌کننده‌های سرخابی‌اش کمتر شده، باید در غیاب محرومانی چون خلعتبری و احمدی روز سختی را در قم تحمل کند، البته صبا هم بعد از آن پنالتی جنجالی دقیقه سوم وقت‌های تلف شده به نفع سپاهان، داوود حقی هافبک طراح خود را به دلیل مصدومیت از دست داد تا ذوبی‌ها بابت نبود او، یک نفس راحت بکشند. اما به هر حال هر دو تیم آنقدر مهره دارند که بتوانند غیبت این نفرات را جبران‌کنند و مهم این است که ببینیم استراتژی 2 تیم و تدابیر تاکتیکی مربیان چگونه اجرا می‌شود. این مسابقه برای رسول کربکندی می‌تواند احساسات متضادی داشته باشد. چون او سال‌ها سرمربی همین تیم ذوب‌آهن و منصور ابراهیم‌زاده سرمربی فعلی این تیم هم مدت‌ها دستیارش بود و به نوعی می‌توان گفت که ابراهیم‌زاده در این بازی مقابل استاد، درس پس خواهد داد. آیا کربکندی زمینه‌ساز یک ناکامی دیگر برای تیم اسبق خود خواهد شد؟

بازی رفت:

ذوب‌آهن 2 (ایگورکاسترو 40، محمدرضا خلعتبری 85)
صبای قم یک (عباس محمدرضایی 27)

استیل‌آذین - فولاد
سوم شدن برای یک روز

پس از پیروزی شیرین در شیراز و استعفای حمید استیلی که مورد قبول مدیران استیل‌آذین واقع نشد، امروز تیم تازه‌وارد تهرانی که مدعی کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیاست، باید یک بازی سخت و نفسگیر را انجام دهد، چرا که فولاد با وجود کسب نتایج خوب اخیر خود و بی‌شکستی طی 7 هفته پیاپی هنوز در منطقه خطر جدول رده‌بندی به‌سر می‌برد و در تلاش است با تداوم نتیجه‌گیری‌های خوب بتواند هر چه زودتر این منطقه پرخطر را ترک کند. مسلما مجید جلالی از لحاظ دانش فنی و تجربه کاری شرایط بهتری نسبت به همتای جوان‌تر خود دارد، ولی باید دید او چگونه می‌تواند از ابزاری که در اختیار دارد، استفاده بهینه را ببرد و آیا نفرات تحت فرمان جلالی یارای برابری با ستاره‌های استیل‌آذین را دارند یا خیر؟ قرمزپوشان درجه 2 تهرانی تیمی نیستند که بخواهند وارد فاز بازی محتاطانه شوند و مسلما با استفاده از خلاقیت علی کریمی، سرعت کعبی و فرصت‌طلبی محمد غلامین در پی نتیجه‌گیری و کسب پیروزی خواهند بود تا حداقل یک روز و در صورت تساوی داربی برای یک هفته به رده سوم جدول رده‌بندی صعود کنند اما در طرف مقابل باید دید استراتژی جلالی در این میان چه خواهد بود و آیا می‌تواند با استفاده از میدان‌داری رمضانی، فرارهای رضایی و جنگندگی احمدی و سرلک در تهران هم کسب امتیاز کند؟ حافظه تاریخی ما می‌گوید استیل‌آذین در تهران خوب مساوی می‌کند!

بازی رفت:

فولاد صفر - استیل‌آذین یک (رضا نوروزی 41)

تراکتورسازی - ملوان
عواقب جابه‌جایی

دو تیم ریشه‌دار و قدیمی فوتبال کشور امروز در دیگ جوشان تبریز در شرایطی پنجه در پنجه هم می‌‌افکنند که هر دو طرف تقریبا حال و روز خوشی دارند. تراکتوری‌ها مدت‌هاست با باخت غریبه شده‌اند و امروز می‌خواهند در حضور انبوه تماشاگران خود که براستی پدیده لیگ نهم هستند، دوباره خیز برداشته و بالاتر از قوی سپید در جدول رده‌بندی قرار بگیرند، ولی نباید فراموش کنیم که ملوان هم این روزها حال و احوال مناسبی دارد. اگر باخت 2هفته قبل مقابل سپاهان را فاکتور بگیریم، ملوان با از دست دادن محمد احمدزاده نه‌تنها اوضاع بدی پیدا نکرده، بلکه بهتر هم نتیجه می‌گیرد و با پیروزی یک بر صفر هفته گذشته برابر سایپا موفق شده خود را تا رده ششم جدول هم بالا بکشد. مسلما با حضور مهرداد اولادی، دست پورغلامی برای دادن تنوع به خط حمله تیمش کاملا باز شده و می‌تواند با استفاده از سرعت این بازیکن، تیم احتمالا تهاجمی میزبان را غافلگیر کند، ولی برای قرمزپوشان میزبان مهم این است که ضمن حفظ روند بی‌شکستی خود، این بار تماشاگرانش را به جای مساوی، مهمان شیرینی برد خود کنند و در راه رسیدن به این هدف باید فکر عاجلی به حال خط دفاع خود بکنند، چراکه به نظر می‌رسد این خط نه‌چندان مستحکم با رفتن محمد نصرتی، آسیب‌پذیرتر از قبل شده و ممکن است در روزهای آینده دردسرساز هم شود.

بازی رفت:

ملوان یک (آدریانو آلوز 55 پنالتی)‌
تراکتورسازی یک (فرهاد خیرخواه 13)‌

استقلال اهواز - راه‌آهن
یک 6 امتیازی دیگر

مثل این‌که تقدیر راه‌آهن در این روزها انجام بازی‌های 6 امتیازی است. پس از پیروزی بر مس که تیم زردپوش تهرانی را از رتبه هفدهم نجات داد و یک پله بالاتر آورد و در عوض مس را دوباره به منطقه خطر نزدیک کرد، حالا نوبت به یکی دیگر از تیم‌های در خطر سقوط رسیده است، با این تفاوت که یک پیروزی دیگر برای راه‌آهن، این تیم را در جدول رده‌بندی بالای سر استقلال اهواز می‌رساند، ولی آیا تیم میزبان چنین اجازه‌ای خواهد داد؟ آبی‌های اهواز که پس از 5 باخت پیاپی سرمربی خود، عبدالمجید باقری‌نیا را از دست دادند، هفته گذشته با هدایت افشین کمایی، هافبک کهنه‌کار خود موفق شدند بالاخره از جاده ناکامی و شکست خارج شده و یک امتیاز باارزش را در بوشهر همراه با وقت تلف کردن‌های زیاد به دست آ‌ورند، ‌ولی مشخصا این تیم در خانه خود دنبال کسب تمام امتیازات خواهد بود تا دوباره از منطقه خطر جدول رده‌بندی جدا شود. مهدی تارتار که این روزها هم در ناکامی و هم در پیروزی از دست داوری‌های لیگ برتر شکایت دارد باید به شاگردانش توصیه کند که بی‌خیال قضاوت شوند تا بتوانند با اعصابی آرام‌تر برنامه‌های دیکته شده کادر فنی را در زمین پیاده کنند، چون خط دفاع تیم اهوازی به رغم گل نخوردن در بازی با شاهین اوضاع جالبی ندارد. البته تارتار نباید فراموش کند که اگر خط حمله استقلال دوباره راه بیفتد و در مسیر گلزنی قرار بگیرد، شاید قصه پرغصه‌ای در اهواز انتظار او و شاگردانش را بکشد.

بازی رفت:

راه‌آهن یک (مجید نورمحمدی 1 + 90)‌
استقلال اهواز یک (میلاد میداوودی 25)‌

سپاهان - سایپا
بازی چند منظوره

نبرد لفظی مایلی‌کهن با قعله‌نویی از آن نوع درگیری‌هایی است که حتی به مرحله فیزیکی هم نزدیک شده و تکرار جنگ تفکرات آنها در میدان امروز می‌تواند در نوع خود جالب باشد. البته ظاهرا ایام به کام قلعه‌نویی است،‌ چون تیمش با حاشیه امنیت مناسبی به صدر جدول تکیه‌زده و با روحیه کامل در کورس قهرمانی قرار دارد و دست بر قضا اشتباهات داوری هم در اکثر قریب به اتفاق بازی‌ها کمک‌حالش می‌شود ولی اوضاع در طرف مقابل اصلا روبه‌راه نیست. سایپا هفته‌هاست رنگ پیروزی به خود ندیده و با سرعتی‌ که به سمت پایین جدول حرکت می‌کند، هیچ بعید نیست که در هفته‌های آتی در ردیف مدعیان سقوط هم قرار بگیرد. این شرایط فرصت مناسبی برای سپاهان فراهم آورده تا با یک پیروزی دلچسب خانگی هم یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک شود، هم انتقام توقف دور رفت را بگیرد و هم سرمربی‌اش بتواند با همتای خود در طرف مقابل بابت بیانیه‌های مشهورش حسابی تسویه‌حساب کند. گرچه سپاهان با اقتدار بر صدر جدول نشسته ولی در شیوه تاکتیکی این تیم و بخصوص سازمان دفاعی گرانقیمت زردرنگش حفره‌های زیادی دیده می‌شود که چنانچه محمد مایلی‌کهن بخوبی شاگردان خود را در این مورد توجیه و تجهیز کند بعید نیست یک شگفتی دیگر در نصف جهان خلق شود ولی آیا دفاع لرزان سایپا یارای استقامت مقابل ماشین تهاجمی سپاهان را خواهد داشت؟

بازی رفت:

سایپا 2 (کریم انصاری‌فر 35 و 51)‌
سپاهان 2 (مهدی جعفرپور 42، ابراهیم توره 59)‌

پاس همدان - شاهین بوشهر
غول همدان حریف می‌طلبد

غول‌کش این روزهای لیگ برتر پس از تحمیل شکست خانگی بر ذوب‌آهن،‌ امروز در خانه خود پذیرای یکی از تیم‌های در خطر سقوط یعنی شاهین بوشهر خواهد بود. بدون تردید اگر پاس همدان سریال موفقیت‌های خود را چند هفته زودتر شروع می‌کرد، اکنون جزو مدعیان قهرمانی لیگ نهم بود ولی به هر حال شاگردان مدیرروستا پس از کسب 13 امتیاز در 5 بازی اخیر امروز میزبان تیمی هستند که با کسب تنها یک امتیاز از 2 بازی اخیرش دوباره خطر سقوط را با تمام وجود حس می‌کند. شاهینی‌ها در واقع پس از پیروزی ارزشمند 4 بر یک مقابل پرسپولیس روی‌ خوش به خود ندیده‌اند و در حسرت گلزنی مانده‌اند ولی به هر حال آنها می‌دانند که در شرایط فعلی باید حداکثر امتیازات ممکن را جمع‌آوری کنند، چون تیم‌های در خطر سقوط یعنی فولاد و راه‌آهن خوب امتیاز جمع کرده و به سفیدپوشان بوشهری نزدیک شده‌اند.

محمود یاوری می‌داند که برای این مسابقه نیاز مبرمی به تمرکز کامل دفاعی و نهایت استفاده از ضد حملات را دارد و باید تیمش را درست مثل روز بازی با پرسپولیس تحریک و تهییج کند ولی مسلما اصغر مدیرروستا هم نمی‌خواهد سریال موفقیت‌هایش خراب شود و برای رخته در دفاع حریف برنامه‌های متعددی خواهد داشت؛ برنامه‌هایی که این روزها خوب جواب می‌دهند.

بازی رفت:

شاهین یک (عبدالله کرمی 61)‌
پاس یک (صابر میرقربانی 11)‌

این مسابقه به دلیل استفاده پاس همدان از یک بازیکن محروم (روزبه‌ شاه‌علی‌دوست)‌ 3 بر صفر به سود شاهین اعلام شد.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها