باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک سال زمامداری خود همواره شعار مقابله با توسعه تسلیحات هسته‌ای در جهان را سر داده و حتی ادعای تمدید استارت 1 با روسیه را مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۳۰۹۷۰۲

آنها با این ادعاها حتی در برابر فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای سایر کشورها قرار گرفته و خواستار عدم دستیابی کشورها به انرژی هسته‌ای می‌شوند. این ادعاها در شرایطی مطرح شده که در نقطه مقابل سیاستهای کاخ سفید روندی مغایر با لفاظی‌های مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد.

باراک اوباما از یک سو در بودجه ارائه شده به کنگره بالاترین مبلغ در تاریخ آمریکا یعنی 7 میلیارد دلاری برای توسعه توان هسته‌ای آمریکا تدوین کرده است. از سوی دیگر جوبایدن معاون اوباما نیز از ساخت نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای خبر داده است.

بررسی این موضع‌گیریها نشان می‌دهد که دولتمردان آمریکا برخلاف ادعاهای ظاهری مبنی بر حمایت از خلع سلاح جهانی و آنچه اوباما در کنگره مبنی بر رسالت آمریکا برای کمک به امنیت هسته‌ای جهان نامید در عمل به دنبال قدرت یابی انحصاری هسته‌ای بوده و موضع گیری آنها علیه فعالیتهای هسته‌ای سایر کشورها صرفا به دلیل حفظ قدرت انحصاری خود و وابسته ساختن سایر کشورها به فن آور علمی و تکنولوژیشان می‌باشد.

جالب توجه آنکه آمریکا حاضر به پاسخگویی به نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نمی‌باشد که خود بیانگر دروغین بوده ادعای آنها مبنی بر فعالیت در چارچوب کمک به تحقق اهداف این مجامع می‌باشد. تحرکات هسته‌ای انجام شده در دوران اوباما را باید نشانه‌ای دیگر از دروغین بودن شعار تغییر و تکرار سیاستهای دوران بوش در مقطع کنونی دانست که هر روز ابعاد جدیتری از آن برملا می‌شود.

به هر تقدیر در جمع بندی کلی از تحرکات هسته‌ای آمریکا می‌توان گفت که این کشور با داشتن چندین هزار کلاهک هسته‌ای و رویکرد به ساخت نسل‌های جدید آن تهدید بزرگ برای امنیت بین‌الملل می‌باشد به ویژه اینکه آمریکایی‌ها اثبات کرده‌اند در حرف و عمل یکسان نبوده و برای توسعه طلبی‌های خود از هر ابزاری استفاده می‌کنند که اشغال افغانستان و عراق نمونه بارز این تحرکات است.

این حقیقت نیز آشکار می‌شود که آمریکا صلاحیت سخن گفتن از خلع سلاح جهانی و برقراری امنیت هسته‌ای در جهان را ندارد چرا که خود با رویکردی به گسترش توان هسته‌ای عملا سایر کشورها را به سمت هسته‌ای شدن سوق می‌دهد. لذا خلع سلاح هسته‌‌ای جهان باید ابتدا از آمریکا آغاز شود چرا که این امر موجب می‌شود تا سایر کشور در حوزه امنیت قرار گرفته و برای مقابله با تهدیدات آمریکا نیازی به توان هسته‌ای نداشته باشد.

جام ج آنلاین-قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها