مزاحمت‌هایی که گاه هزینه گزاف خواهند داشت

این کار اسمش تفریح نیست!

هفته گذشته پرونده‌های دو جنایت که با انگیزه‌ای مشابه به وقوع پیوسته بود روی میز قضات دادگاه تهران و شیراز قرار گرفت. دلیل این قتل‌ها را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: مزاحمت. این نخستین بار نیست که چنین انگیزه‌ای به آدم‌کشی منتهی می‌شود و همچنین قتل تنها جرمی نیست که در پی مزاحمت رخ می‌دهد .
کد خبر: ۳۰۹۳۵۷

مزاحمت خونین

مزاحمت برای نوامیس از جمله جرایمی است که گاه جنایت و قتل مزاحمان را به دنبال دارد. هفته گذشته مردی در دادگاه کیفری استان فارس محاکمه شد که متهم است برای کشتن مزاحم نامزدش آدمکش اجیر کرده بود.

این پرونده پس از کشف جنازه پسری به نام آرش در منطقه‌ای بیابانی به جریان افتاد و کارآگاهان بعد از تحقیقات مفصل به دو مرد به نام‌های صمد و خلیل مظنون شدند. در جریان بازجویی‌ها فاش شد قتل به دست صمد انجام شده است. این مرد در تحقیقات مقدماتی با پذیرفتن اتهامش ادعا کرد خلیل از او خواسته بود در ازای پول آرش را از پا درآورد.

هنگامی که خلیل پشت میز بازجویی نشست ماجرا را این طور توضیح داد: آرش برای نامزدم مزاحمت ایجاد می‌کرد و مشکلاتی را به وجود آورده بود. برای این که از وی انتقام بگیرم تصمیم به قتل گرفتم ولی چون خودم نمی‌توانستم این کار را انجام بدهم، صمد را اجیر کردم. او روز حادثه به بهانه‌ای آرش را به منطقه‌ای بیابانی کشاند و در فرصتی مناسب ماموریتش را انجام داد.

پرونده دیگری که با عنوانی مشابه در شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران به جریان افتاده است روز 12 مهرماه سال 84 گشوده شد و از آن زمان متهم فراری بود تا این که سرانجام بعد از گذشت 4 سال خودش را تسلیم کرد.

در این ماجرا جوانی 21 ساله به نام محسن جان خود را از دست داد. پدر متهم به قتل واقعه را این طور شرح می‌دهد: همسرم برای پیاده روی به پارک سپه رفته بود که در آنجا جوانی برایش مزاحمت ایجاد کرد و آنها با هم درگیر شدند. وقتی همسرم به خانه بازگشت، موضوع درگیری را بازگو کرد و من با تحقیق توانستم هویت جوانی را که با همسرم درگیر شده بود به دست بیاورم. او محسن نام داشت و در محله خود ما زندگی می‌کرد.

بعد از گذشت چند روز از این حادثه، به همراه دو پسرم مسعود و محمد برای انجام کارهای روزانه از خانه خارج شده بودیم که به صورت اتفاقی محسن را دیدیم و من بلافاصله با پلیس 110 تماس گرفتم اما قبل از این‌که ماموران برسند، مسعود از ماشین پیاده و با محسن درگیر شد و با چاقو ضربه‌ای به او زد.

اگر چه ایجاد مزاحمت برای بانوان هم جرم تلقی می‌شود و هم بنا به باور عمومی گناهی بزرگ است، باید در برابر این افراد برخوردی منطقی داشت و همیشه مسوولان انتظامی از مردم می‌خواهند برای جلوگیری از چنین وقایعی به جای اقدام خودسرانه به قانون متوسل شوند. احمد ابراهیمی، حقوقدان توضیح می‌دهد این که فردی برای شخصی دیگر مزاحمت ایجاد کرده است، نمی‌تواند جرم قتل را توجیه کند و قاتل در صورت درخواست اولیای دم مقتول به قصاص محکوم خواهد شد.

مزاحمت خیابانی

برخی پسران جوان گاه نادانسته عملی را انجام می‌دهند که از منظر قانون جرم و از نگاه اخلاقی خلاف تلقی می‌شود. یکی از این اعمال که گاه به اشتباه نام تفریح روی آن می‌گذارند ایجاد مزاحمت‌های خیابانی است حال آن که اگر شخصی که مورد مزاحمت قرار گرفته است به طرح شکایت بپردازد و موضوع را از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری کند مجازات در انتظار مزاحمان خواهد بود.

نمونه آن پرونده‌ای است که چندی قبل در شعبه ششم دادیاری دادسرای ناحیه 27 تهران به جریان افتاد. ماجرا از این قرار بود که مأموران پلیس حین گشت‌زنی در حوالی اتوبان همت به یک دختر جوان که ظاهر مناسبی نداشت مشکوک شدند و این دختر به آنان گفت دو سرنشین یک خودروی پژو 405 مزاحم وی شدند.

دقایقی بعد خودروی پژو در حالی که سرنشینانش مزاحم دختر جوان دیگری شده بودند شناسایی و بازداشت شدند و پس از آن پرونده علیه 2 متهم به جریان افتاد و آنها را به دردسر انداخت. نادر میرزایی روان‌شناس این نوع مزاحمت‌های خیابانی را ناشی از ویژگی‌های روانی نوجوانان می‌داند و بر این عقیده است که اگر هیجانات دوران نوجوانی به مسیر صحیح هدایت شود هرگز به این راه کشیده نخواهد شد، بنابراین متولیان فرهنگی کشور باید با ایجاد بسترهای مناسب شرایطی را فراهم کنند که تخلیه روانی نوجوانان به شکلی مطلوب و سازنده انجام شود. این روان‌شناس البته نقش دختران را نیز نادیده نمی‌گیرد و می‌گوید برخی دختران جوان با نوع پوشش و رفتار خود زمینه را برای ایجاد مزاحمت به وجود می‌آورند.

مزاحمت تلفنی

مزاحمت‌های تلفنی از آن معضلاتی است که در گذشته‌های دور ریشه دارد و شاید بتوان تاریخچه آن را با ورود تلفن به کشور همزمان دانست اما این به ظاهر تفریح خلاف اخلاق گاه دردسرهایی را نیز به همراه دارد.

در یک نمونه دختری جوان که از مزاحمت‌های یک پسر به ستوه آمده بود به دادسرا شکایت کرد و پرونده‌ای را علیه‌اش به جریان انداخت. او که نوشین نام دارد، می‌گوید: اوایل سعی کردم به این مزاحمت‌ها اعتنا نکنم اما پسر جوان دست بردار نبود و وقت و بی‌وقت به من زنگ می‌زد و می‌گفت می‌خواهد با من صحبت کند چندین بار به او اخطار دادم اما وقتی توجهی نکرد تصمیم به شکایت گرفتم و با ردیابی‌های تلفنی او دستگیر شد.

طبق قانون، مزاحمت‌های تلفنی جرم محسوب می‌شود. به گفته ابراهیمی علاوه بر این که مخابرات قوانین و آییننامه‌های خاص خودش را در این زمینه دارد از منظر قانون مجازات اسلامی نیز چنین مزاحمانی را می‌توان تحت پیگرد قرار داد.

او می‌گوید: ماده 641 این قانون تصریح کرده است هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد. گاه ایجاد مزاحمتهای تلفنی برای دیگران از وجود اختلالات شخصیتی خبر می‌دهد و والدین اگر چنین نشانه‌هایی را به صورت مکرر در فرزندان خود دیدند نباید از کنار موضوع بسادگی رد شوند.

الو 110

برخی مزاحمان هم برای مراکز رسمی مانند مرکز فوریت‌های پلیسی و اورژانس مزاحمت ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند امکانات این سازمان‌ها که نقش حیاتی در اداره شهر و تضمین سلامت شهروندان دارند بی‌دلیل هدر برود و صرف امور غیرواقعی شود.

محمد شهریاری، بازپرس شعبه 7 دادسرای ناحیه 27 تهران و یکی از این ماجراها را توضیح می‌دهد: مردی در تماس با پلیس 110 ادعاکرد در یک پارک مورد حمله 3 سارق قرار گرفته و دزدان بعد از غارت اموالش او را به داخل یک چاه انداخته‌اند.

بعد از این تماس موضوع به آتش‌نشانی نیز اطلاع داده شد و ماموران و امدادگران به پارک مورد نظر رفتند ولی 4 ساعت جستجوی آنها بی‌نتیجه ماند و معلوم شد موضوع فقط یک مزاحمت تلفنی بوده است.

در نهایت با ردیابی تلفنی متهم دستگیر شد و در اعترافاتش گفت به قصد تفریح و سرگرمی این کار را انجام داده است. به گفته بازپرس شهریاری با شکایت مراجع مربوطه برای این جوان درخواست مجازات شد تا دیگر چنین مزاحمت‌هایی را تفریح نپندارد.

مزاحمت‌های تلفنی برای مراکزی مانند آتش‌نشانی و اورژانس گاه باعث می‌شود افرادی که واقعا در معرض خطر قرار دارند از امکان دستیابی به موقع به امداد محروم شوند، به همین خاطر چندی پیش سازمان آتش‌نشانی تهران اطلاعیه‌ای را در این خصوص صادر کرد و به مزاحمان هشدار داد برابر قانون جریمه و مجازات و حتی تلفن آنها نیز قطع می‌شود.

در این اطلاعیه خاطرنشان شده بود سامانه 125 آتش‌نشانی با قابلیت 90 خط همزمان برای اطلاع رسانی سریع شهروندان در مورد آتش‌سوزی و دیگر حوادث شهری است و تماس به موقع و سریع با این سامانه می‌تواند خطرات و خسارت‌های جانی و مالی حوادث احتمالی را کاهش دهد بنابراین باید با مزاحمان برخورد قاطع صورت بگیرد. همین برخورد قاطع درباره مزاحمان سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز اعمال خواهد شد، پس مزاحمان بهتر است این هشدارها را جدی بگیرند.

داوود ابوالحسنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها