ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه گفت: طرح آمریکا برای سیستم سپر دفاع موشکی، گفتگوهای دو کشور درباره معاهده جدید کاهش سلاح های هسته ای را با مانع رو به رو کرده است.
کد خبر: ۳۰۲۸۶۰

ولادیمیر پوتین گفت: روسیه بدون تقویت سیستمهای دفاع موشکی اش نیز نیاز به توسعه دفاع استراتژیک خود به منظور حفظ تعادل در برابر واشنگتن را دارد.

پوتین این سخنان را روز سه شنبه در جمع خبرنگاران دربندر ولادی وستوک در شرق روسیه ایراد کرد، جایی که هفته گذشته نیز در آن سخنان مشابهی توسط دمیتری مدودف رئیس جمهوری این کشور ایراد شد.

نخست وزیر روسیه گفت: سیستم دفاع موشکی آمریکا می تواند موازنه قدرت میان دو کشور را بر هم زند و روسیه برای حفظ چنین موازنه ای باید به تولید سلاح های تهاجمی روی بیاورد.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر ما خواهان ایجاد تعادل باشیم، باید به ایجاد ثبات و تبادل اطلاعات بپردازیم یعنی آمریکا و دوستانش اطلاعات مربوط به سیستمهای دفاع موشکی خود را به ما بدهند و در مقابل ما نیز اطلاعات سیستمهای تهاجمی خود را در اختیار آنها قرار می دهیم.

نخست وزیر روسیه همچنین با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات مسکو و واشنگتن درباره یافتن جایگزینی برای پیمان منع گسترش سلاحهای راهبردی موسوم به "استارت یک" از دستیابی به توافقی در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اواسط سال جاری میلادی گفت: طرح سپر موشکی این کشور اجرا نمی شود و طرح جدیدی را برای مقابله با موشک های میان برد به اجرا درخواهد آورد.

این طرح شامل استقرار سیستم دفاع موشکی در دریا خواهد بود.

اوباما در زمان اعلام انصراف از استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی گفته بود این تصمیم، به دلیل مخالفت روسیه نبوده است.

قرار بود پایگاه های موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک مستقر شوند و روسیه همواره این طرح را تهدیدی مستقیم علیه منافع خود قلمداد کرده است.

آمریکا در سال 2008 معاهده ای را با لهستان امضا کرد تا در نزدیکی دریای بالتیک در خاک این کشور موشک های ضد موشک مستقر کند.

بر اساس معاهده ای با جمهوری چک، آمریکا قصد داشت در خاک این کشور نیز یک ایستگاه رادار برپا کند و قرار بود کل این طرح موشکی تا سال 2012 به بهره برداری برسد.

این در حالی است که مذاکرات ماههای اخیر میان مسکو و واشنگتن نتوانست راه را برای یافتن جایگزینی برای پیمان منع گسترش سلاحهای استراتژیک موسوم به "استارت یک" پیش از پایان مدت اعتبار این پیمان در پنجم دسامبر باز کند.

پیش از این اعلام شده بود که مذاکرات هیئت‌های دو کشور در این زمینه بین روزهای نهم تا نوزدهم دسامبر از سر گرفته شود، اما بنا به دلایل اعلام نشده این تاریخ به هفته های آینده موکول شد.

قرار است معاهده جدید میان آمریکا و روسیه جایگزین پیمان استارت یک شود که قریب به دو دهه پیش به امضای طرفین رسیده و عاملی برای جلوگیری از گسترش سلاحهای راهبردی نظامی به ویژه کلاهکهای هسته ای بود.

بی بی سی - رویترز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها