قرار نیست شنونده از گوش دادن به این برنامه رنجیده شود بلکه قرار است ارتباط عاطفی خوبی میان اوو دست اندرکاران برنامه ایجاد شود
کد خبر: ۳۰۱۰
فضایی نه چندان بزرگ ، با دیوارهای شیشه ای و چوبی به سه قسمت تقسیم شده است قسمت اول شبیه اتاق انتظار است با کاناپه ای در گوشه اتاق حدفاصل این اتاق با استودیو، دیواری شیشه ای است در فضایی نسبتا کوچک ، سردبیر )مریم سیدغفوری (، تهیه کننده )زهرا عبدالله زاده (، دستیار تهیه )شهره شایان ( و صدابردار حضور دارند تنها افراد نشسته صدابردار و سردبیر هستند که دومی ، پس از جابه جا کردن و برداشتن وسایلش ، صندلی اش را به من واگذار می کند می نشینم و از قاب بزرگ شیشه ای به استودیو نگاه می کنم : مجری زن )فاطمه صداقتی (، مجری مرد )دکتر محمد نظری ( و میهمان برنامه )دکتر احمد برجعلی ( افراد داخل استودیو هستند هر دو مجری جوانند هر چند دکتر نظری، کمی مسنتر به نظر می رسد زمانی که برای تهیه گزارشی از برنامه زیر یک سایبان در رژی شبکه جوان حضور داشتم یک سال وچهار ماه و شانزده روز از آغاز پخش این برنامه می گذشت . مریم سیدغفوری از اول تیرماه 1379 یعنی درست از زمان آغاز پخش برنامه سردبیر آن بوده است و هر هفته چهارشنبه ، بین ساعت 9 تا10 در زیر یک سایبان حضور پیدا می کرد این برنامه در مدت زمان کوتاهی که از پخش آن می گذرد، چند بار مورد تقدیر قرار گرفته و چند بار به عنوان برنامه برگزیده انتخاب شده است در میان تقدیرکنندگان ، نام رئیس سازمان صداوسیما نیز به چشم می خورد سیدغفوری ، فارغ التحصیل رشته تولید با گرایش فیلمنامه نویسی از دانشکده صداوسیماست برنامه ای که او سردبیری اش را برعهده دارد، از قسمتهای مختلفی چون : نمایش گزارش تلفنهای مردم و بحث کارشناسی تشکیل شده است موضوع و محور کلی این برنامه ، مشکلات و مسائل جوانان درباره ازدواج است عوامل برنامه زیر یک سایبان ، همگی باتجربه هستند دوستانی همچون:ارتباطات : عذرا احمدی ، مسعود جان نثاری ادیتور: سرور حسینیان ؛ گزارشگران : مریم نیازیان علیرضا گوهری ؛ کارشناس : دکتر بهزاد گودرزی ، سیاوش چگینی ، دکتر اصغر کیهان نیا، داریوش سلطانی ، دکتر حسن ابراهیمی مقدم و دکتر احمد برجعلی ؛ مشاور: سارا فرجادهمچنین نویسندگان بخشهای نمایش عبارتند از: محترم علی دودانگه ، علیرضا گوهری ، شهرام بهرامی و مریم سیدغفوری و نویسندگان متن برنامه احمد کولی وند، مریم سیدغفوری ، مسعود جان نثاری ، لیلا اخوان و علیرضا گوهری هستند.گفتگو را با مریم سیدغفوری آغاز کردم از او پرسیدم:یک سال درباره این موضوع برنامه تولید شده است ، آیا این بحث تکراری نشده ؛وی در پاسخ به سوالم ، نحوه نگارش متن برنامه را توضیح می دهد که به نظرم ، برای درک منظورش کافی است : "از ابتدا، متن برنامه توسط نویسنده های برنامه بر مبنای موضوع هایی نوشته شد که در زندگی مشترک ، پیش می آیند این موضوع ها از آغاز فکر کردن به زندگی مشترک مطرح شده اند از ابتدای برنامه و سیر تحقیق به ترتیب خواستگاری بله برون و غیره در نظر گرفته شده در حال حاضر به مرحله کارکردن زن در خارج از منزل رسیده ایم به گفته سیدغفوری در این برنامه مشکلات و مسائلی بررسی می شود که می توانند سلامت خانواده ها و بخصوص زوجهای جوان را به مخاطره اندازند و سعی هم می شود که با ارائه راه حلهایی ، میزبان آسیب پذیری در مقابل این مسائل، کاهش یابداعلامیه ای که بر روی یکی از دیوارهای چوبی اتاق فرمان نصب شده ، تمامی همکاران را از استفاده از تلفن همراه در داخل اتاق فرمان و استودیو منع کرده است روی یکی دیگر از دیوارها، ساعت و عقربه ای قرار دارد و بر روی دیواری دیگر، جدول ساعات شرعی به افق تهران به چشم می خورد کمدی که نوارهای موسیقی در آن وجود دارد، چند دستگاه ضبط و پخش صدا، هنر صدا وسایل این اتاق که کوچک را تشکیل می دهند هوای اتاق ، گرم است صدابردار روی صندلی متحرک خود، مرتب حرکت و دکمه های صدا را تنظیم می کند از فاصله کوتاهی که میان صندلی صدابردار و دیوار شیشه ای اتاق فرمان ایجاد شده ، سردبیر و تهیه کننده برنامه ، مرتب در مسیر، کمد نوارهای موسیقی و دستگاه های پخش که در این سوی اتاق قرار دارند، در حال حرکتند آنها موسیقی ها را گوش می دهند و در مورد پخششان به توافق می رسند مجموع این تحرک ، فضای پر سر و صدایی را به وجود می آورد که مرکب از صدای عقب و جلوشدن نوارها، صدای پخش تلفنها، صدای زنگ تلفن که از اتاق دیگری به گوش می رسد است سردبیر با فشاردادن دکمه ای در لحظاتی که موسیقی یا تلفن پخش می شود با گویندگان خود، صحبت می کند و از همانجا ادامه مباحث را کنترل می کند در مواقعی هم با حرکات دست، این کار را انجام می دهد در داخل استودیو، دکتر محمد نظری در کنار فاطمه صداقتی ، برنامه را اجرا می کنند دکتر برجعلی نیز با کمی فاصله ، پشت همان میز نشسته است مجریان گاهی یادداشت هایی برمی دارند و سعی می کنند تا برحسب نیاز، اطلاعاتی را به شنوندگان بدهند روشن بودن چراغ قرمز سر در استودیو به معنای آن است که استودیو روی آنتن است و برنامه در حال پخش کاغذهای رنگی آویخته به در و دیوار آنجا فضای خشک استودیو را تلطیف کرده اند.سردبیر و تهیه کننده ، در حین انجام دادن وظایفشان ، سعی می کنند اطلاعات لازم را به من بدهند. در صحبتهایشان از کار گوینده ما ابراز رضایت کرده و می گویند که آنها در طول یک سال کار در این برنامه ، بتدریج صاحب دیدگاه های کارشناسی شده اند، تا آنجا که اگر کارشناسی با تاخیری نیم ساعته هم در برنامه حضور یابد، می توانند برنامه را پیش ببرند موضوع این قسمت از برنامه زیر یک سایبان به بحث اشتغال زنان در خارج از خانه اختصاص دارد در این قسمت آسیبهایی که ممکن است از این لحاظ به خانواده وارد شود، بررسی می شوند محمد نظری ، درباره انتخاب شغل حرف می زند؛ می گوید: زنها باید در انتخاب شغل معیارهایی را در نظر بگیرند که بعدا مشکل ساز نباشند شنونده ای تماس می گیرداو معتقداست: زنان می توانندکار کنند، ولی نباید کارکنند؛ زیرا غیبت آنها در خانه باعث خالی شدن خانه از عاطفه و مهر و محبت مادری می شود و میتواند در تربیت کودکان، خلل ایجاد کندسردبیر به مجریان و کارشناسان برنامه اشاره می کند که نکته خوبی مطرح شده و از آنها می خواهد که این بحث را دنبال کنند کارشناس هم در بخشی از صحبتهایش تاکید می کند که اگر زن می خواهد کار کند کار او باید جنبه ارضای روحی داشته باشد نه قطبی شدن او معتقد است که پس از رسیدن بچه ها به سنی مطلوب ، زنها هم می توانند در خارج از خانه فعالیت داشته باشندبا اشاره سردبیر، مجری ، صحبت کارشناس را با جملات از توضیح شما خیلی متشکرم به قسمت بعدی برنامه توجه کنید قطع می کند و همزمان با پخش عنوان بندی قسمت نمایشی هر سه نفر از اتاق بیرون می آیند فرصت مناسبی پیش آمده که به سراغ سردبیر و تهیه کننده بروم گروه دست اندرکار زیر یک سایبان در این مدت یک سال و چهار ماه تا آن اندازه به هم نزدیک شده اند که غیبت سردبیر یا تهیه کننده ، نمی تواند مشکلی را در سر راه پخش برنامه به وجود بیاورد آنها محور برنامه را براساس شنونده پایه گذاری کرده اند به همین دلیل زمانی که شنونده در صحبتهای تلفنی اش در مقابل دیدگاه برنامه موضع می گیرد، مسوولان ارتباطات با حوصله به حرفهای او گوش می دهند و او را راهنمایی می کنند که چگونه مشکلش را مطرح کند تا جواب بگیرد قرار نیست شنونده از گوش دادن به این برنامه رنجیده شود یا کسی با احساسات او بازی کند؛ بلکه قرار است ارتباط عاطفی خوبی میان او و دست اندرکاران برنامه ایجاد شود شاید همین مساله است که سبب می شود علاوه بر شنوندگان ایرانی شنوندگانی نیز در خارج از کشور بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس روزهای چهارشنبه ، بین ساعت 9 تا10 صبح )به وقت تهران (، شنونده این برنامه هستند؛ شنوندگانی که در برخی موارد حتی هزینه ازدواج برخی زوجهای جوان را نیز تقبل کرده اند و یا بعضی اوقات برخی هزینه های جوایز برندگان مسابقه را پرداخته اند آخرین بار، یکی از شنوندگان ، طی تماس با برنامه حاضر شد هزینه سفر زوج جوانی به مشهد مقدس را بپردازد به گفته زهرا عبدالله زاده تهیه کننده این برنامه تلفنها در استودیو با استفاده از دو خط2040000 و2050952 در طول پخش برنامه ضبط می شوند، سپس توسط شخصی ادیت شده و پس از آن، سردبیر و تهیه کننده به آنها گوش میدهند و بعد بلافاصله پخش می شونداو تاکید می کند: در اغلب موارد با کثرت تلفن روبه رو می شویم و به همین دلیل از میان تلفنها، انتخاب می کنیم گاهی نیز تلفنها بایگانی می شوند تا بعد مورد استفاده قرار گیرند از او درباره موسیقی هایی که برای برنامه انتخاب می شوند، می پرسم او با اشاره به این نکته که موسیقی های مورد استفاده در برنامه ما معمولا ساخته نمی شوند و بجز موسیقی آرم استیشن ها سایر موسیقی ها انتخابی هستند و تهیه کننده براساس نیاز برنامه آنها را انتخاب می کند درباره چگونگی انتخاب موسیقی توضیح می دهد:براساس نیاز برنامه هم از موسیقی غربی استفاده می کنم، هم از موسیقی ایرانی تهیه کننده برنامه زیر یک سایبان پیش از آن که پرسش بعدی ام را مطرح کنم ، به شعرهای برنامه اشاره کرده و می گوید:در هر برنامه حداقل دویاسه شعر می خوانیم مخاطبان اصلی برنامه جوانان هستند و نویسنده ها نیز با درک این مساله که باید به جوانان عشق وامید داد معمولا شعرهای امیدوارکننده ای را انتخاب می کنند به دلیل فرم و فضای برنامه نیز بیشتر از شعر نو استفاده می کنیم و سرانجام موسیقی ملایمی پخش می شود، گویندگان به میکرفن نزدیکتر می شوند تا شعر پایانی برنامه را بخوانند رسیده ایم به پایان و عشق می گوید که رو کنید به آغاز و ما نمی شنویم پیش از این کار، ادامه این بحث به خاطر اهمیت آن به هفته بعد موکول شده است لحظاتی پس از خاتمه شعر، گوینده ای دیگر در استودیو حاضر است تا با صدای زنگ ساعت ده را اعلام کند کاپشن ها، کیفها و شالگردن ها بسرعت از روی چوب لباسی ایستاده در گوشه اتاق زمان برداشته می شوند؛ تهیه کننده با حجم زیادی از نوارهای موسیقی در دست خارج می شود و گروه جدید کم کم جای خالی گروه قبلی را اشغال می کنند فاطمه صداقتی که لحظاتی پیش از همکاران خود خداحافظی کرده بود، باز می گردد تا تلفن همراهش را بردارد و در این وضعیت ، دکتر نظری در حال تبادل کتاب شعری با سردبیر برنامه است از استودیو صدایی به گوش می رسد که می گوید: ساعت ده صبح اینجا تهران است رادیو جوان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها