در واشنگتن صورت گرفت

دیدار اوباما و میشل سلیمان

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در دیدار با میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان که به این کشور سفر کرده است، به بررسی آخرین تحولات لبنان و روابط دو جانبه پرداخت.
کد خبر: ۳۰۰۱۹۳

اوباما پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک اظهار داشت: آمریکا تمام تلاش خود را برای حمایت از لبنان قدرتمند، مستقل دموکراتیک به کار می‌بندد.

اوباما افزود: لبنان کشوری در منطقه است که شرایطی استثنایی دارد و ما هر آنچه در توان داریم جهت شکوفایی این کشور به کار می‌بندیم.

اوباما تاکید کرد که با رییس جمهور لبنان در خصوص تحولات خاورمیانه و تحولات مرتبط با مسایل موجود در لبنان، ترغیب طرف‌های ذیربط پرونده صلح خاورمیانه اعم از فلسطینیان، اسراییلی‌ها، سوری‌ها و اسراییلی‌ها برای آمدن به پای میز مذاکرات صلح بحث و گفت‌وگو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه لبنان وضعیت بهتری داشته باشد جهان نیز وضعیتی بهتر خواهد داشت.

رییس‌جمهور آمریکا با تقدیر از عملکرد رییس جمهور لبنان و اداره کشور در شرایطی سخت و دشوار بر تلاش جهت همکاری با گروه‌های مختلف نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه تاکید کرد.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد شریک لبنان باشد، ما خواهان تحکیم نیروهای مسلح لبنان جهت کمک به تضمین حاکمیت ارضی این کشور هستیم و می‌خواهیم با اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت به حفظ ثبات و امنیت در لبنان و منطقه کمک شود.

اوباما سفر سلیمان به آمریکا را ویژه و برجسته توصیف کرد و افزود: طبیعتا لبنان یک کشور مهم در منطقه محسوب می‌شود و ما خواهان تلاش جهت ایجاد کشوری قدرتمند، مستقل و دموکراتیک هستیم. ما می‌خواهیم کمک‌های آمریکا به لبنان نه تنها در زمینه‌ی نظامی بلکه در زمینه‌ی اقتصادی، اجتماعی و آموزشی گسترش یابد.

سلیمان نیز تاکید کرد: آنچه که موجب شده من امروز با رییس جمهور آمریکا نشست داشته باشم رویکرد و سخنرانی وی در دانشگاه قاهره است که امید به ایجاد راهکارهای مناسب برای حل مشکلات جهان را زنده کرد.

وی با اعلام حمایت از طرح صلح کشورهای عربی برای حل و فصل بحران خاورمیانه عنوان داشت که در دیدار با رییس جمهور آمریکا آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی لبنان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است که تهدید‌های اسراییل مانع پیشرفت اقتصاد لبنان می‌شود.

سلیمان هم‌چنین تاکید کرد که از اوباما خواسته تا با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی این رژیم را مجبور به اجرای قطعنامه‌ 1701 شورای امنیت و عقب نشینی از مزارع شبعا و کفر شوبا کند.

وی ادامه داد: آنچه که موجب اجماع آمریکا و لبنان است، دموکراسی، کنترل طایفه‌گرایی و تعصب است که لبنان تاوان زیادی را برای حفظ این ارزش‌ها پرداخت کرده است.

سلیمان تاکید کرد که درخواست کمک‌های نظامی به لبنان موجب تقویت کشور و افزایش توانمند‌ی‌های آنها جهت رویارویی با تروریسم و دفاع از لبنان در رویارویی با دشمن می‌شود.

وی هم‌چنین عنوان داشت که ایجاد موضعی سیاسی در حمایت از لبنان را جهت ایجاد راهکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مشکلات این کشور خواستار شده و مخالفت خود را با اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان جهت کمک به احقاق حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان اعلام کرده است.

سلیمان هم‌چنین موضوع عضویت لبنان در شورای امنیت را از دیگر مسایل مورد بحث در نشست با اوباما دانست و از توافق با رییس جمهور آمریکا در خصوص همکاری‌های همه جانبه خبر داد.

رییس جمهور لبنان هم چنین دیداری 90 دقیقه‌ای را با جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا انجام داد و پیش از دیدار با اوباما نیز به مدت 45 دقیقه در کنگره‌ آمریکا با نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها