بر اساس گزارش سازمان ملل

زمین در سال2010 گرمتر می‌شود

بر اساس گزارش اداره هواشناسی سازمان ملل متحد ، میانگین درجه حرارت کره زمین در سال 2010 ممکن است به رقم بی‌سابقه‌ای برسد.
کد خبر: ۲۹۹۶۹۲

به گزارش ایسنا ، به گفته کارشناسان میانگین حرارت جهانی در این سال 14.58 درجه سانتیگراد خواهد بود که 58 درصد بالاتر از میانگین 14 درجه‌ای سال‌های اخیر بوده است.

گفته می‌شود ، تغییرات اقلیمی همراه با گرم شدن مناطق استوایی اقیانوس اطلس از عوامل افزایش درجه حرارت سال آینده کره زمین هستند. سال 1998 با میانگین 14.52 درجه سانتیگراد گرم‌ترین سال گزارش شده است.

در بیانیه اداره هواشناسی سازمان ملل متحد آمده است: پیش‌بینی اخیر دانشمندان نشان می‌دهد، حرارت جهانی تقریبا 0.6 سانتی‌گراد بالای میانگین سال‌های 1961 تا 1990 خواهد بود. این به این معناست که از 1860 تاکنون که ثبت درجه حرارت آغاز شده، احتمالا هیچ سالی به گرمی سال آینده نخواهد بود.

اما این اداره تاکید کرده این پیش‌بینی قطعی نیست به خصوص اگر ال‌نینو (گرمایش سطح آب‌های اقیانوس اطلس که حرارت عمق اقیانوس را به جو می‌فرستد) ناگهان کاهش یابد و یا آتشفشانی دچار فوران شدید شود.

اداره هواشناسی سازمان ملل متحد با همکاری دانشگاه «ایست آنگلیا» یکی از سه مرکزی است که ثبت درجه حرارت جهانی را بر عهده دارد، اوایل هفته جاری اعلام کرد دهه نخست این قرن با فاصله زیادی گرم‌ترین دهه‌ای است که تاکنون به ثبت رسیده است.

بر اساس تحلیل این دو سازمان سال 2009، پنجمین سال پرحرارت 160 سال ثبت شده گذشته بوده است. دو موسسه یاد شده وضعیت ال‌نینو و نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را دو عامل موثر در تغییرات اقلیمی ذکر کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها