در کوله بار جارموش

جارموش متولد 22 ژانویه 1953 در ایالت اوهایوی آمریکاست. او وقتی 17 سال داشت به نیویورک نقل مکان کرد و از دانشگاه کلمبیا در رشته زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدو بعد از آن بود که در مدرسه هنر نیویورک پذیرفته شد و بعد هم در سینما تک فرانسه دانش سینمایی‌اش را ادامه داد. او در فیلم «آذرخش روی آب» در سال 1980 دستیار نیکولاس ری و ویم وندرس بود و اولین فیلمش را در سال 1982 با عنوان «تعطیلات همیشگی» با بودجه 15 هزار دلاری که کمک هزینه تحصیلی‌اش بود، ساخت.
کد خبر: ۲۹۹۱۸۴

بعد توانست یک تهیه‌کننده آلمانی به نام «اوتو گروکن برگر» پیدا کند که با کنترلی هنری اجازه داد تا او راه خودش را پیدا کند. نتیجه این روش به خوبی خودش را در فیلم «عجیب‌تر از بهشت» در سال 1984 نشان داد که درباره‌ترانه‌ای از «جی هاوکینز» بود و دوربین طلایی جشنواره کن، پلنگ طلایی لوکارنو و جایزه منتقدان فیلم آمریکا را گرفت.

از سال 1982 با بازی در فیلم «دوشیزه برلین» تجربه بازیگری را هم به دیگر تجربیاتش اضافه کرد و بعد از آن در فیلم‌های مستقیم به جهنم، بدبیاری، کندی مانتین، کابوی‌های لنینگراد به آمریکا می‌روند، قایق زرین و صورت آبی و... هم بازی کرد.

«عجیب‌تر از بهشت» درباره سفر سه جوان از نیویورک به کلیولند و فلوریدا است. او در این فیلم با شکستن بسیاری از قراردادهای فیلمسازی سنتی هالیوود تحولی در فیلمسازی مستقل به وجود آورد.

«مغلوب قانون» درباره سه محکوم در زندان نیواورلئان است.

«قهوه و سیگار» از چند اپیزود تشکیل شده که در ظاهر هیچ ارتباطی با هم ندارند و به لحظات غیردراماتیک زندگی افراد می پردازند، افرادی که به یک کافه آمده‌اند تا قهوه‌ای بخورند، سیگاری بکشند و استراحتی بکنند. در این فیلم کیت بلنشت و روبرتو بنینی بازی کرده‌اند.

«شب روی زمین» داستان چند نفر است که سوار چند تاکسی در چند نقطه مختلف می شوند. در این فیلم عادی‌ترین لحظه‌های زندگی تصویر شده است.

«مرد مرده» فیلمی درباره بومیان غرب آمریکا در قرن 19 است. در این فیلم «جانی دپ» حسابداری است که برای کار به شهر دیگری در غرب آمریکا می‌رود و در طول سفر از قطار تیراندازی سفیدپوستان به بوفالوها را می‌بیند. او بعد با سرخپوست شاعری آشنا می‌شود که به او کمک می‌کند.

«گوست داگ، طریقت سامورایی» با بازی فراموش نشدنی «فارست ویتاکر» درباره یک آدمکش مزدور است که با تعالیم سامورایی آشنا می‌شود و یک خلافکار را که سال‌ها پیش زندگی‌اش را نجات داده بود به عنوان مراد می‌پذیرد. اما بعد با مافیا رودر رو می‌شود و ارادت مریدی باعث می‌شود تا با وجود این که می‌تواند، از خود دفاع نکند. «گل‌های پژمرده» زندگی مردی میانسال به نام بیل موری است که بعد از دریافت نامه‌ای متوجه می‌شود یک فرزند 19 ساله دارد. او با اصرارهای دوست آفریقایی تبارش به دنبال فرزندی می‌گردد که احتمال دارد اصلا وجود خارجی نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها