شاهکار استاد فرشچیان در معرض دید عموم قرار گرفت

جلوه‌گری غدیرخم در سعدآباد

تابلوی "غدیر خم " یکی از شاهکارهای استاد فرشچیان در موزه فرشچیان واقع در مجموعه سعدآباد در معرض دید همگان قرار گرفت.
کد خبر: ۲۹۸۳۹۵

به گزارش فارس، علیرضا مقیمی، سرپرست مجموعه سعدآباد گفت: تابلوی غدیر خم یکی از آثار مذهبی استاد فرشچیان است که بر یکی از مهم‌ترین اعیاد اعتقادی شیعیان صحه می‌گذارد.

مقیمی در مورد این تابلوی نفیس اظهار داشت: در این اثر رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) از پشت به تصویر کشیده شده‌اند.

وی افزود: بنابر روایات در این روز حضرت رسول (ص) به همه حاضران دستور دادند که بارهای شتران را روی هم گذارند تا سطحی بلند ایجاد شود تا همه حاضران بتوانند بر این واقعه مهم تاریخی اشراف داشته باشند.

به گفته وی در تصویری که استاد فرشچیان از این واقعه پر اهمیت با قلم توانمند خود درج کرده حضرت رسول (ع) را کمی بالاتر از حضرت علی (ع) کشیده که نماد بالا بودن پیامبر اکرم (ع) و جانشینی حضرت علی (ع) است.

مقیمی با اشاره به عناصر بصری موجود در این اثر نفیس افزود: در این تصویر دست پیامبر به سوی آسمان است و فضای بالا نمایانگر مرغان آسمانی و هاله‌ای از نور و روشنایی و تاُکیدی بر نفس جانشینی حضرت از سوی پروردگار است.

وی با اشاره به این فضای معنوی با چهره‌های شاد و متفاوت حاضران که بیانگر تفاوت ملیت و قومیتی آنهاست اظهار داشت: چهره‌های شاد و متفاوت حاضران حاکی از رضایت و پذیرش این حکم الهی از سوی آنهاست که توسط استاد به نمایش در آمده است.

وی ادامه داد: همچنین در این فضا چهره چندین طفل که توسط والدینشان بالا گرفته شده‌اند به نمایش گذاشته شده که بیانگر اهمیت دادن کودکان در مسائل مهم دینی و تاریخی است.

تابلوی غدیر خم با روش آکریلیک و پس از 3 سال تلاش استاد بزرگ نگارگری در سال 1385 خلق شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها