برای تامین 20 هزار مگاوات برق

10 سایت جدید غنی‌سازی تاسیس می‌شود

گروه سیاسی: دو روز بعد از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ایران خواسته بود سایت جدید التاسیس فردو را تعطیل کند، هیات وزیران با رای قاطع خود،سازمان انرژی اتمی را مکلف کرد برای تاسیس 10 سایت غنی‌سازی در مقیاس سایت نطنز برنامه‌ریزی کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه بعدازظهر دیروز هیات وزیران که به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، مقرر گردید سازمان انرژی اتمی تا دو ماه آینده کار احداث 5 سایت جدید را که مکان آنها در سراسر کشور پیش‌بینی شده است، آغاز کند و برای 5 سایت جدید نیز مکان مناسب پیشنهاد کند.
کد خبر: ۲۹۷۵۷۲

براساس برنامه چهارم توسعه، دولت باید برای 20 هزار مگاوات برق مورد نیاز نیروگاه‌های کشور سوخت تولید کند که گام مهم در این مسیر احداث 10 سایت غنی‌سازی در مقیاس نطنز است.

رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان این‌که برای تأمین 20هزارمگاوات برق به 500 هزار سانتریفیوژ در مقیاس فعلی آن نیازمند هستیم، گفت: البته سانتریفیوژهای جدیدی که در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است با ظرفیت بالاتر و با تعداد کمتر از این، کار را انجام می‌دهند و به محض به بهره‌برداری رسیدن آنها از این سانتریفیوژهای جدید استفاده خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم 250تا 300 تن سوخت در سال تولید کنیم و برای این کار از سانتریفیوژهای جدید و با سرعت بالاتر بهره بگیریم.

رئیس شورای امنیت ملی همچنین از بررسی تولید سوخت 20درصد در جلسه چهارشنبه هیات دولت خبر داد و تصریح کرد: ما با همه دنیا برخورد دوستانه و محبت‌آمیز داریم، اما در‌عین‌حال اجازه نمی‌دهیم سرسوزنی از حق ملت ایران ضایع شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم در حاشیه جلسه دولت، این تصمیم هیات وزیران را پاسخی محکم به حرکت ناپسند 1+5 در نشست اخیر شورای حکام توصیف کرد و گفت: به همان میزان که پیگیر حقوق خود هستیم به تعهدات بینالمللی خود هم پایبندیم.

بیانیه 226 نماینده مجلس

انتقاد به قطعنامه شورای حکام که از هنگام صدور آن در روز جمعه با واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات و مسوولان کشورمان مواجه شده است، دیروز انتقاد رئیس و 226 نماینده مجلس را نیز به دنبال داشت.

علی لاریجانی در انتقاد به این قطعنامه، آن را یک نوع کلاهبرداری سیاسی دانست و تاکید کرد، این اقدام آژانس نشان می‌دهد که در مقابل پیشنهادات فرصت‌طلبانه باید با هوشیاری بیشتری گام برداشت.

اظهارات علی لاریجانی، واکنش دیگر نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت؛ به طوری که 226 نماینده مجلس در بیانیه‌ای از دولت خواستند با توجه به رفتار خصمانه کشورهای 1+5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری خود را با‌ آژانس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کند.

در این بیانیه با اشاره به این که اراده سیاسی ناشی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا و انگلیس سبب انحراف در مسیر پرونده هسته‌ای ایران شده است، آمده است: ما نمایندگان مجلس ضمن دوگانه و سیاسی دانستن رفتار آژانس و شورای حکام و ضمن تاکید بر استمرار بدون وقفه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام به عنوان یک نهاد تخصصی می‌خواهیم از رفتار دوگانه که موجب خدشه جدی به اعتبارات آن سازمان شده و از نظر جهانیان و افکار عمومی، نشانه‌ای از فشار قدرت‌های بزرگ است، دوری جوید.

در ادامه نیز از دولت خواسته شده که با توجه به رفتار خصمانه کشورهای 1+5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری با‌ آژانس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شود و این کمیسیون نیز طرح یادشده را به مجلس تقدیم کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در سخنان قبل از دستور علنی مجلس با انتقاد از قطعنامه شورای حکام تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به کشورهای آمریکا و دیگر اعضای 1+5 هشدار می‌دهد، کاری نکنند که مجلس و ملت ایران راه دیگری را در پیش بگیرند و همکاری با آژانس را به طور جدی تقلیل دهند. رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات بعدی آژانس و گروه 1+5 در حال رصد شدن است و اگر آنان دست از سیاست مسخره چماق و هویج برندارند، طرحی نو در رفتار با آنان به کار گرفته خواهد شد.

دولت باید روابط خود را با آژانس کاهش دهد

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به قطعنامه شورای حکام و این اقدام سیاسی آژانس گفت: نمایندگان تاکید دارند که دولت باید روابط خود را با آژانس و 1+5 کاهش دهد.

نماینده شاهرود با اشاره به همکاری‌های مثبت ایران با آژانس و ابراز تاسف از قطعنامه شورای حکام آن را فاقد اجماع سیاسی در میان کشورها عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی براساس حقوق خود در ان.پی.تی حرکت می‌کند و این نوع اقدامات و قطعنامه‌ها راهگشا نیست.

وی درباره درخواست نمایندگان از دولت برای کاهش سطح روابط با آژانس نیز اظهار کرد: این طرح به کمیسیون امنیت ملی ارجاع می‌شود و مجلس آن را بررسی خواهد کرد.

مجلس باید واکنش جدی نشان دهد

محمد کرمی‌راد، نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به واکنش نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام تصریح کرد: ‌از مجلس انتظار می‌رود واکنش جدی‌تری در آینده داشته باشد.

وی با اشاره به این که باید کمیسیون‌های تخصصی انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی طی نشست مشترکی راهکارها را بررسی کنند، افزود: قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها خروج ایران از ان.پی.تی است، چون آژانس عدم صداقت خود را به ایران ثابت کرده و خروج از این معاهده بهترین گزینه است.

اقدام آژانس سیاسی بود

مهدی سنایی، نماینده نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز با اشاره به قطعنامه آژانس درباره ایران و موضعگیری مجلس در این زمینه گفت: اقدام آژانس یک تصمیم سیاسی بود که مجلس و دیگر مقامات نیز نسبت به این تصمیم هشدارهایی دادند.

وی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی در مسائل هسته‌ای کشور باید به مشورت گرفته شود تا نظراتش شنیده شود، گفت: باید در دیپلماسی هسته‌ای کشور از همه ظرفیت‌ها برای حل و فصل مسائل استفاده شود چون با ایجاد روند اعتمادسازی، می‌توان به نتیجه رسید.

سنایی با بیان این که بالا بردن ظرفیت دیپلماسی کشور می‌تواند به منافع بیشتر کشور در مسائل منجر شود، گفت: نباید فریب ملاقات‌ها و سفرها را خورد، چون به هر حال هر کشوری منافع خود را پیگیری می‌کند.

استکبار، خواسته خود را متوقف نمی‌کند

محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند و دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از قطعنامه شورای حکام گفت: استکبار خواسته خود درباره ایران را هرگز متوقف نمی‌کند و اگر ما مراکز هسته‌ای خود را پلمب کنیم، باز هم باج‌خواهی استکبار از ما تمامی نخواهد داشت.

وی قطعنامه شورای حکام را دور از ذهن ندانست و گفت: این بداخلاقی‌ها سال‌هاست ادامه دارد و شدیدتر هم خواهد شد و مردم و مسوولان نظام باید آمادگی بداخلاقی‌های بیشتر را هم داشته باشند.

احمدی با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور افزود: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما به جای آن‌که به دنبال منافع باشد، به دنبال سفره‌آرایی و کار تشریفاتی است؛ اما ما نیازمند یک دستگاه دیپلماسی قوی، باانگیزه و شجاع هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها