هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا به اندازه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور با گذشت یک سال از به دست گرفتن قدرت تا این اندازه سفر خارجی نداشته است.
کد خبر: ۲۹۵۰۵۵

اوباما با پایان یافته تلقی کردن سفرش به چین و کره‌جنوبی از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون به 20 کشور دنیا سفر کرده است.

با این حال یکی از دشوارترین سفرهای خارجی اوباما دیدار وی از چین است؛ کشوری که در مقایسه با دیگر قدرت‌ها چالش‌ دشوارتری برای آمریکا محسوب می‌شود. اوباما اکنون می‌کوشد که با سفر به این کشور جو صمیمیت را بین آمریکا و چین به عنوان بزرگ ترین طلبکار آمریکا ایجادکند.

تعادل‌ تجاری جهان اکنون به نفع چین در حال تغییر است و ذخایر ارزی این کشور به اندازه‌ای است که هر یک از روسای‌جمهور آمریکا که روی کار می‌آیند، نگران افت ارزش دلار در بازارهای جهانی به واسطه تاثیر ارز رسمی چین هستند.

بحث‌های اقتصادی و تعادل در بازار اقتصاد جهانی به اندازه‌ای مهم بود که اوباما فرصتی برای پرداختن به مسائلی چون انتشار گازهای خطرناک برای محیط زیست و دیگر مسائل مورد اختلاف بین طرفین اختصاص نداد.از زمان هنری کیسینجر، از مشاوران امنیت ملی پیشین آمریکا و دیپلماسی پینگ‌پنگ او روابط آمریکا و چین حداقل در آمریکا حرکتی رو به جلو داشته است.

اوباما نیز در ادامه روند قبلی با سفر به چین تلاش دارد شرایط نزدیکی بیشتر چین و آمریکا را فراهم آورد؛‌ به گونه‌ای که وی خود تصریح کرده بود راستای نزدیکی هر چه بیشتر چین و آمریکا تلاش می‌کند. وی حتی در نشست اقتصادی آسیا اقیانوسیه (اَپک) نیز از ایجاد منطقه‌ آزاد تجاری که در آن کشورهایی چون آمریکا، ژاپن و چین حضور دارند، سخن گفت.

اوباما در راستای عملی کردن برنامه‌های سیاست خارجی خود به روسیه نیز سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار داشته است.

در سفر اوباما به سنگاپور برای حضور در نشسست اپک یکی از موارد اختلاف طرفین مورد بحث قرار گرفت. اوباما در دیدار با دیمیتری مدودف، همتای روس خود از قصد این کشور برای امضای قرارداد جدید استارت در ماه دسامبر خبر داد.

اکنون مساله اختلاف برانگیز بین روسیه و آمریکا هزینه‌های بالای مربوط به این طرح و همینطور تصمیم‌گیری در مورد چگونگی کاهش سلاح‌های اتمی استراتژیک است. مدودف در این ارتباط گفته «ارزیابی ما این است که تحرک بخشیدن به مذاکرات خلع سلاح ضروری است. ما قادر به یافتن پاسخ به مشکلات تکنیکی و سیاسی هستیم.»

طبق اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روسای‌جمهور دو کشور در بخش کنترل تسلیحاتی بر سر مکانیزم‌های ساده‌تری توافق کرده‌اند. این درحالی است که دو طرف تصورات و تعریف‌های متفاوتی از تعداد آتی کلاهک‌های اتمی دارند و قرار شده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای به حداکثر 1675 کلاهک کاهش داده شود.در واقع دولت اوباما امیدوار است که در جریان سفرش به کشورهای متعدد و مخصوصا چین برای جلب حمایت‌های سیاسی و اقتصادی پکن در مواجهه با مسائل مختلف تلاش کند.

منبع: آبندبلت
ترجمه : ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها