خرسند خبر داد:

تولید سمند میکروهیبریدی در ایران

سرپرست طرح های نوین صنایع وزارت صنایع با اشاره به حمایت های این وزارتخانه از طرحهای مبتنی بر فناوری نوین از تولید ایمپلنت های استخوانی خبر داد و گفت: اولین خودروی سمند میکروهیبریدی نیز به زودی تولید خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۴۳۱۰

به گزارش مهر ، حمید خرسند سه شنبه در حاشیه کنفرانس رنگ و پوششهای خودرویی در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایتهای این وزارتخانه از پروژه های تحقیقاتی گفت: برای برون رفت از چالش های بخش صنعت باید به سمت صنایع پیشرفته و نوین روی بیاوریم چرا که این صنایع به دلیل دارا بودن ویژگیهایی چون ارزش افزوده بالا و کاربردهای فراوان نیازی ضروری هستند. ضمن اینکه موجب می شوند هرچه سریعتر به سمت تجاری سازی طرحهای پژوهشی حرکت کنیم که برای این امر نیز باید به دانشگاهها و پژوهشگاهها توجه ویژه ای شود.

وی با ابراز علاقه مندی نسبت به تعامل بیشتر با دانشگاهها افزود: برای این منظور مکانیزمهای حمایتی در سازمان تعریف شده است تا ارتباط منسجمی میان دانشگاهها و مراکز پژوهشی و وزارت صنایع برقرار شود. این حمایتها برای آن دسته از دانشهای فنی است که در قالب پروژه های تحقیقاتی از سوی شرکتهای دانش بنیان خصوصی منجر به تولید صنایع hi-tech می شود.

خرسند با بیان اینکه حمایت های این وزارتخانه از تولیدات علمی شامل کلیه مراحل از شکل گیری دانش فنی، تولید آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و صنعتی می شود ، اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان برای تولید صنعتی ایده خود می توانند در فرایندهای توسعه ای به صورت مشارکتی با سازمان گسترش صنایع حتی در استانهای محروم سرمایه گذاری کنند.

تولید ایمپلنت های استخوانی

مشاور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع وی به میزان موفقیت این سازمان در زمینه تولید صنعتی ایده های پژوهشی اشاره کرد و در این باره گفت: با توجه به ریسک بالایی که در حوزه فناوریهای نوین وجود دارد در ابتدا طرحهای فناوریهای پیشرفته تعریف و دانش فنی آنها تدوین می شود. ما بر این اساس توانستیم حمایتهای خود را برای حدود 20 تا 30 شرکت که موفق به تولید ایده های خود شدند اعمال کنیم.

وی تولید صنعتی ایمپلنتهای استخوانی در جزیره کیش و بیوایمپلنت های استخوانی پوششی در تهران را از نمونه های این موفقیت ذکر کرد و یادآور شد: با تولید صنعتی این محصولات ایران جز معدود کشورهای دارنده این فناوری شد.

به گفته خرسند ، دستاوردهای محققان کشور در برخی از فناوریهای نوین مانند نانوکامپوزیتها به خارج کشور صادر می شود.

تاکید بر کاربردی کردن فناوری نانو در بخش ساختمان

خرسند با اشاره به توجه این وزارتخانه به فناوری های نوین ساختمانی خاطرنشان کرد: از آنجا که امروزه بر استفاده درست از انرژی در ساختمانها تاکید می شود از این رو تولید و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی پیشرفته در دستور کار قرار گرفته است.

وی استفاده از مصالح و مواد ساختمانی با استفاده از فناوری نانو را از جمله این اقدامات دانست و ادامه داد: برای صنعتی سازی بخش ساختمان سازی استفاده از فناوری نانو در مصالح ساختمانی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر موفق به تولید مصالح ساختمانی با استفاده از این فناوری شده ایم.

تولید سمند هیبریدی ظرف چند ماه آینده

سرپرست طرحهای نوین صنایع وزارت صنایع هوا فضا، صنایع ریلی و استفاده از انرژی خورشیدی و باد را از دیگر موارد حمایتی این سازمان نام برد و اضافه کرد: در حوزه خودرو سازی به سمت تولید خودروهای هیبریدی می رویم. با توجه به مشکلات سوختهای رایج یعنی قیمت بالا، ناسازگاری با تولید پایدار و مشکلات زیست محیطی لازم است به سمت سوختهای جایگزین حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت های جایگزین برای خودروها در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: در این راستا تولید خودروهای هیبریدی در ایران خودرو دنبال می شود و امیدواریم ظرف چند ماه آینده خودرو سمند میکروهیبریدی را به عنوان اولین پروژه اجرایی کنیم.

خرسند پیل سوختی را از دیگر سوختهای جایگزین نام برد و افزود: به منظور توسعه این فناوری از طرحهای پژوهشی در زمینه هایی چون تولید هیدروژن ، غشا و ذرات نانو که باید بر روی کاتد نشانده شود حمایت می شود.

قطعه سازی در بخش هوافضا

سرپرست طرحهای نوین صنایع وزارت صنایع با تاکید بر اینکه هدایت فناوری بخش هوا فضا بر اساس Road map (نقشه راهبردی) دنبال می شود، گفت: در حال حاضر اتحادیه هوا فضا مشتمل بر 30 شرکت فعال در کشور در این حوزه اقداماتی را در این بخش انجام می دهند. این شرکتها با شرکتهای هواپیمایی در زمینه ساخت قطعات هواپیما فعال هستند. این فعالیت ها محدود است ولی با برنامه ای که وزارت صنایع در بخش هواپیماسازی دارد در آینده حمایتی که در سنوات قبل از قطعه سازی در صنعت خودروسازی داشتیم در بخش هواپیما نیز خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها