«اجی مجی لاترجی.» جادوگر را همه ما از کودکی با همین 3 کلمه شناختیم، اما هیچ گاه بدرستی متوجه نشدیم چرا این 3 کلمه گفته می‌شود تا اتفاقی عجیب رخ دهد.
کد خبر: ۲۹۲۹۹۰

سحر و جادو آنقدر در داستان‌های اساطیری آمده است که اصلا راهی برای تکذیب آن نمی‌گذارد، اما هر چه هست، حتما هست که حالا به یکی از دغدغه‌های فوتبالی ما تبدیل شده است.

موضوع استفاده از توانایی‌های فردی به نام جادوگر در فوتبال ایران برای نخستین بار سال 83 و در تیم سایپایی مطرح ‌شد که مربی‌اش مجتبی تقوی بود. آن زمان گفته می‌شد فردی قبل از هر بازی با تجویز وردهای مختلف‌ و پاشیدن مایعات خاص در درون دروازه سایپا و ریختن مایعاتی نامشخص در دروازه تیم مقابل به بازیکنان تاکید می‌کرد شما برنده این بازی هستید. اتفاقا سایپا تا قبل از مطرح شدن این مساله در آن فصل، یکی از مدعیان قهرمانی بود!

اکبر میثاقیان هم از جمله کسانی است که گفته می‌شود در زمان حضورش در ابومسلم از جادوگر استفاده می‌کرده ، به طوری‌ که این فرد با حضور در جایگاه ویژه‌ استادیوم و محل بازی ابومسلم از ابتدای بازی تا انتهای بازی به بازیکنانی که شب قبل برایشان ورد خوانده بود، خیره می‌شد و به نوعی به آنها انرژی می‌داد.

البته آن‌طور که امیر عابدینی مدعی شده، قدمت حضور جادوگر در فوتبال ما بیشتر از این حرف‌هاست. در زمان مدیریت او در پرسپولیس، جادوگری خواهان 150 هزار تومان می‌شود تا پرسپولیس در دربی برنده شود. او این پول را نمی‌دهد اما باز هم پرسپولیس، استقلال را می‌برد!

بحث وجود جادوگر، تنها مختص به فوتبال و فرهنگ ما نیست. همین چند وقت پیش جادوگری که خود را آمیزه‌ای از یک پزشک و کشیش معرفی کرده بود، ادعا کرد 30 هزار یورو دریافت کرده تا رونالدو را جادو و مصدوم کند. از بد ماجرا، رونالدو چند روز بعد دچار مصدومیت شد و تا همین امروز، این مصدومیت گریبانگیر گران‌ترین بازیکن فوتبال جهان است. البته چیزی که اسباب نگرانی سران رئال مادرید و خود رونالدو را فراهم کرده، ادعای بعدی این جادوگر است که گفته؛ او بعد از پشت سر گذاشتن این مصدومیت دوباره آسیب خواهد دید و 32 ماه خانه‌نشین می‌شود و سپس مصدومیت نهایی او را مجبور به خداحافظی از فوتبال می‌کند!

به هر حال از منظر رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کشورمان، به کارگیری سحر و جادو در دیدار فوتبال از طرف تیم‌های لیگ برتری امتیاز غیر موجه است و استفاده از آن باعث کسر امتیاز تیم مورد نظر می‌شود!

مجتبی شریفی در توضیح این مساله می‌گوید: «به دلیل این‌که در دین مبین اسلام، رجوع به سحر و جادو حرام است و در آموزه‌های دینی نیز ساحر باید از بین برود، با استفاده از جادوگر در بازی‌های لیگ برتر بشدت برخورد می‌شود.» البته این‌که شریفی با چه معیاری می‌خواهد تاثیر جادوگر را در نتیجه یک بازی تشخیص بدهد، سوالی است که پاسخش را خود او باید بدهد. قدیمی‌ها که می‌گفتند فقط یک جادوگر می‌تواند دست یک جادوگر دیگر را رو کند!

رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها