راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

چگونه قند خونم را آزمایش کنم؟

گِروه سلا‌مت:‌چنانچه شما مبتلا به دیابت هستید باید از میزان قند خون خود آگاه باشید.تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ قند خون نزدیک به محدوده نرمال، احتمال بروزسکته‌های قلبی ‌ مغزی، عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و مشکلات سیستم گردش خون و حتی مرگ را در شما کم می‌کند. برای خرید یک دستگاه اندازه‌گیری قند خون مناسب باید به شاخص‌هایی توجه کنید. توجه به این شاخص‌ها کمک می‌کند که انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید.
کد خبر: ۲۸۸۳۵۱

دقت

با توجه به اهمیت نتایج حاصله از دستگاه و تاثیری که این نتایج می‌تواند بر فرآیند کنترل قند خون داشته باشد و نیز با توجه به آن‌که پزشکان نیز با مراجعه به این نتایج برنامه درمانی شما را تنظیم می‌کنند، در اختیار داشتن دستگاهی با حداقل احتمال خطا بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است. قطعا هیچ دستگاهی نمی‌تواند مدعی دقت 100 درصدی باشد ولی به هرحال دارا بودن حداقل شرایط یعنی دقت 98 درصدی ضروری است.

نوار آزمایش

در هر جعبه دستگاه‌های گلوکومتر که از بازار خریداری می‌کنید چندین نوار اندازه‌گیری قند خون وجود دارد که شما قطره خونتان را به روی آن می‌چکانید و درون دستگاه می‌گذارید. سطح این نوارها به مواد شیمیایی آغشته شده است که با قند خون شما واکنش نشان می‌دهند. دربرخی دستگاه‌ها لازم است قبل از این‌که نوار اندازه‌گیری قند خون را درون دستگاه بگذارید یک کد را وارد کنید. این کد روی بسته حاوی نوارها درج شده است. پس از وارد کردن کد، دستگاه تنظیم شده و میزان قند خون را نشان می‌دهد. کد دستگاه برای کالیبراسیون به کار می‌رود و نشان‌دهنده دقت بیشتر دستگاه است.

آنچه که در این رابطه اهمیت دارد آن است که اولا از نوارهای دارای تاییدیه وزارت بهداشت (هولوگرام) استفاده کنید و ثانیا بهنگام تهیه نوارهای تست قند خون از اعتبار تاریخ مصرف آنها اطمینان پیدا نمایید. البته برخی دستگاه‌ها قابلیت تشخیص نوارهای تاریخ مصرف گذشته را دارند ولی به هرحال توجه به تاریخ مصرف نوارها ضروری است.

میزان خون لازم

میزان قطره خونی که برای اندازه‌گیری قند خون باید به دستگاه بدهید، متفاوت است. این میزان از 3/0 میکرو‌لیتر تا 2 میکرو‌لیتر متفاوت است. انواع قدیمی‌تر دستگاه گلوکومتر نیاز به مقدار خون بیشتری دارند. تقریبا یک تا 2 میکرولیتر خون برای هر بار اندازه‌گیری قند خون، مقدار مناسب و قابل قبولی است. در این خصوص بهتر است از دستگاه‌هایی استفاده کنید که بصورت خودکار، امکان تنظیم حجم خون مورد نیاز را دارا هستند.

سرعت اندازه‌گیری

دستگاه‌های مختلف موجود در بازار در طول زمان‌های متفاوتی قند خون شما را اندازه‌گیری کرده و نشان می‌دهند. این زمان از 5 ثانیه تا 60 ثانیه متفاوت است. طبیعتا هرچه سرعت اندازه‌گیری بیشتر باشد، میزان آرامش روحی شما و نیز سرعت واکنشی که باید به نتایج داشته باشید، بیشتر خواهد بود.

گارانتی

به هر حال این‌گونه دستگاه‌ها نیز همچون سایر ابزارآلات ساخت بشر، دچار نقص فنی می‌شوند. توجه به نام شرکت واردکننده و تلفن‌های تماس آن جهت ردیابی خدمات پس از فروش، پاسخگویی به سوالات احتمالی و نیز تامین لوازم جانبی و یکبار مصرف دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این خصوص درج شماره کد بیمه مسوولیت دستگاه نیز نباید فراموش شود. در واقع با استفاده از خدمات بیمه مسوولیت، هم جبران خسارات احتمالی مقدور است و هم اطمینان خاطر و آرامش شما در خصوص کیفیت کارکرد دستگاه حاصل می‌شود.

اصالت دستگاه

مهم‌ترین مشخصه در این رابطه توجه به هولوگرام وزارت بهداشت است. هولوگرام و شماره مجوز وزارت بهداشت به عنوان اولین پیش شرط جهت اطمینان از اصالت دستگاه و بهترین چاره‌جویی برای در امان بودن از دستگاه‌های تقلبی است. نصب هولوگرام بر روی دستگاه در واقع برچسب اطمینانی برای شما محسوب می‌شود که دستگاه از لحاظ ایمنی مورد تایید وزارت بهداشت است و از مجاری قانونی وارد کشور شده است. متاسفانه در کشور ما، تعداد زیادی کمپانی چینی، تایوانی و کره‌ای اقدام به عرضه محصولات کم‌کیفیت با پیشنهادهای قیمتی ارزان نموده‌اند که فروشندگان نیز به علت سود بالاتر ممکن است آنها را پیشنهاد کنند، اما باید توجه داشت که توصیه پزشکان و متخصصین دستگاه‌های مطرح اروپایی می‌باشد که از طریق مجاری رسمی و تحت نظارت وزارت بهداشت وارد کشور شده‌اند.

دارا بودن حافظه و امکان گرفتن میانگین

یکی از موضوعاتی که پزشک شما به منظور تنظیم برنامه درمان به آن نیاز دارد، میانگین دوره‌ای میزان قند خون شما است. به همین جهت عموم دستگاه‌ها دارای حافظه برای ضبط مقادیر قند خون هستند.داشتن امکان محاسبه میانگین هفتگی،دوهفته‌ای و ماهانه قند خون،امکان این محاسبه را برای شما آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند. خصوصا برای افراد مسن که حوصله کمتری برای ضبط این اعداد و محاسبات ریاضی دارند، توجه به این خصوصیت ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها