رابرت فیسک نوشت:

شکست غرب در افغانستان

رابرت فیسک در گزارشی در خصوص استراتژی دولت آمریکا در افغانستان نوشت: "باراک اوباما" هیچ توجهی به عدم پیروزی غرب در این کشور ندارد و همچنان بر ادامه جنگ اصرار می ورزد.
کد خبر: ۲۸۸۱۶۷

"رابرت فیسک" روزنامه نگار برجسته انگلیسی با نگارش مقاله ای با عنوان "به نظر می رسد که این روزها همه موافق بن لادن هستند" در روزنامه ایندیپندنت نوشت: سرانجام اوباما و اسامه به یک روایت یکسان می رسند. در واقع بسیاری از منتقدین اروپایی به زبان بزرگترین دشمن کشورشان از اشغال نظامی افغانستان توسط غرب یاد می کنند.

وی  نوشت: هم اکنون تردیدهای زیادی در آمریکا وجود دارد که "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا و ژنرال "دیوید پترائوس" فرمانده نیروهای مرکزی این کشور در خاورمیانه، اوباما را در ورطه تاریکی افغانستان غوطه ور ساختند.

فیسک با اشاره به پیام اسامه بن لادن به مردم آمریکا می نویسد که او در نوار ضبط شده خود به مناسبت سالگرد حادثه 11 سپتامبر گفت: شما برای جنگی که در نهایت پایان آن شکست است، می جنگید. زمان آن فرا رسیده تا خود را از ترس و تروریسم ایدئولوژیک نومحافظه کاران و لابی اسرائیل نجات دهید. بن لادن، اوباما را "پیشخدمت خانه ای " خواند که پایان نیافتن جنگ افغانستان و عراق ناشی از ضعف وی است.

این روزنامه نگار برجسته انگلیسی در گزارش خود می آورد: البته افرادی هم در آمریکایی شمالی که موافق و حامی اوباما هستند، همواره از همراهی با وی اجتناب ورزیدند البته به جز در مواردی که خواهان به چالش کشیدن نقش اساسی اسرائیل در جنگ عراق هستند.

فیسک می نویسد: هم اکنون چشمان خود را ببندید و تصور کنید که این سخنان اخیر از غارهای القاعده شنیده شده است. باورش بسیار مشکل نیست. به نظر می رسد که تنها اوباما قادر به درک این موضوع نیست زیرا او فکر می کند که جنگ افغانستان در نهایت به پیروزی منجر خواهد شد و توانایی پذیرش واقعیت را ندارد. ما باید منطق این حرفهای پوچ و بی معنا را قبول کنیم. طالبان در سال 2001 نابود شدند، سپس مجددا پیروزی خود را آغاز کردند. بعد باید دموکراسی افغانستان را حفظ کنیم، سپس نظامیان ما باید طی دومین دور انتخابات دموکراتیک دفاع می کردند و جان خود را از دست می دادند. در نهایت آنها برای انتخاباتی دروغین مردند. اوباما اطمینان ما را جلب می کند که افغانستان ویتنامی دیگر نیست. سپس ارتش خوب آلمان با انجام حملات هوایی غیرنظامیان افغانی بسیاری را می کشد.

فیسک می افزاید: هم اکنون میزان 108 درصد بر شمار بمب های کنار جاده ای افزوده شده است. شهروندان افغانی اعلام کردند که به دلیل نبود یا کمبود امنیت در کشور خود از امکانات کم آموزشی و افزایش نرخ بیکاری رنج می برند. کانادا هم اکنون به برقراری امنیت در ولایت قندهار فکر می کند و هیچ تلاشی را برای کنترل ولایت های دیگر انجام نمی دهد.

بر اساس این گزارش ارتش کانادا در سال 2011 افغانستان را ترک خواهد کرد اما تاکنون تنها ساخت پنج مدرسه از 50 مدرسه را تکمیل کرده است که 28 مدرسه دیگر در حال بازسازی است.

رابرت فیسک در پایان تصریح کرد: هم اکنون باید شاهد عکس العمل حامیان حزب جمهوریخواه آمریکا درباره نطق اخیر بن لادن در خصوص فاجعه افغانستان باشیم. در همین حال سناتور جمهوریخواه و رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی هفته جاری گفت: اعزام نظامیان بیشتر به این کشور تضمین کننده موفقیت ما نیست، بنابراین عدم اعزام نیروهای امنیتی به شکست غرب منجر خواهد شد.

"جان مک کین" از مخالفت با درخواست مک کریستال به عنوان یک اشتباه بزرگ یاد کرده است که عواقب خطرناکی را برای آمریکا در پی خواهد داشت.

در حال حاضر حدود 68 هزار نیروی آمریکایی در مناطق مختلف افغانستان مستقر هستند و با وجود تاکید فرماندهان جنگی این کشور بر لزوم اعزام نیروی بیشتر به این کشور، "باراک اوباما" هر گونه تصمیم گیری را موکول به مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کرده است.

درخواست ارتش آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر زرهی به افغانستان حتی موجب بروز شکاف در میان مشاوران باراک اوباما شده، زیرا این افراد در حال بررسی تعداد دقیق نظامیان آمریکایی در افغانستان و عملیاتهای آتی نیروهای آمریکایی دراین کشور هستند.


مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها