برای سال‌ها فابیو کاپلو در شگفت بود که چرا تیم ملی انگلیس بعد از قهرمانی در جام‌جهانی 1966 با مربیگری «سر‌آلف رمزی» دیگر نتوانست چنین توفیقی را تکرار کند. این مرد ایتالیایی که هرگز دوست نداشت هدایت تیم ملی کشورش را برعهده بگیرد، حالا در مقام سرمربیگری تیم ملی انگلیس در رویای بردن این تیم به فینال جام‌جهانی است و این آرزو که در فینال جام‌جهانی در ژوییه 2010 مقابل ملی‌پوشان کشورش قرار گیرد، برای کاپلو فینال انگلیس ‌ ایتالیا، فینالی رویایی خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۶۰۸۸

برای کاپلو که موفقیت‌های بزرگی را در سطح باشگاهی به دست آورده، بزرگ‌ترین مبارزه‌جویی زندگی‌اش، رویارویی با تیمی بزرگ در فینال جام‌جهانی در ورزشگاه الیس پارک ژوهانسبورگ در 11 ژوییه 2010 خواهد بود. کاپلو که تا به حال کارنامه‌ای درخشان در تیم ملی انگلیس دارد، اعتقاد دارد 8پیروزی در 8 مسابقه مقدماتی جام‌جهانی و صعود به مرحله نهایی جام با حداکثر امتیازات، در مقابل کارهای بعدی که باید انجام شود، ناچیز است. او هدف اصلی‌اش را رساندن تیم انگلیس به بازی نهایی جام‌‌جهانی قرار داده و فعلا برای این هدف برنامه‌ریزی می‌کند. اگر او بتواند به این هدف برسد؛ قطعا برای فتح جام هم هوشمندانه عمل خواهد کرد. کاپلو پس از صعود انگلیس به جام‌جهانی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر بازی کردن در جام‌جهانی کافی است و خیلی زود است درباره فتح جام حرف بزنیم. می‌دانم انتظارات از من و تیم من افزایش خواهد یافت و همه باید کمک کنند تا تیم به پیشرفت خود ادامه دهد.

پیروزی کوبنده 5 بر یک انگلیس بر کرواسی که جواز صعود انگلیس را به جام‌جهانی صادر کرد، خاطرات تلخ شکست مقابل این تیم را در 2 سال پیش پاک کرد. در آن زمان انگلیس با مربیگری استیو مک لارن، با شکست مقابل کرواسی در حسرت صعود به یورو 2008 ماند. کاپلو می‌گوید: من و بازیکنانم همچنان پاهای خود را محکم روی زمین نگاه می‌داریم. راهی طولانی تا بازی نهایی جام‌جهانی در پیش است. باید گام به گام پیش رویم. آن 8 پیروزی در مرحله انتخابی جام‌جهانی در برابر کارهای بعدی واقعا هیچ‌ است. از سال 1966 که انگلیس به فینال رسید، این تیم همواره در آرزوی رسیدن به فینال باقی ماند. بابی رابسون در سال 1990 تیمش را به این هدف خیلی نزدیک کرد، اما انگلیسی‌ها در بازی مرحله نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی مغلوب آلمان شدند. تیم انگلیس در زمان مربیگری اسون گوران اریکسون هم به هدفش نرسید. این سوئدی که اولین مربی خارجی تیم ملی انگلیس بود، فقط تیمش را تا مرحله یک چهارم نهایی جام پیش برد.

کاپلوی 63 ساله می‌گوید: همه چیز را درباره تاریخ انگلیس می‌دانم. هرگز آرزو نداشتم روزی سرمربی تیم ملی کشورم شوم، زیرا رویایم این بود که تیم ملی انگلیس را هدایت کنم. این کار بزرگ‌ترین چالش دوران مربیگری من است.

هرگز نمی‌فهمیدم چرا انگلیس قادر نیست در جام‌جهانی موفق شود. زیرا اینجا بازیکنان خوب، ورزشگاه‌های بزرگ و پیشرفت و هواداران خوب فوتبال دارد. البته روزنامه‌نگارانش خوب نیستند! کاپلو تاکید می‌کند مهم‌ترین مساله برای تیمی که به جام‌جهانی می‌رود، آمادگی مطلوب بازیکنان آن است. او می‌گوید: بهترین بازیکنان تیم باید آماده باشند، نه این که مثل جام‌جهانی 2002 دیوید بکام با پای شکسته وارد جام‌جهانی شود یا مثل سال 2006 وین رونی چنین وضعی داشته باشد و زمانی که به استراحت نیاز دارد، مجبور به بازی شود.

از نگاه کاپلو بازیکنی آمادگی مطلوب دارد که در مسابقه‌های باشگاهی منظم آن هم در سطح بالا بازی کند. بنابراین او در خصوص بازیکنانی چون مایکل اوون مردد است.

کاپلو درباره اوون می‌گوید: او باید به طور مرتب در تیم باشگاهی خود بازی کند، در غیر این صورت غیر ممکن است که او را برای تیم ملی انتخاب کنم. او اشاره کرده که امیل‌هسکی همچنان در برنامه‌هایش جا دارد، هر چند که وضع خوبی در گلزنی برای استون ویلا نداشته است. در حالی که هسکی 31 ساله در 56 بازی ملی 7 گل‌زده، جرمین دفو مهاجم تاتنهام در 10بازی ملی آخرش 8 گل زده است. کاپلو درباره هسکی می‌گوید: امیدوارم هسکی برای استون ویلا بازی کند، نه این که در همه مسابقه‌ها به میدان برود، بلکه دست‌کم یک بازی در میان در ترکیب تیمش حضور داشته باشد. هسکی برای سیستم بازی ما مهم است. او به علت نوع حرکت‌ها، پرس‌ها و توپ ربایی‌هایش، برای ما اهمیت زیادی دارد، دیگر بازیکنان تمام‌کننده خواهند بود. او در را برای دیگران باز می‌کند.

آخرین شغل مربیگری فابیو

فابیو کاپلو تمام تمرکز خود را روی تیم ملی انگلیس قرار داده و هر چه تجربه در دوران مربیگری اندوخته، قصد دارد‌ آن را در این تیم به کار گیرد. او تاکید می‌کند پایان کارش با تیم ملی انگلیس، پایان حرفه مربیگری او خواهد بود و در این خصوص تردید ندارد و اصلا به هدایت تیم ایتالیا فکر نمی‌کند کاپلو در مصاحبه با مجله ایتالیاییMarie claire ، گفت: در لندن راحتم و کارها در تیم انگلیس خوب پیش می‌رود. لندن یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است و اصلا علاقه و تمایلی به ادامه حرفه مربیگری پس از پایان کارم با تیم انگلیس نخواهم داشت. می‌پرسید آیا هدایت تیم ملی ایتالیا را به عهده خواهم گرفت، خیلی ساده پاسخ می‌دهم: علاقه‌ای ندارم.

کاپلو در این مصاحبه بهترین بازیکنانی را که او مربیگری کرده نام برد و گفت: پائولو مالدینی، فرانکو باره‌زی و مارکو فان‌باستن بهترین بازیکنانم بوده‌اند، اما جا دارد از دیوید بکام هم بگویم که بازیکنی عالی و حرفه‌ای است که هرگز جلسه‌های تمرین را سرسری نمی‌گیرد و در کارش بسیار جدی است.

تمجید بکام از کاپلو

دیوید بکام اعتقاد دارد تیم ملی کشورش با مربیگری فابیو کاپلو قادر به فتح جام‌جهانی 2010 خواهد بود. بکام کاپیتان پیشین تیم ملی انگلیس به تحسین از عملکرد کاپلو در این تیم پرداخت و تاکید کرد کاپلو به تیم انگلیس اعتبار و اعتماد به نفس تازه‌ای بخشید. او گفت: کاپلو ذهنیت بازیکنان را تغییر داده است. او که با روزنامه‌ دیلی‌میل مصاحبه می‌کرد، افزود: شیوه‌ای که بازیکنان خود را آماده می‌کنند و شیوه‌ای که هفته را با هم می‌گذرانند، با گذشته تفاوت کرده است. کاپلو بسیار جدی است و روی کارش تمرکز کامل دارد. این خصوصیت را به بازیکنانش هم انتقال داده است. تیم ملی فقط پیروز نمی‌شود، بلکه به معنای واقعی یک تیم شده است. حتی وقتی در بین دو نیمه بازی به رختکن می‌رویم و برنده نیستیم، همه روحیه خوبی داریم و این وضع را کاپلو در تیم ایجاد کرده است. او به بازیکنان اعتماد به نفس داده است.

مترجم: جهانگیر چراتی
منابع: گاردین، ساکرنت و دیلی‌میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها