1- غذای کم‌کالری یعنی غذای کم‌چرب؟ نه لزوما. غذا می‌تواند کم‌چرب باشد و پرکالری؛ نمونه‌اش برنج و حبوبات.
کد خبر: ۲۸۵۳۶۳

2- غذای کم‌کالری یعنی غذای کم‌حجم؟

نه لزوما. یک نعلبکی آجیل 600 کالری انرژی دارد؛ تقریبا معادل 2 بشقاب برنج! پرس‌های فست‌فود هم ظاهرا کوچکند اما واقعا پر انرژی. انرژی یک پرس فست‌فود، به‌طور متوسط، 5/1 برابر میانگین یک وعده غذای خانگی در انگلستان و 5/2 برابر میانگین یک وعده غذای خانگی در آفریقاست. پس اگر اهل فست‌فود باشید، زودتر چاق می‌شوید؛ در حالی‌که شاید خودتان خیال کنید که دارید سبک‌تر از معمول غذا می‌خورید.

3- آب‌ یخ زیاد بنوشید، چون هم یخ کالری‌سوز است، هم آب.

کاش این‌طور بود! البته زیاد آب نوشیدن، عادت خوبی است ولی آن ماجرای کالری‌سوزی که درباره یخ و آب‌یخ می‌گویند، آنقدر جزئی است که اصلا قابل ذکر نیست. پس زیاد آب بنوشید؛ اما نه به امید کاهش وزن.

4- زیاد قهوه بنوشید چون کافئین، کالری‌سوز است.

این هم مثل قبلی. کالری‌سوزی قهوه هم خیلی کم است اما اگر زیاد بنوشید، عوارضش کم نیست: سوءهاضمه، بی‌خوابی، بی‌قراری و...

5- کرفس را نپزید چون فقط کرفس خام، کالری‌سوز است.

تفاوت کالری بین کرفس خام و پخته خیلی کم است ولی در کل، کرفس کم‌کالری است؛ چون 95 درصدش آب است و هر ساقه‌اش کلا 8 تا 10 کالری انرژی دارد. پس اگر اهل رژیم هستید، کرفس را از قلم نیندازید.

6- نوشابه کالری‌اش کجا بود؟ همه‌اش آب است!

اشتباه می‌کنید! قند موجود در یک بطری نوشابه گازدار برابر با دو بسته شکلات است. یک بطری نوشابه گاز‌دار بیش از 300 میلی‌گرم قند خالص و بیش از150 کالری انرژی دارد. نوشابه گازدار یعنی یک شکلات مایع!

7- من که وزنم ایده‌آل است، چه احتیاجی دارم به محاسبه کالری‌‌های روزانه و ورزش؟

مساله این است که با افزایش سن، متابولیسم بدن ما تغییر می‌کند و اگر الگوی تغذیه‌مان را متناسب با این تغییر، تغییر ندهیم؛ اضافه‌وزن‌مان حتمی است. درباره ورزش هم باید گفت که خاصیتش فقط کنترل وزن نیست. برخی از خواص ورزش را می‌توانید در توضیح مورد بعدی بخوانید.

8- محاسبه کالری‌های دریافتی در طول شبانه‌روز هیچ ضرورتی ندارد

تا منظورتان از «ضرورت» چه باشد! حساب کالری‌های مصرفی را داشتن، از نظر متخصصان تغذیه و پزشکان، یکی از کارآمدترین ابزارهای کنترل وزن است. این مهم است که شما بدانید روزانه چند کالری دریافت می‌کند و چند کالری می‌سوزانید. کاهش کالری‌های دریافتی و افزایش کالری‌های مصرفی باعث کاهش وزن‌ می‌شود و برعکس.

دکتر محمد کیاسالار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها