توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرید

آنچه امسال حجاج باید بدانند

امسال 65 هزار نفر ایرانی به حج اعزام می‌شوند، این رقم را اگر با شمار زائران دیگر کشورها که در این مراسم عبادی به عربستان اعزام می‌شوند جمع بزنید رقمی می‌شود حدود 2‌میلیون نفر که ازدحام آنها در بخش‌های مختلف این سفر هنگام اجرای مراسم ممکن است احتمال شیوع برخی از بیماری‌های عفونی و واگیردار را افزایش دهد.
کد خبر: ۲۸۵۲۳۷

به همین دلیل امسال پایگاه حج و زیارت 11 گروه پرخطر را که با استناد به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، امکان اعزام به حج تمتع را ندارند، معرفی کرده است تا از شیوع این بیماری‌ها به واسطه بازگشت زائران به کشور جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، این گروه‌ها به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و به منظور حفظ سلامت افراد آسیب‌پذیر که دارای بیماری‌های خاص هستند یا از نظر سلامتی در این دسته قرار می‌گیرند، امسال توفیق تشرف به حج تمتع را نخواهند داشت.

بر اساس این گزارش، منع تشرف به حج تمتع در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای نوعA به این ترتیب است:

بیماری قلبی شامل: بیماری‌های دریچه‌ای گرید یک به بالا و دریچه مصنوعی، کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی عضوی و فانکشنال منجر به محدودیت حرکت، سابقه جراحی قلب، سابقه پریکاردیت و میوکاردیت مزمن و فشار خون کنترل نشده.

بیماری کبدی شامل: سیروز کبدی، هپاتیت مزمن فعالC وB و اتوایمیون، دیگر بیماری‌های مزمن کبدی بجز کبد چرب.

بیماری‌های کلیوی منجر به نارسایی متوسط و شدید کلیه (کراتینین 2.)

بیماری‌های ریوی شامل: بیماری‌های مزمن انسدادی از جمله آمفیزم، آسم و برونشیت مزمن دارای علائم بارز (برای موارد مشکوک بایدPFT انجام و در صورتی‌کهFVC کمتر از 50 درصد باشد مورد منع قرار گیرد.)

بیماری‌های عصبی عضلانی: شامل سکته مغزی منجر به ضعف عضلات تنفسی، آسیب‌های نخاعی، میاستنی گراو کنترل نشده و انواع فلج‌هایی که موجب عدم توانایی دفع ترشحات تنفسی شده باشند.

بیماری‌های منجر به نقص ایمنی اولیه اکتسابی مانندHIV ، سرطان‌های فعال و بیماری‌های تحت شیمی درمانی، رادیوتراپی یا کورتون درمانی به میزان بیش ازmg 10در روز یاmg/kg 10 در یک دوره درمانی.

بیماری‌های متابولیک شامل: دیابت کنترل نشدهFBS( بیشتر از 150 یا منجر به بروز عوارض واضح دیابت)، هیپروهیپوتیروئیدی علامت دار، نارسایی آدرنال (بر اساس وجود هیپوتانسیون وضعیتی.)

چاقی یا لاغری مفرطBMI( بیشتر از 35 یا کمتر از 15.)

مصرف آسپیرین طولانی مدت‌دار در افراد کمتر از 19 سال.

هموگلوبینوپاتی مانند تالاسمی ماژور و سیکل سل.

فقدان طحال.

خطر در کمین است

کسانی که فاقد شرایط یاد شده هستند، به حج تمتع اعزام خواهند شد، اما ممکن است بیماری را پس از بازگشت به کشور بیاورند به همین دلیل رعایت برخی توصیه‌های پزشکی و بهداشتی برای جلوگیری از این مساله لازم به نظر می‌رسد.

با توجه به این که در مراسم حج و زیارت ازدحام جمعیت زیاد است و احتمال انتقال بیماری‌های واگیر بیشتر است پزشکان به حجاج توصیه می‌کنند با رعایت کامل بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی و دوری کردن از افراد بیمار از انتقال بیماری‌های واگیر پیشگیری کنند.

در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:

یکی از مشکلات زائران تهوع در اتومبیل یا هواپیماست که با علائم تهوع، سرگیجه، استفراغ و بی‌قراری همراه است و به افرادی که دچار این بیماری می‌شوند توصیه می‌شود قبل از مسافرت از مصرف غذای زیاد بپرهیزند و با راهنمایی پزشک داروی مورد نیاز را تهیه و قبل از سوارشدن در اتومبیل یا هواپیما مصرف کنند.

اسهال هم از بیماری‌های شایع زائران است که صرفا به دلیل مسافرت است که تا 3 یا 4 روز طول می‌کشد که در بعضی موارد در افراد مسن باعث از دست دادن آب و املاح می‌شود. مصرف آب و مواد غذایی آبکی بویژه محلول او. آر. اس توصیه می‌شود.

از قرار گرفتن در معرض هوای گرم و پیاده‌روی بی‌مورد در هوای گرم اجتناب کنید.

از کلاه سفید و لباس نخی سفید استفاده کنید.

قبل از قرار گرفتن در هوای گرم به میزان کافی آب و مایعات مصرف کرده و در مسیر رفت و برگشت همراه خود آب معدنی داشته باشید. بعد از صرف ناهار که احتمال گرمازدگی بیشتر است از رفتن به زیارت خودداری کنید.

هر روز استحمام و موهای خود را کوتاه کنید.

افراد چاق، بیماران تب‌دار و افرادی که از مناطق معتدل و سردسیر به مراسم حج می‌آیند خطر گرمازدگی برای آنها بیشتر است.

سوختگی ناشی از آفتاب خطر دیگری برای زائران است به طوری که تابش مستقیم نور خورشید در مدت 20 دقیقه می‌تواند ایجاد آفتاب سوختگی کند. اجتناب از تماس با نور مستقیم خورشید بویژه از ساعت 10 تا 16 که نور آفتاب 80 درصد اشعه ماورای بنفش دارد، استفاده از کرم ضدآفتاب بی‌بو و استفاده از چتر سفید خطر سوختگی با آفتاب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

قبل از عزیمت به حج تمتع وسایل شخصی خود را از قبیل مسواک، وسایل حمام و لباس زیر به تعداد کافی به همراه داشته باشید.

اگر تحت درمان با دارو هستید، داروهای مصرفی خود را طبق تجویز پزشک ادامه دهید و چنانچه پرهیز غذایی دارید با پزشک و مدیر کاروان خود در میان بگذارید و در مسافرت نیز رعایت کنید.

در مصرف مواد غذایی بویژه مواد غذایی خام نظیر میوه و سبزی از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و به شستشو و پوست کندن میوه قبل از مصرف دقت کنید.

از تهیه و مصرف مواد غذایی پخته شده بیرون از محل کاروان خودداری کنید.

استفاده از تیغ یکبار مصرف و اجتناب از استفاده مشترک آن در پیشگیری از بیماری‌های خونی بویژه ایدز و هپاتیت مؤثر است ازاین‌رو با رعایت آن موهای سر را پس از تراشیدن در سطل زباله بریزید.

در ایام منا و عرفات به علت آلودگی بیش از حد هوا و ازدیاد جمعیت استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف بویژه برای بیماران تنفسی ضروری است.

برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر بویژه بیماری‌های انگلی بعد از توالت و قبل از خوردن غذا دست‌های خود را با آب و صابون مایع بشویید.

سرکنسول عربستان: ویزای آزاد حج صادر نمی‌کنیم

سرکنسول عربستان در مشهد اعلام کرد: تنها به همان اندازه که از سوی وزارت خارجه عربستان مجوز داده شده، روادید صادر می‌شود و بقیه سهمیه‌ها در اختیار سازمان حج و زیارت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، بندر محمد بن جمیل در دیدار با مسعود مجردی، مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی افزود: کنسولگری عربستان در مشهد، ویزای آزاد برای حج تمتع صادر نمی‌کند.

بن جمیل، گفت: سرکنسولگری عربستان در مشهد تاکنون به کسی قول صدور روادید غیر از چارچوب سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی را نداده است.

اخیرا و در پی کاهش تعداد زائران اعزامی به حج تمتع، برخی دلالان با هدف سوءاستفاده از روادیدهای اضافی اقدام به سودجویی کرده‌اند. مصطفی خاکسار قهرودی، رئیس سازمان حج پیشتر نسبت به سوءاستفاده این افراد هشدار داد و از مردم خواست هوشیاری خود را حفظ کنند. نیمی از روادیدهای زائران حج و عمره از چند سال پیش از سوی سرکنسولگری عربستان در مشهد صادر می‌شود.

اعزام زائران ایرانی از 10 آبان ماه آغاز می‌شود و حدود 65 هزار نفر به حج تمتع می‌روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها