استفاده از مواد طبیعی برای محافظت از مزارع در برابر آفات

آفت‌کش‌هایی از جنس ادویه

گیاهانی نظیر رزماری، آویشن، گل میخک و نعناع برای هر انسانی یادآور سلامتی و نشاط هستند. بشر، قرن‌های طولانی است که به خاصیت نهفته در چنین گیاهانی پی برده است و در این رهگذر به آنها به عنوان داروهای طبیعی و شفابخشی نگاه کرده است که حتی جان انسان‌ها را از مرگ نجات داده‌اند، اما اکنون دامنه این ویژگی گسترش خیره‌کننده یافته است و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور از آن برای نجات محیط زیست زمین نیز استفاده شود. همزمان با توسعه صنایع مختلف از جمله کشاورزی تلاش شده است تا همواره از نسل جدید و موثرتری از آفت‌کش‌ها برای کمک به باروری بیشتر مزارع و باغات استفاده شود.
کد خبر: ۲۸۴۶۵۴

چندین دهه است که استفاده از آفت‌کش‌‌های شیمیایی تنها یاری‌رسان کشاورزان و باغداران در جمع‌آوری محصولات پربار بوده است اما اکنون این بخش از صنعت کشاورزی همپای بخش‌های ماشین‌آلاتی آن با تغییرات شگرفی همراه بوده است و در این میان گروهی از محققان نسل جدید آفت‌کش‌‌ها را با استفاده از ادویه و چاشنی‌های غذایی ارائه کرده‌اند تا به این ترتیب کشاورزی مدرن روز به روز به سوی انطباق با معیارهای زیست محیطی حرکت کند. آفت‌کش‌‌هایی که به این ترتیب تولید می‌شوند حفاظت کاملا سبزی از سبزیجات و میوه‌های ارگانیکی خواهند داشت.

چاشنی‌هایی نظیر نعناع، آویشن و رزماری به تازگی به عنوان سوژه‌ای جالب توجه برای تبدیل شدن به سلاحی ارزشمند و کلیدی در کشاورزی در نظر گرفته شده‌اند. محققان در نظر دارند تا از آنها به سلاح‌های مطمئن علیه حشرات موذی استفاده کنند و این در حالی است که محققان در کشاورزی مدرن تلاش می‌کنند تا به تقاضاهای در حال افزایش درخصوص سبزی و میوه‌جات بیشتر و البته تولید شده به شیوه‌های طبیعی‌تر پاسخ مناسبی ارائه کنند.

این در حالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات و میوه‌جات از این نکته شکایت دارند که طعم و مزه این محصولات به دلیل استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی رایج تا حد زیادی تغییر می‌کند اما به نظر می‌رسد با استفاده از نسل جدید و دوست‌دار محیط‌زیست آفت‌کش‌‌ها این شکایت‌ها خاتمه پیدا کند.

گروهی از محققان در کانادا در مطالعه‌ای که نتایج آن را در نشست سالانه جامعه علوم شیمیایی آمریکا منتشر کردند از تحقیقات جدید و هیجان‌انگیزی خبر دادند که تحت عنوان «چاشنی و ادویه‌های آفت‌کش‌» ارائه شده است. آنها به این نوع آفت‌کش‌‌ها عنوان «آفت‌کش‌‌های حیاتی روغنی» هم داده‌اند. این مواد گویای کلاس نسبتا جدیدی از حشره‌کش‌های طبیعی هستند که در مراحل آزمایشگاهی نشان از جایگزینی مطمئن، موفق و در عین حال دوست‌دار محیط زیست برای حشره‌کش‌های رایج شیمیایی داشته‌اند و این در حالی است آنها خطرات به مراتب کمتر را برای سلامت انسان و دام به همراه دارند. دکتر ماری آیسمن از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این پروژه تحقیقاتی نیز حضور داشته می‌گوید: ما درصدد هستیم تا استفاده‌های بالقوه‌ای از حشره‌کش‌های طبیعی را ارائه کنیم که صرفا مبتنی بر ادویه و چاشنی‌های رایج در آشپزخانه‌ها هستند. شاید تا امروز کمتر کسی به این فکر می‌افتاد که می‌توان از نعناع،‌آویشن، رزماری و نظایر آنها برای تولید نسل جدید و برتر و تا حد زیادی دوست‌دار محیط‌زیست آفت‌کش‌‌ها استفاده کرد. این نوع حشره‌کش‌های جدید عموما ترکیبی از ریز ذراتی از 2 تا 4 ادویه و چاشنی مختلف هستند که در آب حل شده و رقیق شده‌اند. عملکرد این حشره‌کش‌ها نیز در نوع خود جالب توجه است به طوری که یا موجب مرگ فوری حشرات موذی می‌شوند یا این‌که آنها را از محیط دور می‌کنند.

نسل جدید آفت‌کش‌‌ها با استفاده از ادویه و چاشنی‌های غذایی ارائه شده تا کشاورزی مدرن به سوی انطباق با معیارهای زیست محیطی حرکت ‌کند

طی بیش از یک دهه گذشته محققانی همچون ماری آیسمن و تیم همراهش بسیاری از این نوع ادویه و چاشنی‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و دریافته‌اند که آنها در دل خود طیف وسیعی از فعالیت‌های آفت‌کش مناسب کشاورزی امروزی را دارند. برخی محصولات و تولیدات تجاری مبتنی بر ادویه و چاشنی‌ها هم‌اکنون از سوی برخی کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نکته جالب این است که در حفاظت و نگهداری از محصولات کاملا طبیعی نظیر توت‌فرنگی، اسفناج و گوجه‌فرنگی در برابر شته‌ها و کرم‌های ریز با نتایج موفقیت‌آمیزی همراه بوده‌اند.

محققانی که در این عرصه مشغول انجام مطالعات گوناگونی هستند معتقدند، چنین آفت‌کش‌هایی دست کشاورزان و باغداران را درخصوص پرورش طیف گسترده‌تری از محصولات زراعی و باغی باز می‌گذارد و موجب می‌شود تا آنها با نگرانی‌های کمتری به تولید چنین محصولاتی بپردازند. البته گرچه در برخی کشورهای پیشرو و توسعه یافته جهان، استفاده از چنین آفت‌کش‌هایی تا حد زیادی رایج شده است با این حال هنوز بازار آنها بسیار محدود است و پیش‌بینی می‌شود آینده‌ای درخشان در انتظار آنها باشد.

نتایج تحقیقات در سال‌های گذشته نشان می‌دهند که آفت‌کش‌های طبیعی از مزایای قابل توجهی در مقایسه با سایر آفت‌کش‌های رایج شیمیایی برخوردارند. برخلاف نمونه‌های رایج امروزی، آفت‌کش‌های تولید شده براساس ادویه و چاشنی‌های گیاهی چندان نیازی به عبور از موانع تاییدکننده ندارند و خیلی سریع‌تر می‌توانند جای خود را در بازار کشورهای مختلف جهان پیدا کنند، اما مزیت عمده دیگر این نوع آفت‌کش‌ها در این است که حشرات موذی و مخرب به احتمال بسیار کمتری این توانایی را پیدا می‌کنند تا در برابر اثرگذاری آنها به تدریج مقاوم شوند. درعین حال این نوع حشره‌کش‌ها برای کشاورزان و باغداران کم‌خطرتر هستند.

البته گرچه در نظر کلی این نوع حشره‌کش‌ها مزایای خیره‌کننده‌ای دارند، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان برخی کمبودها و نواقص نیز در آنها پیدا کرد. از آنجا که این نوع آفت‌کش‌ها به دلیل ساختار طبیعی که از آن برخوردارند با قرار گرفتن در معرض جریان هوای آزاد و تابش نور خورشید به سرعت تبخیر می‌شوند، از این رو کشاورزان و باغداران مجبورند تا به دفعات بیشتری محصولات کشاورزی خود را با استفاده از این آفت‌کش‌ها مصون نگاه دارند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که برخی از این نوع آفت‌کش‌ها، تنها چند ساعت دوام دارند که البته مقایسه آنها با نمونه‌های رایج شیمیایی که معمولا روزها و حتی ماه‌ها ماندگاری دارند نشان از برخی معایب غیرقابل انکار آفت‌کش‌های تولید شده از ادویه و چاشنی‌های رایج دارند. در کنار این نقص مهم باید به این نکته نیز اشاره کرد که محتوای آفت‌کشی این نوع تولیدات در مقایسه با نمونه‌های شیمیایی چندان قابل ذکر نیست و به همین دلیل کشاورز مجبور است تا در مساحت مشخصی از میزان بیشتری از این نوع آفت‌کش‌ها استفاده کند و به نتیجه مطلوب دست یابد. با توجه به این معایب محققان در تلاش هستند تا راه‌های موثری جهت افزایش ماندگاری آفت‌کش‌های تولید شده از ادویه و چاشنی پیدا کنند.

در سال‌های اخیر این عرصه از فناوری‌های نوین مورد توجه محققان زیادی بوده است تا آنجا که تلاش شده است محصولات کشاورزی تولید شوند که جانورانی نظیر سگ و گربه را از محیط دور می‌سازند و با توجه به این موفقیت‌ها تلاش می‌شود تا طیف محصولات کشاورزی که با استفاده از این آفت‌کش‌ها مصون می‌شوند، روز به روز گسترش یابند.

زهرا شفاعت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها