دکتر سودابه درویش

تغذیه و سرطان پروستات

سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم از بافت‌های پروستات نشات می‌گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هریک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود. سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است.
کد خبر: ۲۸۲۹۶۴

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی، روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به عواملی چون سن، ژنتیک، هورمونی،‌ تغذیه، مواد شیمیایی و بیماری‌های مقاربتی مرتبط می‌دانند.

نقش تغذیه: ارتباط بین سرطان، رژیم غذایی و مکمل‌های تغذیه‌‌ای متغیر است. از آنجا که سرطان پروستات معمولا به آهستگی رشد می‌کند ولی می‌تواند مهلک باشد لذا رژیم غذایی مناسب نظیر غذاهای کم‌چرب و مبتنی بر غذاهای گیاهی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات نقش مفیدی در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها دارد. این غذاها نه‌تنها ویتامین‌ها، املاح و فیبر را فراهم می‌کنند بلکه وعده‌های غذایی کم‌کالری و کم‌چربی را تامین می‌کنند. این احتمال وجود دارد که مصرف کالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش دهد و این به نوبه خود رشد سلول‌های سرطانی پروستات را تحریک می‌کند.

از سوی دیگر خوردن محصولات گوجه‌فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه و گریپ‌فروت خطر ابتلا به سرطان پروستات را کمتر می‌کند. بیشترین لیکوپن در فرآورده‌های گوجه‌فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه‌فرنگی و سس اسپاگتی می‌باشد. گوجه‌فرنگی نپخته از لیکوپن کمتری برخوردار است. سیر هم در کاهش ابتلا به سرطان پروستات موثر است. ترکیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش می‌دهند و این به مبارزه با رشد تومور کمک می‌کند. این ترکیبات گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش داده و تولید آنزیم‌هایی را که به از بین بردن ترکیبات سرطان‌زا کمک می‌کند، افزایش می‌دهد.

فرآورده‌های سویا نیز به دلیل دارا بودن ایزوفلاون‌ها احتمال خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. چای سبز هم حاوی ترکیباتی است که فعالیت آنزیم‌های ضروری برای رشد سرطان را مهار می‌کند.

همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده است که فلفل تند می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی در مبتلایان به سرطان پروستات شود.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم خطر ابتلا به سرطان پروستات را تشدید می‌کند. براساس تحقیقات پژوهشگران استرالیایی احتمال بروز سرطان پروستات در مردانی که الکل مصرف می‌کنند 20 درصد بیشتر از مردانی است که از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها