گروه سیاسی: خبرهایی که این روزها منتشر می‌شود، نشاندهنده این واقعیت است که روابط ایران و آمریکا به نقطه حساس رسیده است به ویژه آن که درخواست ایران برای پا پیش گذاشتن آمریکا به منظور جبران اقدامات گذشته ظاهرا با چراغ سبز دولت جدید این کشور مواجه شده و اوباما قصد دارد هواپیما و قطعات هواپیما به ایران ارسال کند. خبر فروش 20 فروند بوئینگ توسط آمریکا به ایران که روز شنبه از سوی یک منبع آگاه در خبرگزاری فارس منتشر شد واکنش نیم‌بندی در بین مسوولان کشور داشت. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری این خبر را تکذیب کرد اما مقام بالاترش یعنی وزیر راه با بیان اینکه تایید این خبر در صلاحیت شخص رئیس‌‌جمهور است، اطلاع‌ رسانی بیشتر را به طرح این بحث در جلسه عصر دیروز هیات دولت مشروط کرد. منبع آگاهی که این خبر را به فارس داده بود، اضافه کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا برای جلب نظر ایران به انجام مذاکره معادل 2/5 میلیارد دلار بوئینگ و قطعات هواپیما به ایران تحویل می‌دهد. وی ادامه داده بود پیام‌های رئیس‌‌جمهور آمریکا به ایران برای تحویل این هواپیماها بعد از قطعی شدن انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران فرستاده شده است.
کد خبر: ۲۸۰۶۸۹

وزیر راه کشورمان، حمید بهبهانی دیروز یعنی یک روز پس از انتشار این خبر آن را تکذیب نکرد، اما گفت در صورت صحت این خبر، این اقدام از سوی سیاستمداران دولت آمریکا صرفنظر از سیاست‌های عملی، بشردوستانه است.

در این میان نکته‌ای نیز در خبر فارس قابل توجه است، این که هزینه این هواپیماها را که گفته می‌شود آمریکا قصد دارد به ایران تحویل دهد از محل اموال بلوکه شده ایران تامین کند. میزان اموال بلوکه شده ایران در آمریکا با احتساب سود آن حداقل40 میلیارد دلار است. دارایی‌های اولیه بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 18 میلیارد دلار می‌رسد که شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقدی، خریدها و تجهیزات نظامی اف 14 و غیرنظامی می شود که پس از 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد.

اصرار آمریکا برای گفتگو با ایران

در کنار این خبر، اخبار متعدد درخواست مقامات آمریکایی برای گفتگو با مقامات ایرانی خیلی جلب توجه می‌کند. دیروز نیز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن قصد دارد با وجود مخالفت مقامات ایران در گفتگوهای آتی با تهران به بررسی برنامه هسته‌ای این کشور بپردازد. رابرت گیبس با استقبال از تمایل مقامات ایران برای گفتگو با سران گروه 1+5 اعلام کرد موضوع هسته‌ای ممکن است مساله‌ای نباشد که مقامات ایران قصد دارند در خصوص آنها گفتگو کنند، اما من متعهد می‌شوم مساله هسته‌ای ایران موضوعی است که ما قصد داریم در این سری گفتگوها به آن بپردازیم.

دیپلماسی پینگ‌پنگ

مواضع این روزهای مقامات ایران و آمریکا به دیپلماسی پینگ‌پنگ می‌ماند که روابط آمریکا و چین را وارد مرحله تازه‌ای کرد و ایالات متحده تحریم تجاری 20 ساله علیه چین را برداشت.

در آن زمان یعنی سال 1971 تیم پینگ‌پنگ آمریکا که برای سی‌ویکمین مسابقات جام جهانی تنیس روی میز در ژاپن به سر می‌برد توسط تیم چین دعوت شد تا به یک سفر فوری و با هزینه میزبان به چین برود.

از 11 تا 17 آوریل، تیم ایالات متحده در بازی‌هایی نمایشی با تیم چین بازی کرد، از دیوار چین و کاخ تابستانی خارج از پکن بازدید نمود، با دانشجویان و کارمندان چینی دیدار کرد و در مراسم اجتماعی در شهرهای بزرگ چین شرکت کرد. یک سال بعد بازیکنان چینی به ایالات متحده رفتند و یکسری بازی‌های نمایشی «اول دوستی» را در برابر تماشاگران پر هیجان ایالات متحده اجرا کردند.

ایالات متحده و چین در آن زمان مذاکرات خاموش و پشت پرده‌ای را آغاز کرده بودند، زیرا هر‌دو کشور می‌خواستند در مقابل زمینه تجاوز شوروی، روابط خود را تقویت کنند.

طی سال 1971 مشاور امنیت ملی، هنری کیسینجر دو دیدار مخفی به چین داشت تا پایه‌های آشتی دوباره را مستقر کند و در آن تابستان، در ادامه روابط مثبت ایجاد شده از طریق دیپلماسی پینگ‌پنگ، ریچارد نیکسون اعلام کرد که وی نیز در سال آتی به چین خواهد رفت تا گفتگوهای رسمی را آغاز کند و روابط بین دو ملت را طبیعی سازد.

و سرانجام در بیست و یکم فوریه سال 1972 ریچارد نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکایی بود که به چین سفر کرد؛ اما ظاهرا این بار آمریکا به جای اعزام بازیکن به چین که دیپلماسی پینگ‌پنگ را رقم زد مجبور شود با ارسال هواپیماهای مسافربری برای ایران دیپلماسی جدیدی را تحت عنوان دیپلماسی بوئینگ تجربه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها