برای شرکت درکنفرانس عمومی آژانس

علی اکبر صالحی وارد وین شد

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز شنبه برای شرکت در پنجاه و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد وین، پایتخت اتریش شد.
کد خبر: ۲۷۹۷۱۷

به گزارش ایسنا، کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 23 شهریور (14 سپتامبر) با حضور و سخنرانی رییسان سازمان‌های انرژی اتمی کشورهای عضو در مرکز بین‌المللی وین برگزار می‌شود.

علی‌اکبر صالحی که به تازگی جانشین رضا آقازاده رییس پیشین سازمان انرژی اتمی شده است، در اولین حضورش در اجلاس سالانه آژانس به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی ایران سخنرانی می‌کند.

صالحی از سال‌های 1379 تا 1382 نماینده‌ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. وی در روزهای پایانی مسوولیتش و در حالی که گفته می‌شد دوره چهار ساله‌ی وی در وین به پایان رسیده است، به عنوان نماینده ایران در آژانس، سند پروتکل الحاقی را از طرف دولت ایران امضاء کرد.

وی نخستین مقام از مقام‌های جمهوری اسلامی بود که رسما از لزوم امضای پروتکل الحاقی، پیمان منع سلاح‌های اتمی توسط همه کشورها و از جمله ایران سخن گفت. صالحی پس از آن در اظهارنظری، امضای پروتکل الحاقی را مصداقی از شعر "نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب" دانسته و گفته است،"خوشبختانه با امضای پروتکل وقتی هنوز سهراب نمرده بود، نوش‌دارو رسید و نجات یافت."

او پس از آن مشاور علمی و بین‌المللی کمال خرازی وزیر امور خارجه پیشین ایران شد، هر چند که از او به عنوان مشاور هسته‌یی خرازی نام برده می‌شد.

وی هم‌چنین از سال 84 به مدت چهار سال معاون اکمل‌الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بوده است. به گزارش ایسنا، در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی مدیرکل آژانس آخرین سخنرانی خود را خواهد داشت.

در این نشست قرار است انتصاب یوکیا آمانو جانشین ژاپنی البرادعی مورد تصویب قرار گیرد. هم‌چنین، در پنجاه و سومین نشست کنفرانس عمومی آژانس انتخاب مسوولان و انتصاب کمیته عمومی تقاضای عضویت در آژانس، پیام دبیرکل سازمان ملل، بیانیه مدیرکل به آژانس، تصویب انتصاب مدیرکل جدید، تعیین سهمیه‌ها برای صندوق همکاری‌های فنی برای سال 2010، مباحث کلی و گزارش سالانه 2008، انتخاب اعضای شورای حکام، حسابرسی آژانس در سال 2008، برنامه و بودجه 2010 و 2011 آژانس در دستور کار قرار دارد.

هم‌چنین در این نشست درباره اتخاذ تدابیری برای تقویت همکاری بین‌المللی در ایمنی هسته‌یی، تشعشع و حمل و نقل و مدیریت زباله هسته‌یی، تدابیر امنیت هسته‌یی برای حفاظت در برابر تروریسم هسته‌یی، تقویت فعالیت‌های همکاری فنی آژانس، تقویت فعالیت‌های آژانس در رابطه با علم فن‌آوری هسته‌یی و کاربردهای آن، اجرای توافق‌نامه پادمان‌های NPT بین آژانس و جمهوری دموکراتیک خلق کره، کاربرد پادمان‌های آژانس در خاورمیانه، اصلاحیه بند 6 اساسنامه آژانس نیز از دیگر موضوعاتی است که در این نشست از سوی کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها