گروه جامعه: مدت سفر حج تمتع امسال با توجه به شیوع آنفلوآنزای نوعA در عربستان و کاهش اعزام زائران با اجماع‌نظر دست‌اندرکاران حج، 3 روز کاهش خواهد یافت. به گزارش ایرنا، ‌این موضوع در نشست روز گذشته هم‌اندیشی مدیران حج و زیارت طرح شد و در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۲۷۹۳۸۴

این نشست برای برپایی مناسب حج امسال و به دنبال تصمیم کمیته کشوری جلوگیری از گسترش ویروس آنفلوآنزای نوع A و اعمال محدودیت‌هایی در اعزام زائران به عمره و حج و به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در عملیات اجرایی این آیین برگزار شد.

در این هم‌اندیشی که با حضور مصطفی خاکسارقهرودی، رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد، پس از ارائه وضعیت کنونی کاروان‌های حج امسال از سوی مدیران استان‌ها، درخصوص اجرایی کردن سیاست‌های اعلام شده توسط کمیته کشوری جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای نوعA برای ایجاد ممنوعیت تشرف زائرانی که در محدوده سنی زیر 12 و بالای65 سال و بیماران خاص قرار می‌گیرند، تصمیماتی شامل موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

برای تعداد زائرانی که از کاروان‌ها حذف می‌شوند، جایگزین در نظر گرفته نشود.

طول سفر حداقل به مدت 3 روز برای کل زائران کاهش یابد. اقامت زائران در مدینه یک هفته باشد و این کاهش از روزهای اقامت زائران در مکه اعمال شود.

زائران در روزهای اقامت در مکه از فضای وسیع‌تری استفاده کنند، به گونه‌ای که حداکثر افراد ساکن در هر اتاق 5 نفر باشد و علاوه بر آن مراکز بهداشتی و درمانی افزایش پیدا کند و در هر ساختمان نیز فضایی برای نیاز احتمالی به ایزولاسیون اختصاص یابد و ضدعفونی شود.

تعداد زائران کاروان‌ها حداقل 110 و حداکثر 145 نفر باشد.

کاروان‌هایی که کمتر از 50 نفر در آنها ثبت‌نام کرده‌اند، باید با کاروان‌های دیگر که در محدوده گروه قیمتی و تاریخ ورود یکسان به عربستان هستند، ادغام شوند.

با هماهنگی وزارت بهداشت، پزشکان متخصص عفونی به مراکز درمانی ایران در عربستان اعزام خواهند شد.

تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی قبل از تشرف، برای همه حجاج اجباری خواهد بود.

تعداد خدمه و عوامل، حتی‌الامکان کاهش یابد.

جلسات ویژه‌ای برای آموزش کادر پزشکی و کاروان‌ها، به منظور آشنایی با روش‌های پیشگیری از شیوع این بیماری تنظیم شود، ‌همچنین معاینات پزشکی دقیقی برای مشخص شدن آمار دقیق بیماران پرخطر از سوی هیات پزشکی حج و زیارت صورت گیرد و اسامی افرادی که به دلیل واقع شدن در یکی از شرایط دوازده‌گانه بیماری‌های خاص، تشرف به حج تمتع امسال برایشان میسر نیست، مشخص و اعلام شود.

در حد امکان هواپیما‌ها هم قسمت ویژه‌ای را برای نیاز‌های احتمالی در نظر بگیرند.

با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، هزینه‌های اسکان افزایش قابل توجهی خواهد یافت که البته این خسارت‌ها، به هیچ وجه متوجه زائران نخواهد شد. تاکید جدی سازمان حج و زیارت بر این است که مطلقا ثبت‌نام و جایگزینی جدیدی صورت نگیرد و کاروان جدید هم ایجاد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها