گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی پس از 4روز و نیم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور،‌ نهایتا ظهر پنجشنبه درخصوص نظر نمایندگان درباره این افراد رای‌گیری کرد که براساس آن، از میان 21 وزیر پیشنهادی، 18 نفر آنها از نظر مجلس صلاحیت تصدی وزارت مربوطه را داشتند. این رای‌گیری ظهر روز پنجشنبه در حالی انجام شد که پیش از رای‌گیری، صلاحیت 2 وزیر باقیمانده یعنی وزیر نفت و نیرو با سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف و همچنین ارائه برنامه از سوی وزیران مربوطه انجام شد. همچنین پس از پایان اظهارات نمایندگان و وزرا، محمود احمدی‌نژاد بار دیگر پشت تریبون رفت تا قبل از رای‌گیری، آخرین دفاعیات خود را از کابینه پیشنهادی انجام دهد.
کد خبر: ۲۷۸۴۱۸

پس از پایان رای‌گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری مشترکی به تشریح نحوه تعامل دولت و مجلس در فرستادن وزرا به کابینه دهم پرداختند.

کابینه دهم متعهد، متخصص و کارآمد است

محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری از فصل جدید همکاری‌های کارشناسی، تخصصی و دلسوزانه خادمان ملت در دولت و مجلس خبر داد و از رسانه‌ها خواست به مباحث مطرح شده درخصوص رای اعتماد به وزرا پایان دهند، زیرا اکنون زمان انجام وظیفه است.

رئیس‌جمهور فضای دولت و مجلس را فضایی دوستانه، آرمانی و اعتقادی و آکنده از تعامل توصیف کرد و از این فضا به عنوان احساس در یک سنگر بودن نام برد.رئیس دولت دهم این فضا را نشانه رشد و تعالی و ظرفیت‌های بی‌نظیر جمهوری اسلامی برای اداره درست جامعه و توجه عمیق به آرای مردم و صیانت از منابع ملت خواند و از نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی برای 5 روز بحث مداوم درخصوص رای اعتماد به وزرا تشکر کرد.

نمایندگان مجلس به 18 وزیر از 21 وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد رای اعتماد دادند

احمدی‌نژاد: فصل جدیدی از همکاری‌های مجلس و دولت آغاز شد

رئیس‌جمهور افزود: آنچه را که نمایندگان ملت درباره کابینه دهم تصمیم بگیرند نتیجه خیر می‌دانم و کابینه به هر صورت که تحویل داده شود، کار را شروع و مسائل کشور را دنبال می‌کند.

رئیس دولت دهم با تاکید بر این‌که در قانون اساسی به رای مردم اهتمام ویژه‌ای منظور شده است، اظهار کرد: این امر به گونه‌ای است که در برخی ارگان‌ها و نهادها رای مردم از دو یا سه جهت اعمال می‌شود.احمدی‌نژاد فضای مجلس را آزاد، جدی و پیگیر توصیف کرد و گفت: همه مسائل درباره افراد اعم از مسائل فردی، زندگی شخصی، تخصص و اطلاعات درباره تجربه، تخصص و کارآمدی آنان زیر ذره‌بین دقیق نمایندگان قرار گرفت.احمدی‌نژاد با بیان این‌که نظرات همه دلسوزانه بود گفت: البته ممکن است کسی تند و کسی نرم صحبت کند اما این تاثیری بر این‌که کار مجلس عالمانه و صادقانه بود، ندارد.

لاریجانی: مسوولان ما در قبال انقلاب و مردم یکصدا و یکرنگ هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری مشترک، گفت: تبلیغات رسانه‌های بیگانه برای تفرقه افکنی میان مسوولان و مردم بی اثر است و مسوولان ما در قبال انقلاب و مردم یکصدا و یکرنگ هستند.علی لاریجانی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی افزود: بحث‌های مختلفی در مجلس مطرح، 38 ساعت بحث راجع به دولت در مجلس انجام و 128 نفر در این رابطه صحبت کردند که این موضوع تکثر آرا در مجلس را نشان می‌دهد، به صورتی که نگاه‌های مختلف فرصت یافتند دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

لاریجانی با تاکید بر این‌که مجلس حامی دولت است، افزود: همه بحث‌ها و فعالیت‌هایی که درمجلس انجام شد، نشانگر الفت و دوستی و برادری است و هر آنچه که نتایج آرای مردم در مجلس باشد، باعث خیر و برکت دولت خواهد بود.

لاریجانی درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل جلسات مشترک میان مجلس و دولت خاطرنشان کرد: مکانیزم‌های قانونی مشخص هستند، از این نظر برای همگرایی و نزدیک شدن دولت و مجلس استقبال می‌کنم.

ابوترابی‌فرد: مجلس نه در موضع تقابل‌ ا‌ست و نه در موضع تسلیم

سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز که پنجشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع تشکیل کابینه دهم در سایه تعامل مجلس شرکت کرده بود، گفت: نمایندگان مجلس چه اکثریت و چه اقلیت، درصدد تقابل با دولت دهم نیستند، اما قطعا در مقام تسلیم در برابر دولت نیز نخواهند بود.

نایب رئیس اول مجلس گفت: هیچ رای اعتمادی به کابینه در ادوار گذشته، با حضور 286 نماینده و اینقدر زمانبر تشکیل نشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل طول کشیدن روند رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی گفت: نمایندگان اعم از موافقان و مخالفان با دغدغه و احساس مسوولیت جدی به موضوع نگاه کردند.

وی با تاکید بر این که نگاه تعاملی میان مجلس و دولت باید براساس اصول و شاخصی همچون قانون اساسی و چارچوب‌های اخلاقی و منش اسلامی باشد، گفت: مفهوم تعامل نه تسلیم در مقابل دولت است و نه تقابل با آن.ابوترابی فرد با اشاره به این‌که در همه ادوار مجلس، بجز مجلس هفتم و هشتم همه وزیران پیشنهادی، رای اعتماد مجلس را کسب می‌کردند، گفت: این مساله در 2 مجلس هفتم و هشتم تکرار نشد و نمایندگان با بررسی دقیق، نقد و حضور جدی، صلاحیت وزرای پیشنهادی را رسیدگی کردند و در دوره قبل 4 وزیر و در این دوره 3 وزیر معرفی شده، نتوانستند رای مجلس را به دست آورند.

میزان رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، به این شرح است:

سوسن کشاورز (وزارت آموزش و پرورش:) 49 موافق، 209 مخالف و 28 ممتنع/ رضا تقی‌پور (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:) 197 موافق، 62 مخالف و 27 ممتنع/ حیدر مصلحی (وزارت اطلاعات:) 194 موافق، 67 مخالف و 25 ممتنع/ سیدشمس‌الدین حسینی (وزارت امور اقتصاد و دارایی:) 224 موافق، 41 مخالف و 21 ممتنع/ منوچهر متکی (وزارت امورخارجه:) 173 موافق، 79 مخالف و 34 ممتنع/ مهدی غضنفری (وزارت بازرگانی:) 158 موافق، 91 مخالف و 37 ممتنع/ مرضیه وحید دستجردی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:) 175 موافق، 82 مخالف و 29 ممتنع/ محمد عباسی (وزارت تعاون:) 163 موافق، 83 مخالف و 37 ممتنع/ صادق خلیلیان (وزارت جهاد کشاورزی:) 200 موافق، 54 مخالف و 32 ممتنع/ سیدمرتضی بختیاری (وزارت دادگستری:) 225 موافق، 36 مخالف و 23 ممتنع/ احمد وحیدی (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:) 227 موافق، 54 مخالف و 5 ممتنع/ حمید بهبهانی (وزارت راه و ترابری:) 167 موافق، 83 مخالف و 33 ممتنع/ فاطمه آجرلو (وزارت رفاه و تامین اجتماعی:) 76 موافق، 181 مخالف و 29 ممتنع/ علی‌اکبر محرابیان (وزارت صنایع و معادن:) 153 موافق، 103 مخالف و 27 ممتنع/ کامران دانشجو (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:) 186 موافق، 75 مخالف و 25 ممتنع/ سیدمحمد حسینی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:) 194 موافق، 61 مخالف و 31 ممتنع/ عبدالرضا شیخ‌الاسلامی (وزارت کار و امور اجتماعی:) 193 موافق، 63 مخالف و 30 ممتنع/ مصطفی محمدنجار (وزارت کشور:) 182 موافق، 75 مخالف و 25 ممتنع/ علی نیکزاد (وزارت مسکن و شهرسازی:) 219 موافق، 40 مخالف و 27 ممتنع/ سیدمسعود میرکاظمی (وزارت نفت:) 147 موافق، 117 مخالف و 19 ممتنع/ محمد علی‌آبادی (وزارت نیرو:) 137 موافق، 117 مخالف و 32 ممتنع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها