مواد آلی موجود در پسماندهای شهری که در کشور ما حدود 70 درصد این نوع پسماندها را تشکیل می‌دهند، به دنبال یک‌سری واکنش‌های بی‌هوازی تجزیه شده و در این فرآیند، گازی به نام بیوگاز به وجود می‌آید. ترکیبات بنیادین این گاز را متان، دی‌اکسیدکربن، اکسیژن، بخار آب و گازهای دیگر تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۸۲۱۷

در اثر تولید تدریجی بیوگاز، اضافه فشاری در محل دفن پسماندها به وجود می‌آید که در صورت عدم کنترل، خطرات زیست‌محیطی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

اگر این گاز در خاک زیرین، جابه‌جایی عرضی انجام دهد، با خطر انفجار متان همراه است و اگر به صورت کنترل نشده آزاد شود، همراه با تولید بوی زننده، احتمال آتش‌سوزی خودبه‌خودی وجود خواهد داشت.

به همین جهت به منظور مدیریت گازهای جمع‌آوری و استحصال شده، روش‌های متعددی به وجود آمده که به‌کارگیری آنها به عنوان منبع انرژی بر سایرین اولویت دارد.

از آنجا که گاز دفن شده حاوی ترکیبات مضر و خطرناکی است که موجب تخریب لایه ازن و انتشار آلاینده‌ها در جو می‌شوند، این طرح شکل گرفت. از سوی دیگر کنترل این گاز از انتشار آلاینده‌ها مثل دی‌اکسیدکربن و ایجاد خطرات زیست‌محیطی از جمله اثر گلخانه‌ای جلوگیری خواهد کرد.

بیوگاز، جایگزینی مناسب و پایدار برای سوخت‌های فسیلی مثل نفت و زغال‌سنگ است و از آن می‌توان به عنوان سوخت مطمئن برای مصرف محلی مثل نیروگاه برق استفاده کرد. همچنین انرژی تولید شده را می‌توان به فروش رسانید و همچنین می‌توان از اعتبارات طرح‌های توسعه پاک استفاده کرد. کلانشهر تهران، امروزه یکی از مهم‌ترین مناطقی است که با حجم انبوهی از تولید زباله یعنی حدود 7500 تن به صورت روزانه مواجه است که مدیریت صحیح آنها نیازمند به‌کارگیری آخرین روش‌های علمی است و امکان بهره‌گیری از چنین طرح‌هایی برای حفظ محیط‌زیست در آن وجود دارد؛ اما تاکنون حجم زیادی از این زباله‌ها به صورت غیربهداشتی و سنتی دفن شده که مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را برای منبع آبی و خاک منطقه به دنبال داشته است؛ به نحوی که احداث یک سلول دفن بهداشتی سال‌هاست که ضروری بوده و نیاز آن احساس می‌شود.

اگرچه بتازگی با همت سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران، اولین مرکز دفع بهداشتی زباله‌های شهری در منطقه آرادکوه راه‌اندازی شد؛ اما این نیاز برای دیگر کلانشهرها و حجم انبوه تولید زباله در کشور بشدت احساس می‌شود، بویژه در استان‌های شمالی کشور.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها