لیگ نهم در آوردگاه سوم

دست مدعیان بیشتر رو می‌شود

با پشت سر گذاشتن 2 هفته از نهمین دوره لیگ برتر، امروز و فردا، هفته سوم این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. شاید براساس 2 هفته سپری شده قضاوت درباره قدرت و ضعف تیم‌ها کار درستی نباشد، چون به طور مشخص بسیاری از تیم‌ها هنوز شکل و فرم اصلی خود را پیدا نکرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۳۹۵۴

برخی هنوز نفرات اصلی خود را در کنار هم در اختیار ندارند و تعداد زیادی از تیم‌ها با توجه به دیر شروع کردن تمرینات آماده‌سازی، هنوز از لحاظ بدنی در شرایط مطلوب قرار ندارند، ولی به هر حال با سپری شدن چند هفته از رقابت‌ها، تیم‌ها سر و شکل واقعی خود را پیدا خواهند کرد و مسلما تا آن موقع تیم‌هایی که با برنامه‌ریزی اصولی و تدابیر لازم، لیگ را شروع کرده‌اند، نسبت به بقیه در شرایط بهتری قرار خواهند داشت و امتیازات بهتری را جمع‌آوری خواهند کرد.

در این میان، خالی از لطف نیست اگر نگاهی گذرا به وضعیت بازی‌های هفته سوم بیندازیم و شرایط تیم‌ها را پیش از رویارویی با حریفان این هفته، مورد بررسی قرار دهیم.

پاس همدان - پرسپولیس
مغلوب سنتی در اندیشه سنت‌شکنی

پاس همدان طی 2 دوره حضورش در لیگ برتر،‌ برخلاف جام حذفی که 2 بار پرسپولیس را در خانه از گردونه رقابت‌ها حذف کرده، همواره در همدان مغلوب قرمزهای پایتخت شده و اصلا دلش نمی‌خواهد در باخت‌های خانگی مقابل تیم پرطرفدار مهمان هت‌تریک کنند. پاسی‌ها لیگ نهم را خوب شروع نکرده‌اند و تنها تیمی هستند که تا به حال موفق به گلزنی نشده‌اند و این نمی‌تواند آمار مناسبی برای علیرضا منصوریان در راس‌کادر فنی این تیم باشد.

البته از همدان خبر می‌رسد که تقریبا همه مصدومان و محرومان این تیم رسیده‌اند و برای نخستین‌بار پاسی‌ها با تمام نفرات خود می‌توانند مقابل پرسپولیس صف‌آرایی کنند. در آن سوی میدان پرسپولیس، پس از تساوی تحسین‌برانگیز هفته نخست در کرمان، مقابل استقلال اهواز فوتبال پرانتقادی ارائه کرد و حالا کرانچار می‌داند که انتظارات هواداران انبوه پرسپولیس از او تا چه حد بالاست. شاید او کمتر از حد معمول و متعارف فرصت تمرین با تیمش را داشته ولی مسلما سومین بازی بدون پیروزی پیاپی می‌تواند عواقب ناخوشایندی بر مرد کروات داشته باشد و کار او را برای آینده سخت‌تر از حد تصور کند.

استقلال اهواز - مس کرمان
وعده دور از دسترس مظلومی

مس کرمان پس از تحمل سنگین‌ترین شکست هفته دوم با حساب 3 بر صفر مقابل سپاهان اصلا حال و روز خوشی ندارد، هرچند پرویز مظلومی وعده داده که با رسیدن 2 مدافع برزیلی و عراقی‌اش، مس وضعیت بهتری خواهد یافت، ولی اوضاع دفاعی این تیم با دریافت 6 گل در 2 مسابقه آن‌قدر خراب است که به این زودی‌ها نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای آنها متصور شد و همگان نگران شرایط مس در لیگ قهرمانان آسیا و همین لیگ نهم خودمان هستند.

در نقطه مقابل، استقلال اهواز نتیجه نامطلوب هفته نخست و تساوی خانگی برابر ابومسلم را با یک تساوی شیرین مقابل پرسپولیس در تهران جبران کرد تا با توجه به بضاعتی که در این تیم وجود دارد، فعلا با هواداران متعصبش بی‌حساب شود، اما خداداد عزیزی باید مراقب باشد که در خانه خیلی امتیازات را حراج نکند چون ممکن است در هفته‌های پایانی، حسرت همین امتیازات از دست رفته را بخورد.

شاهین بوشهر - تراکتورسازی تبریز
موعد تسویه حساب

هرچند شاهین بوشهر توانست در مرحله پلی‌آف صعود خود به لیگ برتر را مسجل کند، ولی سفیدپوشان بوشهری بابت شکست 2‌بر‌صفر هفته‌های پایانی لیگ دسته اول (دو فصل پیش) خرده‌حسابی با تراکتورسازی دارند که می‌توانند فردا آن را در بوشهر تسویه کنند.

شاهینی‌ها که در مقام مقایسه با بقیه تیم‌ها کار سختی برای بقا در لیگ برتر دارند، برای رسیدن به این هدف مهم نیاز مبرمی به حداکثر امتیازات ممکن در خانه دارند و باید مراقب باشند که بعدها افسوس نخورند، ولی تراکتورسازی هم که یکی از تیم‌های پر سروصدای فصل نقل و انتقالات بود، پس از بازی سزاوارانه‌ای که هفته قبل برابر ذوب آهن ارائه کرد و با بداقبالی نتوانست پیروز شود، می‌خواهد همین روند بازی خوب را همراه با نتیجه‌گیری بهتر ادامه دهد و در این میان در کنار شاهین، مسلما گرمای بوشهر جدی‌ترین رقیب تیم تبریزی و امتیاز ویژه‌ای برای تیم میزبان خواهد بود.

پیکان قزوین - ملوان انزلی
این تیم بی‌فروغ «درخشان»

به طور مشخص پیکان با از دست دادن تنی چند از شاخص‌ترین نفرات فصل گذشته خود تضعیف شده است، ولی باز هم بضاعت تیم قزوینی خودروساز بیشتر از آن است که از 2 مسابقه فقط یک امتیاز بگیرد و حمید درخشان باید نواقص تیمش را هر چه سریعتر برطرف کند تا پس از سال‌ها که به مربیگری در سطح اول فوتبال ایران برگشته، باعث ناامیدی علاقه‌مندانش نشود. اما در عوض، ‌ملوان این روزها خوب نتیجه می‌گیرد و با کسب 4 امتیاز از 2 مسابقه نشان داده که قصد ندارد مثل فصول گذشته تا روزهای انتهایی کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرد. حسن تیم محمد احمدزاده این است که بخش عمده‌ای از اسکلت فصل گذشته‌اش را حفظ کرده و با جذب چند مهره باتجربه مثل پژمان نوری و آدریانو آلوز هم‌اکنون تعادل خوبی میان نیروهای جوان و باتجربه‌اش پیدا کرده است. ادامه این روند و حداکثر حضور در نیمه بالایی جدول می‌تواند سقف آرزوهای این فصل قوی سپید خزر باشد.

صبای قم ‌ - ابومسلم خراسان
قمی‌ها حق لغزش ندارند

شاگردان محمدحسین ضیایی پس از یک برد و یک باخت مقابل 2 تیم تازه لیگ برتری شده تراکتورسازی و استیل آذین، این بار در ایستگاه سوم مقابل تنها نماینده باقیمانده خراسان در سطح اول فوتبال ایران قرار می‌گیرد.

به جرات می‌توان گفت صبای قم از لحاظ مهره نه‌تنها برتری آشکاری بر حریف مشهدی دارد بلکه جزو تیم‌های خوب لیگ محسوب می‌شود و به همین خاطر کسب نیمی از امتیازات ممکن در 2 هفته نخست اصلا نمی‌‌تواند برای این تیم مقبول باشد، اما ابومسلم هنوز سروشکل واقعی خود را پیدا نکرده است و تغییر کادر فنی با رفتن تنی چند از نفرات کلیدی فصل گذشته باعث شود که سیاه‌جامگان هنوز برای بیشتر حریفان ناشناخته باشند. آنها هم باید از همین ابتدا به فکر جمع‌آوری امتیازات باشند، ولی حتما شما هم تصدیق می‌کنید که امتیاز گرفتن از صبای زخم خورده آن هم در قم اصلا کار راحتی نیست.

راه‌آهن - سایپا
همسایه‌ها و شطرنج مایلی ‌ارنی

دو تیم 3 امتیازی جدول رده‌بندی، هفته دوم را با حواشی مختصری پشت سر گذاشتند. سایپا که تک‌گل پیروزی بخشش مقابل شاهین بوشهر به عدم رعایتFair Play نسبت داده شد و راه‌آهن هم در کنار باخت در خانه ملوان از لحاظ اخلاقی و انضباطی دچار مشکلاتی شد که یکی از عواقب آن، محرومیت علیرضا نورمحمدی مدافع میانی مستحکم این تیم است. به هر حال این دو تیم که هم در جدول رده‌بندی و هم از حیث خاستگاه جغرافیایی همسایه هستند، برای حرکت به سمت بالای جدول نیاز دارند تا حتما امتیازات کامل این مسابقه را به خود اختصاص دهند و در این میان، شطرنج افکار محمد مایلی‌کهن در نقش سرمربی سایپا و ارنی برندتس هلندی به عنوان نفر اول کادر فنی راه‌آهن می‌تواند سهم بسزایی در تعیین تیم برنده داشته باشدچون دست‌کم روی کاغذ و در مقام مقایسه نفرات نمی‌‌توان برتری محسوسی برای هیچ یک از دو تیم قائل شد.

مقاومت سپاسی- سپاهان اصفهان
تسویه حساب ژنرال در حافظیه

سپاهان که قاطع‌ترین پیروزی هفته دوم را با برد 3 بر صفر مقابل مس کرمان به دست آورد، در مقام یکی از پرمهره‌ترین تیم‌ها و یکی از مدعیان قهرمانی لیگ نهم، درآوردگاه سوم به شیراز می‌‌رود تا پنجه در پنجه یکی دیگر از زردپوشان لیگ بیندازد. امیر قلعه‌نویی می‌داند که برای ادامه حضور درجمع مدعیان و زهرچشم گرفتن از بقیه نیاز مبرمی دارد تا به پیروزی‌هایش ادامه دهد و مقاومت را از پیش رو بردارد. ژنرال سابق آبی‌ها که فصل گذشته یک شکست وحشتناک 4 بر یک را همراه با استقلال در همین ورزشگاه و مقابل همین مقاومت تحمل کرد، حالا انگیزه تسویه‌حساب هم دارد، هر چند دیگر نه شاغلام در راس کادر فنی مقاومت است و نه دیگر خبری از سیستم 2 5 3 مشهور این تیم است ولی سپاهانی‌ها نباید فراموش کنند که تیم برنده آنها یعنی استقلال هفته گذشته مقابل همین مقاومت بی‌ادعا چه زجری کشید و در نهایت هم نتوانست به بیشتر از یک امتیاز دست یابد.

استقلال تهران - فولاد خوزستان
پشت پای صمد به بخت خودش

بدون تعارف با مجموعه‌ای که استقلال در اختیار دارد، 2 نمایش اولیه این تیم در لیگ نهم به‌رغم کسب 4 امتیاز و گل نخوردن، چیزی جز کفران نعمت کادر فنی این تیم نیست و صمد مرفاوی اگر بخواهد با همین شیوه کج‌دار و مریز و با فوتبال اقتصادی و نتیجه‌گرا به کارش ادامه دهد در واقع به بخت خودش پشت‌پا زده است.

فردا شب و در حالی که استقلال برای اولین‌بار در لیگ نهم در حضور تماشاگرانش به میدان می‌رود، فرصت مناسبی است تا صمد ثابت کند که بازی‌های قبلی این تیم در شرایط خاص به آن نمایش‌های بی‌کیفیت تبدیل شده است. به شرطی که تیم تحت هدایتش را نه براساس ذهنیت خود بلکه براساس توانایی‌های نفراتش در زمین بچیند. البته مهمان اهوازی هم با هدایت لوکا بوناچیچ تیم بسیار خطرناکی است. آنها طی 2 هفته گذشته به‌رغم تمام شایستگی‌هایی که داشتند، نتوانستند بیشتر از یک امتیاز به دست آورند و این مسابقه پخش مستقیم فرصت مناسبی است که نشان‌دهند ظرفیت و توانایی‌های به مراتب بیشتری نسبت به یک امتیاز کسب شده در 2 بازی گذشته دارند.

ذوب آهن اصفهان - استیل‌آذین تهران
جادوی شماره 8 به نایب قهرمان رسید

تنها تیم 6 امتیازی و صدرنشین جدول رده‌بندی یعنی استیل‌آذین فردا یکی از دشوارترین بازی‌های خود در دور رفت را در اصفهان انجام خواهد داد، جایی که باید با نایب قهرمان فصل گذشته یعنی ذوب‌آهن با مجموعه سرحال و هماهنگش مصاف دهد. هرچند استیل‌آذین نفرات شاخصی را در فصل نقل و انتقالات جذب کرده و از نفرات فصل گذشته‌اش فقط 3 نفر در ترکیب اصلی این تیم قرار دارند، ولی علی کریمی بدون هیچ حرف و حدیثی یک تنه بیشتر از 70 درصد قدرت این تیم را در اختیار دارد و با زدن 2 گل و ارسال 3پاس گل طی 2 مسابقه ثابت کرده که از لحاظ فردی یک سر و گردن بالاتر از تمام بازیکنان شاغل در لیگ ایران است.

اگر ذوب‌آهن می‌خواهد در خانه خود سرافکنده نباشد و همچنان خود را به عنوان یک مدعی قدرتمند حفظ کند، حتما باید چاره‌ای برای مهار کریمی بیندیشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و جادوی شماره 8 استیل‌آذین بی‌اثر یا حداقل کم‌اثر شود، خط آتش ذوب‌آهن با مهره‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند از پس خط دفاع و دروازه‌بان نه‌چندان مطمئن مهمان تهرانی برآید.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها