در گذشته تصور می شد ویتامین (د) فقط در استحکام استخوان ها موثر است ؛ اما تحقیقات اخیر نشان می دهد این ویتامین در سلامت تک تک اعضای بدن نقش دارد.
کد خبر: ۲۷۱۷۲
این ویتامین از طریق تابش مستقیم آفتاب به بدن حاصل می شود و نمی توان آن را مانند سایر ویتامین ها با مصرف مواد غذایی تامین کرد؛ البته به استثنای شیر و ماهی های آب سرد که سرشار از این ماده مغذی هستند. استقرار مداوم در سایه ، آلودگی هوا و استفاده دایم از کرمهای ضد آفتاب ، جذب این ویتامین را به حد صفر می رساند. امروزه دانشمندان بیماری هایی چون پوکی استخوان ، سرطان ، دیابت و فشار خون را با کمبود ویتامین (د) مرتبط می دانند. مایکل هولیک ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون معتقد است ، شیوع پوکی استخوان در سالمندی تا حدودی به این دلیل است که آنها بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می کنند. طبق نتایج یک تحقیق ، 30تا 40درصد سالمندانی که دچار شکستگی استخوان ران می شوند، از لحاظ ویتامین (د) در مضیقه هستند. از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد افرادی که میزان ویتامین (د) بدنشان بالاست ، کمتر دچار سرطان روده بزرگ می شوند. بعلاوه ، احتمال ابتلائ به دیابت در کودکانی که بدنشان مقدار کافی از این ویتامین را جذب می کند. 80درصد کمتر از سایر کودکان است . خطر کمبود این ویتامین به قدری زیاد است که متخصصان توصیه می کنند افراد همان گونه که کلسترول خونشان را به طور منظم کنترل می کنند، سالی یک بار اقدام به کنترل ویتامین (د) کنند. بهره روزانه از این ویتامین در سنین مختلف به ترتیب زیر است :
1- زیر 50سال 200واحد
2- بین 51 تا 69 سال 400واحد
3- بالای 70سال 600واحد مصرف یک فنجان شیر تقریبا 100واحد از این ویتامین را تامین می کند. افرادی که رابطه خوبی با لبنیات ندارند ، می توانند از آب پرتقال غنی شده استفاده کنند. بهترین و ساده ترین راه آن است که روزی 10تا 20دقیقه ، بدون مصرف کرمهای ضدآفتاب ، در مقابل نور خورشید بنشینند.