رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا:‌

کارت پایان خدمت هوشمند می‌شود

سردار محمدجواد زاده‌کمند رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: تا 3 ماه پایانی سال 88، کارت پایان خدمت سربازی هوشمند می‌شود.
کد خبر: ۲۷۱۶۶۰

به گزارش فارس ، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا امروز در حاشیه دیدار مردمی در مرکز نظارت همگانی ناجا در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مشکلاتی که مشمولان در چند ماه گذشته داشته‌اند، طولانی شدن زمان تعیین شده برای اعزام آنان به خدمت بود.

با اجرای معافیت‌های جدید سربازی ظرفیت‌ها جدید ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: مشمولانی که قبلاً تاریخ اعزام آنان مشخص و اعلام شده چنان‌چه متقاضی تعجیل در اعزام خود هستند، می‌توانند به مراکز نظام وظیفه مراجعه کنند تا با ‌تناسب ظرفیت‌های ایجاد شده، تاریخ اعزام‌شان به کم‌ترین زمان برسد.

سردار زاده‌کمند گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، در سطح نیروهای مسلح و به منظور برنامه‌ریزی دقیقبرای اعزام و استفاده از مشمولان دارای کسر خدمت سربازی مقرر شده که اطلاعات مربوط به درخواست کسر خدمت (‌اعم از مدت جبهه، آزادگی، جانبازی یا کسر خدمت مشمول بسیجی) به هنگام ثبت‌نام از آنان در سیستم مکانیزه وظیفه عمومی ثبت می‌شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: از این به بعد اگر مشمولی دارای یکی از موارد کسر خدمت فوق باشد، پس از اخذ گواهی جبهه، جانبازی یا کسر خدمت بسیجی از مراجع ذیربط اصل مدارک را به همراه سایر مدارکی که در دفترچه راهنما تعیین شده در اختیار دفارت پلیس + 10 قرار دهند تا  برگ سبز مشمول ثبت شود، البته بررسی و رسیدگی و اعمال کسر خدمت در یگان خدمتی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: مشمولانی که قبلاً مدارک خود را ارسال کرده‌اند و هنوز به خدمت اعزام ‌نشده‌اند اگر واجد شرایط گفته شده هستند، ‌گواهی‌های گفته شده را اخذ و به مرکز عملیات مشمولان وظیفه عمومی ناجا ارسال کنند.

سردار زاده‌کمند گفت: پس از ابلاغ معافیت یک فرزند از خانواده‌ای که 3 فرزند آنان خدمت کرده است اقدامات اجرایی لازم از سوی سازمان وظیفه عمومی در کشور انجام گرفت و مدارک بیش از 90 درصد واجدان شرایط در دفاتر پلیس + 10 ثبت و مراحل بعدی کار که اخذ استعلامات به ویژه استعلام اصالت کارت‌های پایان خدمت از نیروهای مسلح سراسر کشور است، آغاز شد.

وی اظهار داشت: پس از بررسی نهایی کارت معافیت صادر و از طریق پست به نشانی مشمول ارسال خواهد شد اگر مشکلی در پرونده مشمول باشد با شماره تلفن وی تماس برقرار شده تا مشکل برطرف شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

معافیت ‌2 برادری سال 80 و معافیت 3 برادری

سردار زاده‌کمند در ادامه افزود: در نحوه تأثیر معافیت دو برادری در استفاده از معافیت یک فرزند در خانواده‌ای که سه فرزند آنان خدمت کرده است در معافیت یک فرزند از خانواده‌ای که 3 فرزند آن‌ها خدمت کرده بود ابهامی وجود داشت که آیا فردی که به ازای انجام خدمت سربازی وی برادر دیگری در قالب معافیت 2 برادری که در سال 1380 اجرا شد معاف شده بود جزء 3 برادر خدمت کرده محسوب می‌شود یا خیر.

وی اعلام کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده این ابهام برطرف شد و افرادی که از این قانون استفاده کرده‌اند شامل قانون 3 برادری می‌شوند و می‌توانند از معافیت فرزند چهارم استفاده کنند و هیچ محدودیتی برای استفاده از معافیت یک فرزند که 3 فرزند آنان خدمت کرده وجود ندارد.

سردارزاده کمند گفت: سازمان وظیفه عمومی طی هماهنگی که با وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته با هدف کاهش مراجعات مشمولان دانشجو به رده‌های وظیفه عمومی مقرر شده که ثبت‌نام از مشمولان غیر‌غایب و واجد شرایطی که به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند بدون نیاز به مراجعه حضور و اخذ مجوز اولیه از سازمان وظیفه عمومی برای ثبت‌نام انجام شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: پس از آن ثبت‌نام دانشگاه‌ها طبق مکانیزم تعریف شده اقدام به در خواست معافیت تحصیلی خواهند کرد.

وی تأکید کرد:‌ هیچ نیازی به مراجعه حضوری این افراد به سازمان وظیفه عمومی نیست و با مراجعه مستقیم به دانشگاه‌ها ثبت نام کنند.

سردار زاده‌کمند مشمولان واجد شرایط فوق را این گونه اعلام کرد:
- مشمولانی که در سال احضار یعنی 18 سال تمام موفق به اخذ دیپلم یا پیش‌دانشگاهی به شکل حضوری و یا متفرقه شده‌اند.(متولدان سال 70).

- مشمولانی که در سال اعزام یعنی 19 ساال تمام موفق به اخذ دیپلم یا پیش‌دانشگاهی به شکل حضوری شده‌اند (متولدان سال 69).

- متولدین نیمه دوم سال 68 که در سال 87 در مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی به شکل حضوری فارغ‌التحصیل شده و در آزمون سال 87 هم پذیرفته شده‌اند.

- مشمولانی که دارای برگ اعزام به خدمت بدون غیبت بوده و دانشجوی انصرافی و اخراجی هم نباشند چنانچه موعد اعزام به خدمت قید شده در آن سپری نشده باشد.

- سربازان حین خدمت که تا قبل از فرا رسیدن موعد ثبت‌نام در دانشگاه خدمت آنان به اتمام می‌رسد با ارائه گواهی از سوی یگان خدمتی و مشروط به ارائه کارت پایان خدمت به هنگام آغاز تحصیل.

- متعهدین خدمت در وزارت آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه‌ها با ارائه موافقت از بالاترین مرجع سازمانی وزارتخانه.

- مشمولان دارای معافیت موقت پزشکی که در زمان ثبت‌نام اعتبار معافیتشان به اتمام نرسیده و دانشجوی انصارفی و اخراجی هم نباشند.

- فارغ‌التحصیلان مقاطع کاردانی، کارشناسی‌ و کارشناسی ارشد که در مقاطع بالاتر پذیرفته شده‌اند و بیش از 6 ماه از تاریخ فارغ‌التحصیلی شان از مقطع قبلی نگذشته باشد و یا دارای برگه اعزام بدون غیبت هستند که هنوز تاریخ اعزام مندرج در آن سپری نشده باشد.

- مشمولانی که دوره دیپلم را حداکثر تا سن 20 سالگی تمام و یا پیش‌دانشگاهی را حداکثر تا سن 24 سالگی تمام به شکل حضوری در سال 88 به پایان رسانده‌اند.

سردار زاده‌‌کمند گفت: از پایان مرداد امسال سربازانی که از خدمت ترخیص شوند کارت پایان خدمت شان توسط سازمان وظیفه عمومی صادر می‌شود و به مرور تمامی کارت‌ها‌ی پایان خدمت به صورت متمرکز از سوی آن سازمان صادر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها