جامعه فوتبال باید اخلاقی شود، در این مساله شکی نیست و باشگاه‌ها نیز نمی توانند نافی مسوولیت خویش در این حوزه شوند. به یقین نه تنها فوتبال بلکه کل ورزش اگر از اخلاق و هنجارهای پذیرفته شده اخلاقی و فرهنگی جامعه تهی شود، رنگ و بویی ایرانی و اسلامی نخواهد داشت. زیبایی‌های ورزش هم متاثر از روح اخلاق و جوانمردی است که اصولا باید در هر میدان ورزشی متجلی شود. با این رویکرد، منشور اخلاقی فوتبال موضوعی من درآوردی نیست و معتقدم غافل شدن باشگاه‌ها از این حوزه مهم، بنا به هر دلیلی باعث شد فدراسیون فوتبال نسبت به آن اهتمام ورزد و ضوابطی به نام منشور را تبیین کند؛ در حالی که در اصل باشگاه‌ها متولی این امر هستند و نباید به هیچ وجه مسوولیت خود را در زمینه اخلاقی و فرهنگی کردن بستر فوتبال، آن هم در عرصه لیگ و رقابت باشگاهی به دست فراموشی بسپارند. باید تاکید کنم اخلاق در فوتبال، موضوعی تعارف‌بردار نیست که خواسته شود نسبت به آن کوتاهی کرد و از کنار مسائل بسادگی گذشت.
کد خبر: ۲۷۱۱۲۹

نمی دانم چرا وقتی بحث منشور به میان می‌آید، کسانی آن را به ظاهر و آرایش مو و ریش فلان بازیکن منحصر می‌کنند، در حالی که موضوع پیچیده‌تر و گسترده‌تر از این حرف‌هاست. این‌که خواسته شود فوتبال ایران را پاک و منزه از هر غل و غش نیز بدانیم، کار بجا و درستی نیست و کیست که نداند در فوتبال ایران و به دنبال چند سال بی‌توجهی، مناسباتی نامتعارف شکل گرفته که همه چیز آن را تحت تاثیر امواج منفی خود قرار می دهد و به‌طور معمول همه نیز خواستار این هستند که بساط این مسائل در فوتبال که بعضا از آن مافیایی یاد می‌شود، برچیده شود. با این توضیحات، من منشور اخلاقی را مهم و اثربخش می‌دانم، اما در محدوده فوتبال. به سخن دیگر، اگر می‌خواهیم با بازیکن و مربی متخلفی برخورد لازم را انجام دهیم و برایش تنبیهاتی را در نظر بگیریم، این مسائل باید در چارچوب فوتبال باشد ، نه خارج از حیطه آن. بی شک اگر بخواهیم غیر آن عمل کنیم باید فردا انتظار داشته باشیم که هزاران شکایت خارج از شمول فوتبال و در ارتباط با زندگی خصوصی بازیکنان، مربیان، مدیران و... به فدراسیون فوتبال واصل شود که اگر فدراسیون و کمیته انضباطی‌اش بخواهد به این مسائل رسیدگی کند و حکم دهد، از کار و وظیفه اصلی‌اش باز می‌ماند و به نوعی خود نقش دادسرا را بازی می کند که در قاموس فدراسیون نمی‌گنجد.

بنابراین تاکید دارم باید فضایی ایجاد کنیم تا در چارچوب فوتبال با ناهنجاری‌ها برخورد مناسب و پلکانی انجام شود و نباید همان اول، سقف مجازات را در نظر بگیریم. از سوی دیگر، باید تاکید کنم سازمان لیگ نباید به مساله‌ای ورود می‌کرد که در اصل متوجه کمیته انضباطی است. خوشبختانه آقای کفاشیان در مقام رئیس فدراسیون بدرستی موضوع را درک و اعلام کرد، موضوع منشور اخلاقی باید به کمیته انضباطی ارجاع شود و این کمیته به عنوان مرجع تشویق‌ها و تنبیه‌ها به استناد بندها و مواد آیین‌نامه و مقررات، حکم کند. البته اعتقاد دارم در ارتباط با منشور اخلاقی که نام با مسمایی هم دارد، باید شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا رفته رفته توجه به اخلاقیات و مسائل فرهنگی در جامعه فوتبال نهادینه شده و از حواشی بسیارش کاسته شود. خوشحالم که امروز دیگر بار کمیته انضباطی متولی این منشور شده و توصیه‌ام نیز این است که اگر رفتار کسی منطبق با جامعه فوتبال نبود، با آن برخورد پلکانی شود و نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که هر آنچه خودمان فکر می‌کنیم درست است، مورد توجه قرار گیرد.

امیررضا واعظی‌آشتیانی
مدیرعامل باشگاه استقلال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها