علم هم از کار خودش سر در نیاورد که ما سر در بیاوریم. یک روز علم می‌گوید که نوشیدن چای باعث سرطان می‌شود. یک روز می‌آید می‌گوید نوشیدن چای از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. یک روز علم عزیز به این نتیجه می‌رسد که باید شام خورد. یک روز به این ادراک می‌رسد که باید فقط صبحانه خورد. هر روز علم از خواب بیدار می‌شود در حالی که خواب جدیدی برای ما دیده است. قربانیان بیچاره، که ماییم ،و بالاخره نفهمیدیم به کدام سازش برقصیم. آن‌قدر این علم از بدو خلقت بشر تاکنون تناقض‌گویی کرده که باعث شده بشر اولیه از دست او سر به بیابان بگذارد! اما جالب اینجاست که تا به حال به بهانه اینکه خب علم پیشرفت می‌کند و اگر مثل قبل باشد و تغییر نکند که علم نیست، از اتهام دروغگویی مبرا بوده است.
کد خبر: ۲۷۰۹۷۸

اگر با خوش‌بینی به علم نگاه کنیم باعث شده که تصمیم‌گیرنده شما باشید چرا که نمی‌خواهد برای شما تعیین تکلیف کند.

اگر با بدبینی به علم نگاه کنیم باعث شده بشریت از آغاز تاکنون از خوردن چیزهایی برحذر داشته شود که بعدها ثابت شده برایش مفید بوده یا به خوردن و نوشیدن‌ چیزهایی تشویق شده که بعدها معلوم شده برایش مضر بوده است. اما به یک چیز دقت کرده‌اید؟ قبلاً این‌طور بود که اگر می‌گفتند نوشیدن چای مضر است 5 سال بعد ثابت می‌کردند که نخیر مفید است. اما امروز وقتی چیزی را اثبات می‌کنند فردا به انکار آن می‌پردازند. در حالی که یکی نیست یک نامه بلندبالا بنویسد و تمام این تناقضات علم را به رویش بیاورد و فریاد برآورد که آهای علم عزیز ما موش آزمایشگاهی نیستیم،‌ما انسانیم!

قهوه بخورم یا نخورم؟

یکی از بلاتکلیفی‌های ما این است که نفهمیدیم بالاخره قهوه بنوشیم یا ننوشیم. وقتی در این زمینه بلاتکلیف باشیم دیگر تکلیفمان با کل زندگی معلوم است. توجه کنید:‌

به گزارشAP ، محققان در دانشگاه فلوریدا می‌گویند احتمال دارد نوشیدن 5 فنجان قهوه در روز اختلال در حافظه را، که از جمله مشکلاتی است که بیماری آلزایمر به وجود می‌آورد، کاهش دهد در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده بود کافئین از مغز حفاظت می‌کند.

اما کارشناسان در کشور انگلستان در تحقیق خود گفته‌اند توصیه آنها به نوشیدن قهوه به این معنی نیست که بیماران مبتلا به آلزایمر باید به مصرف قرص‌های کافئین روی بیاورند.

تحقیقات بعدی نشان داد که قهوه همچنین بر آنزیم‌هایی که برای تولید این پروتئین لازمند، تاثیر می‌گذارد.

محققان همچنین گفته‌اند که کافئین تورم در مغز را که به تولید زیاد این پروتئین منجر می‌شود، کاهش می‌دهد.

خب فکر می‌کنید مردم بعد از خواندن این خبر چه می‌کنند؟ به کافی‌شاپ‌ها حمله‌ور می‌شوند و سفارش چند فنجان قهوه می‌دهند؟ خیر. چون علم و اخبار علمی‌ همواره به آنها هجوم می‌آورد و آنها را در راه کافی‌شاپ به خانه برمی‌گرداند. شما به دلیل اینکه فکر می‌کنید نوشیدن قهوه خوب است شال و کلاه می‌کنید و راهی کافه‌ای نزدیک محل سکونت خود می‌شوید اما در تاکسی که نشسته‌اید از رادیو می‌شنوید که نوشیدن قهوه مضر است،‌ بنابراین در نیمه‌های راه پول تاکسی را حساب کرده و پیاده می‌شوید و عطای قهوه نوشیدن را به لقایش می‌بخشید.

فکر نکنید نوشیدن قهوه خوب است و امراض شما را معالجه می‌کند چرا که باز علم ثابت کرده و به زنان باردار هشدار داده که از نوشیدن بیش از سه فنجان قهوه در روز اجتناب کنند.

بنا به تحقیقی در آمریکا خطر سقط جنین در زنان بارداری که در روز بیش از 2 فنجان قهوه می‌نوشند، 25 درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که خطر سقط جنین در زنان بارداری که مواد خوراکی کافئین‌دار مصرف نمی‌کنند 12 درصد است.

محققان همچنین زحمت کشیده‌اند و متوجه شده‌اند که مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی کافئین، مانند نوشابه‌های گازدار و چای، باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود.

کافئین از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود و به باور کارشناسان انتقال کافئین ممکن است روی رشد سلول‌های جنین تاثیر سوء داشته باشد.

اغلب زنان در اوایل دوره بارداری از مزه نوشابه‌های کافئین‌دار خوششان نمی‌آید و به همین دلیل منع کردن آنها از نوشیدن این گونه نوشیدنی‌ها نباید کار مشکلی باشد.

چای لب‌سوز و لب‌دوز

حالا بشنوید از چای که اگر در طول روز ننوشیم آن روز شب نمی‌شود. عادت دارید چای را داغ بنوشید؟‌ چای لب‌سوز و لب‌دوز بنوشید؟ پس منتظر تبعات آن یعنی بلایا و مزایای آن باشید. یک روز از بلایای آن با شما می‌گویند و روز دیگر از مزایای آن. بله، چای داغی که حرارت آن بیش از 70 درجه سانتیگراد است و از آن بخار بلند می‌شود خطر سرطان مری را بیشتر می‌کند.

به گزارش ایسنا ،تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می‌دهد که نوشیدن چای داغی که بخار از آن بلند می‌شود خطر ابتلا به سرطان مری را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

افزودن مقدار کمی ‌شیر به چای، کاری که بیشتر غربی‌ها می‌کنند، موجب کاهش داغی چای و در نتیجه از بین رفتن این خطر می‌شود.

هر سال بیش از 500 هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به سرطان مری جان خود را از دست می‌دهند.

البته با همه این تفاسیر سرعت نوشیدن چای هم کم اهمیت ندارد.

نوشیدن یک فنجان چای در ظرف مدتی کمتر از 2 دقیقه پس از ریختن آن، خطر سرطان مری را در مقایسه با چایی که 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می‌شود، 5 برابر افزایش می‌دهد. ولی جالبش اینجاست که هنوز ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است! که ان‌شاءالله بزودی پیدا می‌شود.

حالا از مزایای نوشیدن چای لب‌سوز و لب‌دوزی که بخاری شبیه دود آتشفشان از آن به هوا برمی‌خیزد برایتان بگوییم. محققان معتقدند دمای بدن بر افزایش احساسات مثبت تاثیر می‌گذارد.

محققان دسته ای داوطلب را به دو گروه تقسیم کرده و به گروه اول، چای داغ و به گروه دوم قهوه سرد دادند و سپس از آنها خواستند تصاویر افراد ناآشنایی را تماشا و نظر خود را در مورد آنها بیان کنند. خدا کند گروه اول به سرطان مری مبتلا نشده باشند!

این آزمایش نشان داد کسانی که نوشیدنی داغ صرف کرده بودند با دلسوزی و احساس بیشتری درباره دیگران اظهار نظر کرده‌اند در حالی که نوشیدن قهوه سرد باعث برخورد سردتر با دیگران شده بود.

دانشمندان یا همان علامه‌های دهر می‌گویند اطلاعات مربوط به دمای بدن و گرمای احساسات در یک نقطه مغز جمع می‌شود و به همین دلیل بین آنها رابطه مستقیمی‌ وجود دارد و این علت اصلی تمایل بیشتر انسان‌ها به نوشیدن چای یا قهوه داغ،‌ سوپ گرم و گرفتن دوش آب گرم است.

راستی این محققان خودشان زندگی‌شان را چگونه می‌گذرانند؟ بالاخره چای را داغ می‌نوشند یا می‌گذارند سرد شود؟

نوشابه با گاز نخور

همه خبرهایی که علم به ما می‌دهد و به واسطه آنها ما را به چه کنم چه کنم می‌اندازد به کنار، اما از حق نگذریم که من تا به حال خبری ندیدم که در آن محققان خوردن نوشابه‌های گازدار را توصیه کنند. خوردن نوشابه‌های گازدار شکم شما را فربه‌تر و اشتهای شما را کمتر می‌کند. بنابراین همان‌طور که علم نگفته شما بدانید و آگاه باشید که نباید نوشابه گازدار مصرف کنید اما شما باز گوش ندهید و آمار بخور بخور ما را در جهان بالا ببرید. اصلاً می‌دانید ما بیشتر از تمام مردم دنیا نوشابه گازدار مصرف می‌کنیم؟

سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار مردم ایران بیش از 4 برابر مردم دنیاست در حالی که سرانه مصرف لبنیات در ایران یک‌سوم استاندارد جهانی است. یعنی ما به جای خوردن ماست و پنیر و کره مدام نوشابه می‌خوریم و ککمان هم نمی‌گزد که داریم عمر خودمان را کاهش می‌دهیم.

در 20 سال گذشته مصرف نوشابه‌های گازدار 20 درصد بیشتر شده و در همین مدت میزان مصرف لبنیات تنها 1/0 درصد رشد داشته است. آخر من نمی‌دانم چه کسی می‌گوید لبنیات دشمن نوشابه‌های گازدار است که شما در خوردن اولی این‌قدر راه تفریط را در پیش گرفته‌اید و در دومی‌ افراط می‌کنید.

مصرف یک نوشابه حدود 10 قاشق غذاخوری شکر به بدن وارد می‌کند علاوه بر این‌که قند و فشار خون را هم افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب ترشح ناگهانی انسولین می‌شود.

تعداد کارخانه‌های تولید انواع و اقسام نوشابه‌های گازدار و پفک در چند سال اخیر در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و تبلیغات تلویزیونی زیاد این محصولات، خود گواه این افزایش تولید است.

ما ایرانی‌ها از بچگی به خوردن هله‌هوله عادت کرده‌ایم در حالی که می‌شود به سادگی میوه، سبزی و حتی انواع و اقسام مغزها مانند گردو و بادام و فندق را جایگزین این عادت غذایی کرد.

اما نباید در این زمینه افراط کنیم. اگر اجازه ندهیم بچه‌ها به خوراکی‌هایی از این دست لب بزنند و با وسواس با آنها برخورد کنیم، میل به خوردن این مواد غذایی در آنها تقویت می‌شود.

پس این‌که فرهنگ استفاده زیاد و مداوم این محصولات را ایجاد نکنیم کافیست. چون تحقیقات نشان داده مصرف زیاد کولا سبب پوکی استخوان در زنان می‌شود.

پژوهشگران به زنانی که نگران ابتلا به پوکی استخوان هستند توصیه می‌کنند مصرف نوشابه کولا را کاهش دهند. میزان مصرف کولا بویژه هنگامی‌که همه‌روزه تکرار شود، سبب می‌شود تا اسید فسفریک اسید خون را افزایش دهد، در نتیجه برای ایجاد توازن کلسیم از استخوان‌ها دفع می‌شود ولی این دیدگاه خیلی بحث‌برانگیز است.

زهره مولازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها